Från två till tre aktiva hundar

Jag tycker som andra att det låter som en bättre idé att vänta på barnbarn efter den hanen i så fall. Så har jag tvingats göra, fast nu hoppas jag på barnbarnsbarn eller något...

Med andra ord, jag har hittat jäkligt bra linjer som jag vill ha hund från, nu gäller det "bara" att ordna rätt möjligheter till när det dyker upp valp. För mig krävs det att jag vet säkert att jag har tid, ork och pengar, med råge. Jag har köpt hundar när det egentligen varit dåligt tillfälle och även om jag inte ångrar någon av mina älskade hundar så skulle jag aldrig göra om vissa saker, som att skaffa hund när läget inte är riktigt stabilt.
 
Du skriver att det var genom en vän du blev tipsad om kullen. Vad är det dom gör att just den här hanen är din drömhane? Vad är det för mamma och uppfödare till valparna?

Har du råd, tid och ork att tävla och träna på hög nivå med två unga hundar samtidigt (och ta hand om en förtidspensionär?)? Jag ser på mina klubbkamrater som tränar på lite nivå, att det är resor (ofta med övernattningar) runt om i Sverige.

Jag hade inte köpt ytterligare en hund om jag var i din sits. Åtminstone om det inte var en hane och en tik som jag följt och verkligen suktat efter i flera år.

Jag är kanske onödigt negativ, men jag reagerar faktiskt på att din tollare är två och du planerar att lägga ned en sport som ni utövar för att han tycker det är roligt.

Jag har sett och vet om väldigt fina avkommor från honom. Jag frågade inte om ni tvivlade på min kunskap om BC och om det är ett impulsköp, det är mer om det är galet att ha flera unga hundar.
Uppfödaren har en hel del år och erfarenhet och är en av de bästa kennlarna inom BC enligt mig - alla har sin egen linjes favorit. Den kennelns linjer överlag är något som jag tycker mycket om, men särskilt hanen.

Det är ju inte för att han tycker att rallylydnad är kul som vi kommer sluta tävla. Blir faktiskt lite irriterad för det är inte som att jag kommer sluta göra saker han tycker är kul bara för att? Vi kommer fortfarande träna, men inte tävla aktivt.
Det är för att jag vill satsa på lydnaden, när han är champion lägger vi den lite på hyllan dels för att mina ambitioner är i lydnaden och delvis för att när de nya reglerna kommer så vettetusan om jag ens vill lägga någon tid på rallyn med alla de nya momenten då det ändå inte är huvudsporten.
 
Jag gick från 2 till 3 hovawart just pga att det va sista chansen att få de linjerna om jag inte ville chansa och hoppas barnbarn. Skillnaden här är att hanen som användes är min och tiklinjen har jag bra koll på. Jag har dessutom en bra åldersskillnad mellan mina. De är 1, 7 och 11 år gamla. Den äldsta är pensionär från tävlandet men vill och behöver träna en hel del fortfarande.

Det tar tid att ge alla det de behöver och ibland får nån stå tillbaka för jag inte hinner. Och då tränar/tävlar jag inte med målet att konkurrera i toppen.

Eftersom hanen i fråga i ditt fall, har fler kullar efter sig sen tidigare så hade jag troligtvis väntat och hoppats på att nån av avkommorna går i avel och köpt ett barnbarn för att få lite bättre åldersskillnad.

Tack för trevligt input!
 
Jag hade avstått. Vi har två jakthundar nu, en på 6 år och en avkomma på 2 år. Tiken är nu dräktig igen och vi har höga förväntningar på kombinationen. Vi kommer inte behålla ngn valp, för det känns för tidigt. Våra jakthundar jagar fram till de är 12-13 år men det är under förutsättning att de tränas och hålls igång. Behåller vi en valp nu är risken stor att den äldsta hunden inte får den tiden den behöver, så nej, vi avstår.

Jag ser alldeles för många som samlar på hundar och inte hinner med dem. Mitt ansvar som hundägare är först och främst att se till att jag kan tillgodose behoven hos den hund/hundar jag redan har.

Jag förstår absolut din tanke och tackar för input, men det känns på nåt vis som att det sista var menat som något mot mig också?
Jag skulle aldrig skaffa fler hundar om jag inte hade ork och tid med dom, det trodde jag var underförstått.
 
Kan säga att min valp också är sex månader och nu känns det som om man ska försöka träna mer på allvar för att lägga en framtida grund. Ska inte satsa på lydnad mer än första klasserna är tanken utan på rally, heelwork och kanske lite agility och förhoppningsvis vallning. Har inga jätte höga ambitioner heller mer än att få till bra grunder och träningsintresse.
Att jag inte satsar på lydnad fast jag tycker att det kul är för att jag inte orkar träna på den nivån som behövs för att ta sig upp i klasserna och att jag tycker att det ganska tråkigt att nöta på samma moment intill perfektion utan gillar att träna mer fritt.
Jag tänker själv iallafall som så att du är ju precis i startgroparna att få till bra träning med Kelpien och att ta en valp nu skulle jag iallafall inte orka med och då har jag världens lättaste sex månaders hund här hemma. Eller orka och orka, att ta en valp nu skulle innebära att jag antagligen inte skulle kunna ta tillvara på den fulla kapaciteten i antingen den ena eller den andra av hundarna eller att det skulle bli lite halvdant med bägge.
Det kommer troligen komma fler intressanta kullar framöver också och om jag vore du så skulle jag grotta ner mig i rasen så att man känner att man har koll själv. I min ras som inte är så numerärt stor och som mest avlas mot sällskap har jag upptäckt flera intressanta kombinationer framöver fast det är som att leta nål i höstack.

Det som är det fina inom hundsport - något som passar alla! :)

Förstår tanken, det är ju inte än men tiken är parad, hon har ett tag kvar innan födsel så valparna är leveransklara i juni/juli skiftet.

Ja, alltså jag har koll på vartifrån jag skulle kunna tänka mig bc själv redan, anledningen till att jag blev tipsad om den är för att jag inte aktivt letat just nu. Jag vet inte om ni allihopa har antagit att jag har noll koll på bc? :angel:
Har varit inne på bc flera år, men ville ha kelpie också så det fick bli kelpie först helt enkelt.
 
Jag skulle inte skaffat en valp till i ditt läge. Om din kelpie är som min första kelpie var så kommer de komma jobbiga perioder framöver, när min första var 15 månader grät jag över henne för att hon var så jobbig på promenad. Är din mer som min nuvarande är det inga problem, hon har varit enkel hela tiden.

Min tollare är extremt lätt att ha och göra med ( även nu när könsmognaden har varit) , kelpien som du skriver vet jag ju inte än hur hon blir
 
Jag tänker att det egentligen bara är du som kan svara på om du orkar. Jag tänker att det egentligen inte behöver ta så mycket mer tid och är hunderiet något som ger bränsle så kan det vara toppen om man är sjuk! :) Minst 15-30 min träningstid extra per dag samt vallning någon gång i veckan? Något sådant?

Jag tror att det ekonomiska läget i Sverige kommer ändras mot det sämre snart. Och då kommer sjuka drabbas mer än dom redan gör och det kommer bli ännu svårare att bli sjukskriven och få ersättning (det är ju redan klurigt att få hjälp). Bara en liten tanke sådär. Sen kanske du har god ekonomi ändå så att det löser sig på något vis.

Roligt med lite positiva tankar och input! haha.
Ja, som det är nu tränar vi generellt två/tre småpass (15-20min) per dag - såklart kan det bli mer eller mindre någon dag men som standard. Har ett eget träningsrum i min lägenhet så där lägger vi mycket tid på finliret, t.ex. fjärr, pallträning etc :)

Ja, det är ju väldigt oklart hur det blir..
 
Om du redan jobbar som hundinstruktör men inte klarar av att arbeta mer än ett par timmar i veckan, vad är det som gör att du tänker dig att du kommer att orka med en tredje hund och dessutom en tredje gren?

Finns det inte en risk att om du klarar av att träna och tävla tre hundar så bedöms din arbetsförmåga till lite mer än de få timmar du gör i dagsläget?

Fast nja, det här är väl lite udda tänkt? Nu vet inte jag varför TS är sjukskriven (det kanske du gör?) men att tro att man kan jobba mer bara för att man lägger några extra minuter om dagen på en till hund som GER en energi är ju inte alls samma sak som att börja gå upp i en massa arbetstid.

TS har ju dessutom inte sagt att hon ska flänga land och rike runt var och varannan vecka och lägga så pass mycket mer extra tid? Känns typ överdrivet och taget ur luften lite? Verkar som att den mesta träningen finns i närheten och hen ska framförallt satsa på en sport? Känns dock lite udda, finns folk som satsar på sporter med flera olika delar som tex bruks, IGP osv och som har flera hundar...

Kan ju bara tala för mig själv som är sjukskriven ibland och jag mår mycket bättre av djuren. De ger energi medans många arbeten har tagit energi. Hade jag inte haft djuren hade jag garanterat mått sämre i svackorna än vad jag gjort.
 
Det som är det fina inom hundsport - något som passar alla! :)

Förstår tanken, det är ju inte än men tiken är parad, hon har ett tag kvar innan födsel så valparna är leveransklara i juni/juli skiftet.

Ja, alltså jag har koll på vartifrån jag skulle kunna tänka mig bc själv redan, anledningen till att jag blev tipsad om den är för att jag inte aktivt letat just nu. Jag vet inte om ni allihopa har antagit att jag har noll koll på bc? :angel:
Har varit inne på bc flera år, men ville ha kelpie också så det fick bli kelpie först helt enkelt.

Noll koll har ingen påstått att du har, däremot brukar man ju få mer och mer koll ju längre man håller koll på en ras.
Sen så kan man ju tolka det så när du skriver att dina vänner är väl insatta i BC att du själv inte nödvändigtvis är det för annars skulle du väl skriva ut det tänker man.

I regel så haglar hurraropen tätt här på buke när nån funderar på att köpa valp, att de inte gör det i ditt fall är inget du ska ta illa upp över. Hade du haft andra ambitioner eller mål hade du antagligen fått mer påhejning men eftersom du ändå har rätt höga ambitioner så tänker jag att det bästa och rättvisaste för både dig och din kelpie är att ni hinner komma en bit på vägen och se hur långt kapaciteten räcker där. Sen har du inte alls skrivit mer än att du har höga ambitioner i lydnad, har du redan varit uppe på klass 3 eller på SM nivå i lydnad så vet du ju mer vad du ger dig in på jämfört med om du inte tävlat alls till exempel. Dessutom har man en tendens att ju mer man håller på desto bättre brukar man lägga upp en plan för nästa hund och slippa göra om eventuella missar. Tänker att väntar du nåt år så har du kommit en bit på vägen med kelpien och kan ta erfarenheter från träning och tävling därifrån för att tillämpa på en påläggskalv så att det förhoppningsvis blir ännu bättre.
Det ingen som tvivlar på att du kan ha tre hundar, men är det verkligen optimalt att ha så tätt mellan hundarna med dina ambitioner eller är det bättre att vänta?
Jag försöker bara ge lite att reflektera kring, det är ju faktiskt helt upp till dig att fundera kring vad du tror blir bäst för dig.
 
Jag lägger ingen värdering i antalet hundar eller din träning men ett litet varningens ord är på sin plats i och med att du ansöker om aktivitetsersättning. Som sjuk/förtidspensionär kan man få sin ersättning indragen om man klarar av att tävla och träna mycket och vad som anses mycket är ganska godtyckligt. Redan när jag fick förtidspension utan tidsbegränsning innan de nya hårdare reglerna kom var det så och det lär inte ha lättat på de reglerna nu. Kan man tävla/ställa ut och träna mycket anses man har arbetsförmåga.

Att djuren ger livskvalité och energi håller jag helt med dig om och jag hade inte överlevt utan mina djur men att man anses ha arbetsförmåga om man klarar av att tävla och träna och att det kan leda till indragen ersättning är något man måste vara medveten om.
 
Fast nja, det här är väl lite udda tänkt? Nu vet inte jag varför TS är sjukskriven (det kanske du gör?) men att tro att man kan jobba mer bara för att man lägger några extra minuter om dagen på en till hund som GER en energi är ju inte alls samma sak som att börja gå upp i en massa arbetstid.

TS har ju dessutom inte sagt att hon ska flänga land och rike runt var och varannan vecka och lägga så pass mycket mer extra tid? Känns typ överdrivet och taget ur luften lite? Verkar som att den mesta träningen finns i närheten och hen ska framförallt satsa på en sport? Känns dock lite udda, finns folk som satsar på sporter med flera olika delar som tex bruks, IGP osv och som har flera hundar...

Kan ju bara tala för mig själv som är sjukskriven ibland och jag mår mycket bättre av djuren. De ger energi medans många arbeten har tagit energi. Hade jag inte haft djuren hade jag garanterat mått sämre i svackorna än vad jag gjort.

Jag har absolut ingen aning om varför TS är sjukskriven (och eftersom hen valt att inte svara på mitt inlägg antar jag att hen vill hålla det privat) utan det är mer en allmän reflektion och något jag tycker är värt att fundera över.

Att skaffa brukshund bör innebära att lägga mer än några minuter extra på den varje dag, annars tycker jag inte att man bör skaffa en så aktiv hund. Några minuter extra är vad jag lägger på den gamla, mycket lätta sällskapshunden jag ibland har om dagarna och som dessutom har en egen familj som lägger tid på den. Och det är väl egentligen min enda åsikt i frågan, resten var bara saker jag tycker det är värt för TS att fundera över innan ett eventuellt hundköp.

Självklart kan djur ge energi och välmående, hade det handlat om en tredje sällskapshund tror jag inte lika många reagerat. Men nu handlar det om en tredje aktiv brukshund, där två unga hundar redan tränas och tävlas i andra grenar, att då inte fundera på om det kommer gå ut över TS mående, de befintliga två hundarna och TS möjlighet till aktivitetsersättning vore ju väldigt ansvarslöst.
 
Jag förstår absolut din tanke och tackar för input, men det känns på nåt vis som att det sista var menat som något mot mig också?
Jag skulle aldrig skaffa fler hundar om jag inte hade ork och tid med dom, det trodde jag var underförstått.
Det var inte menat som ngn kritik mot dig personligen. Jag känner inte dig utan det var en generell reflektion. Jag försöker, som flera andra här lyfta andra perspektiv. Det är innan man köper som man har möjlighet att göra ett val, sen så står man med konsekvenserna.
 
Det blir ju onekligen ganska tight i ålder mellan dem, men så länge att du känner att du orkar så varför inte?
Jag har tre aktiva hundar och köper förhoppningsvis min fjärde i år.Vid valpleverans är de andra hundarna 2, snart 4 och 7 år gamla. Det känns som en ganska lagom åldersfördelning, främst utbildningsmässigt (och jaktmässigt, eftersom jag har jakthundar.)
 
Vill man ha många hundar är det fine för mig.

Det jag funderar på är att det kan bli problem men sjukskrivning och ersättning. Om ts bara kan jobba ett par-tre timmar i veckan med hundträning, men samtidigt träna flera timmar utanför jobbet så det jag en stor risk. Vad är skillnaden egentligen?
 
Har du funderat på att omplacera tollaren?
Tänker eftersom du redan nu har tankar om att ”pensionera” honom efter championatet och han inte lever upp till dina förväntningar. Han kommer ju fortfarande behöva aktiveras och få uppmärksamhet och risken blir att du inte kommer hinna med tollaren när du har två aktiva unghundar som du har höga tävlingsambitioner med. Är det verkligen rätt mot en 1,5 årig aktiv hund?
Det öppnar ju också upp för dig att ta den där valpen. Även om det blir nära i ålder mellan kelpien och BCn då så har du i alla fall bara två hundar.
Annars sikta på ett barnbarn eller fråga om det är aktuellt att frysa ned sperma från hanen du gillar (men det kräver att det sen också finns en uppfödare som vill använda den så du får en valp och det kostar väldigt mycket).
Det stora problemet tror jag kommer vara med FK. Om du ska vara öppen med alla träningar och tävlingar du ska åka på och tävla officiellt så det syns att du tävlat så kan även FK se det och tycka att du är arbetsför. Det spelar ingen roll att du tycker att du mår bättre av att tävla med dina hundar eller att det inte är ansträngande. Det är FK som avgör.
 
Som skrivet ovan så har jag mer koll än vad det verkar som att ni tror.
Vi vet ju inte mer än det du skriver, vi känner inte dig. Däremot vet vi att det är mycket vanligt att personer vill ha BC för att ha en "snygg och snabb lydnadshund" typ. Därför blir det väl också generellt sett så att folk är mer skeptiska till att köpa BC här jämfört med om du tex velat ha en till tollare. BC är ju i princip den enda rasen i Sverige idag som enbart avlas för funktion, om man då inte behöver hunden för just den funktionen så brukar det för 99% av hundägarna finnas bättre lämpade raser.
 
Jag är lite ledsen att jag gav mig in i tråden.

Inläggen väcker så många frågor. Det verkar väldigt spretigt att ha tre unga hundar av olika raser - särskilt om man börjar skriva om en drömhane och en elitsatsning inom en gren. Om det nu finns flera fina avkommor efter honom, varför köpte du en kelpie och inte en av de valparna? För bara månader sedan var kelpien bättre - vad har ändrats? Varför inte satsa på kelpien? Jag känner inte dig men just spretigheten i dina planer är en varningsklocka. Därför ställde jag frågor som jag tycker att du behöver ha svaret på. Om det inte är några bekymmer så är det väl bara att köra.

Aktivitetsersättningen är låg - och ingen av mina vänner har lyckats få tydlig information om de har möjlighet att tjäna pengar på sina hobbies eller knäcka extra (tidigare regler tillät det). De är också konstant oroliga för att bli ifrågasatta och rykten går alltid om kompisars kompisar som blivit återbetalningsskyldiga. Så FK är en faktor. Jag skulle aldrig uppmuntra någon med så skör ekonomi som aktivitetsersättning att ha tre hundar.
 
Jag kan bara svara för mig själv såklart, men jag valde att omplacera min 9 månaders brukshund för även om hon gav mig massor av energi så tog hon också fruktansvärt mycket energi i oroande över om hon verkligen fick tillräcklig stimulans... jag blev sjukskriven när hon var ca 7 månader, min man och jag hjälps åt med hundarna så jag behövde inte dra hela lasset själv. Men oron för att inte orka med henne om fk krånglade och jag behövde återgå till arbete i större omfattning samt den ständiga ångesten över att hon kunde ge mer än vad jag hade ork att utnyttja gjorde att beslutet om att låta henne flytta till sist var tvunget. Vi har tre hundar till, de andra är jakthundar och även om jag gick/motionerade alla samtidigt så räckte inte 15-20 min träningstid x2 varje dag till för att fylla hennes behov. Dessutom så behövde de äldre konditionsträning som brukshunden var för ung för att hänga på med.

Som det ser ut i dag så behöver jakthundarna inte alls den mentala stimulans som mallen behövde, jakthundarna är nöjda om de får dragträning ett par gånