"Keepers" på Full Cheek

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sparf
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 2 820
Sv: "Keepers" på Full Cheek

Jag har aldrig sett loopar användas på fullcheekbett, endast på fulmerbett. Varför skulle man vilja ha loopar på ett fullcheek? Känns som att det förstör funktionen lite.

Vet ju inte riktigt, därför jag frågar :smirk: Hur menar du förstör funktionen?

Jag å mina frågor :angel:

Det skulle jag ioförsig kunna tänka mig, alltså att de användes av säkerhetsskäl. De är ju trots allt rätt så långa.

När jag såg looparna så var alla bilderna från engelska sidor och med tanke på att jag aldrig stött på det förut i sverige så kanske det är mer utbrett i utlandet?

Jag kollar runt på olika amerikanska forum och någon som ska tävla i en jakt drar kopplingar mellan det här bettet, ett pelham och ett fullcheek med loopar. Dom skriver alltid "with keepers", aldrig bara fullcheek. Dom nämner också att ett fullcheek med loopar är mer acceptabelt på tävling än bettet på bilden..
Jag blir inte direkt klokare på varför de används...

"When used with keepers the bit offers added poll pressure and control."
//Mikmar Bit company

Det här hittade jag ju inte när jag sökte vid trådstarten :mad:

Jag kan absolut tänka mig att ett fullcheek med loopar liknar baucherbettet (det du länkade) i funktionen. Som ett tränsbett men med mer nacktryck alltså.

Angående olyckor med stängerna tänker jag mig en paralell till olyckor med martingals. Dvs, de hästar som biter efter martingalen osv behöver en bib, för att förhindra olyckor. Det är långt ifrån alla, men några behöver det. Samma sak med fullcheek, en häst som är överallt och ingenstans med sitt huvud och riskerar att fastna eller skada andra kan behöva loopar, men långt ifrån alla.

Makes sense?

Jag menar alltså att det inte är nödvänligt för funktionen på ett fullcheek att man har det med loopar, men däremot kanske det kan vara en bra grej i vissa fall?

Fulmer rids alltid med loopar dock.

Då förstår jag:)

Tack för alla svar hörrni :D :bow:

Liknande trådar

S
Träning från tv4's hemsida. Häst förberedd för longering. Longering behöver inte slita på hästen Longering är liksom ridning och...
Svar
10
· Visningar
3 762
Senast: C_L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka