Bukefalos 28 år!

kelpie VS border collien??!

border_kelpie

Trådstartare
Hej

Har jag fått höra rätt?? är kelpien en lättare ras än bc:n ?? klarar sig en australiensk kelpie av att bara köra lydnad eller agility m.m men utan vallning?? Jag vet att kelpien är uppföd för att valla men är den lättare än bc:n i tempramentet och sättet?
:confused: jag hade en bc/kelpie blandras och hon var nog mest åt kelpie hållet och jag tyckte in te hon var så jobbig och det fast vi inte tränade nått utan hon va en familje hund som fick följa med oss överallt och visst så tränade jag själv med henne :angel: men hon hittade inte på några olater.. så är kelpien lättare att ha som "familje hund" än bordern?

förlåt om mina frågor är helt konstiga men bara en tanke som dök upp heh :rofl:
 
Sv: kelpie VS border collien??!

Jag tycker nog inte kelpien är en lättare ras än BC men många "jag går promenader med min hund" folk verkar tro det (inte riktat till dej TS). Visst de är inte lika mycket vallning i Kelpien men den är lika aktiv. (Iaf alla jag träffat) Dessutom kan jag nog tycka att Kelpien är lite vassare...
 
Sv: kelpie VS border collien??!

Jag tycker nog att BC bör ha ett knippe får, eller en tydlig uppgift, för att må bra.
När Kelpien kan klara sig med en "matte- tappade- nycklarna- på- promenaden- gå- och- hämta" uppgift.

Jag har själv en vallhund, Australian Shepherd, nu är han norsk, där man lagt avelsfokus på att få mindra vallningsbenägna djur. Han vallar i princip inte alls. Men kräver en hel del ändå naturligtvis.
 
Sv: kelpie VS border collien??!

ja det jag menade är att om kelpien klarar av att inte valla.. :rofl: en bc måste Oftast få valla för att må bra men har hört att en kelpie inte har riktigt så mycket vallning i sig??

hade då tränat agility,lydnad,spår :bump:
 
Sv: kelpie VS border collien??!

ja det jag menade är att om kelpien klarar av att inte valla.. :rofl: en bc måste Oftast få valla för att må bra men har hört att en kelpie inte har riktigt så mycket vallning i sig??

hade då tränat agility,lydnad,spår :bump:

Fast, de beror ju helt på hur du tillfredställer hundens "jobba jobba jobba". Dessutom finns de kennlar som inte avlar enbart för vallning.

Jag har själv en BC där de gärna villl att man vallar, iaf får dem godkända men de flesta tävlar Spår och Sök på elitnivå (även föräldra djuren) och de hundarna är inte jobbiga eller "vall-tokiga" för det !

Mors BC har aldrig vallat (blev stångad smo liten och vi sålde fåren pga tidsbrist) och jag skulle nog nästan kunna säga att han "inte kan valla" för han kollar inte åt bilar, cyklister eller liknande. Han har heller aldrig i vuxen ålder vallat andra djur eller människor, och försöker aldrig "hålla ihop flocken". Visst när han var liten kollade han på den andra hunden istället för pinnen man kasta men mer var det inte.

Våran BC innan det vallade mycket i ungålder, men efter 5 år vallade3 han knappt alls. och han hade helelr inga "problem".

Så om du vill träna agility, lydnad och spår och gör detta regelbundet och ordentligt, ser jag inga problem alls i att ha border, bara fördelar -på agilityplan!
 
Sv: kelpie VS border collien??!

jag har alltid upplevt Border collien mkt trevligare och snällare. Alla kelpies jag har träffat har varit aggresiva. ( vår familj har ägt 2 kelpies ) men det är ju bara mina upplevelser och man ska ju inte dra alla över en kam.
 
Sv: kelpie VS border collien??!

jag har alltid upplevt Border collien mkt trevligare och snällare. Alla kelpies jag har träffat har varit aggresiva. ( vår familj har ägt 2 kelpies ) men det är ju bara mina upplevelser och man ska ju inte dra alla över en kam.

Jag har 2 Kelpies och varit i kontakt med rasen rätt mycket.. Inte en enda av de jag träffat har varit aggressiv. Någon enstaka individ har varit lite tillbakadragen och "spattig" men resten har varit supertrevliga :)
 
Sv: kelpie VS border collien??!

Nej absolut inte.

De kelpies jag har träffat har vart ganska vassa, även om de inte vart aggresiva.. Beror säkert på kennel också! Men de jag träffat tävlar ju på elit nivå så de är ju ingen dåligt hund!
 
Sv: kelpie VS border collien??!

Jag har 2 Kelpies och varit i kontakt med rasen rätt mycket.. Inte en enda av de jag träffat har varit aggressiv. Någon enstaka individ har varit lite tillbakadragen och "spattig" men resten har varit supertrevliga :)

ok :) ja de vi har haft har varit mammas "enmanshundar" och bara vart snälla mot henne typ. Alltså de högg inte eller så men om man kom för nära morra de. Har även en kompis som har en aggresiv sådan. Men annars tkr jag rasen är jättefin, skulle vilja träffa en snäll kelpie. haha.
 
Sv: kelpie VS border collien??!

Hej!

Åh så kul med någon annan som haft den korsningen! Passar ibland en underbar hund av precis den rasen. Hon ser ut som en liten björn i ansiktet, ja det där kanske inte lät så sött men hon har verkligen ärvt det bästa av bådas pälsar. Hon är kolsvart med silkesmjuk päls och Kelpiens täta underull. Hon är väldigt mjuk och inkännande mot människor men mot andra hundar är hon tuff och går bäst ihop med terriers...
Eftersom hon bor i sta´n hade hon nog aldrig sett ett får förrän häromåret då hon och jag var på utflykt på landet. Det syntes att hon djupt inom sig visste att det där var hennes grej och fåren ställde sig genast i givakt...
Vore jättekul om du kunde tänka dig att lägga in en bild på hunden du hade. Är helt förälskad i min passehund och funderar på att skaffa den korsningen när jag en gång köper en egen hund. Är nyfiken på om det finns stora variationer i utseende på avkomman om man korsar de här raserna.

Ludd
 
Sv: kelpie VS border collien??!

vår bc/kelpie såg ut så här :love: saknar henne jätte mycket :cry:

153567162809869.jpg


:heart

DSC00051.jpg


:heart

DSC00045.jpg
 
Sv: kelpie VS border collien??!

Hej!

Tack för bilderna, vilken gullig vovve!
Min hund är inte speciellt lik din; har lite datorkrångel nu men ska försöka lägga in en bild inom de närmaste dagarna så att du får se.

Ludd
 
Sv: kelpie VS border collien??!

BC-vervknippe, med massa energi som ist kräver att få valla för att må bra och kunna fungera som en stabil hund. Såklart finns det individer även där som helt saknar vallinstinkt med det vet man inte vilken det är när man köper valp.

Kelpien är väll strået vassare i psyket än bc inte lika stirrig men med massa energi. Vad jag har hört så finns det 2 indelningar i rasen Working kelpie och Australien Kelpie.
Working kelpie har väll mer vallinstinkt om jag förstått det hela rätt.

Min syster väntar just nu på att få hem sin Au Kelpie och vad jag vet så har hon tänkt ha henne till agility och bruks.

Lycka till
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 475
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Testar här för skojs skull då jag är vilse i rasval! Tycker det är kul att få lite tips utifrån. Min border collie är en perfekt hund...
2
Svar
26
· Visningar
2 480
Senast: Wingates
·
Hundavel & Ras Jag behöver hjälp, för jag kan inte bestämma mig. I hemmet har vi en sheltie som är helt underbar på alla sätt och vis, men har ändå...
Svar
19
· Visningar
2 712
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Om ni inte orkar en till tråd så låt bara bli att läsa eller svara ;) Mina önskemål: 1. Ingen överdriven pälsvård, att borsta en gång...
2
Svar
25
· Visningar
2 964
Senast: AW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp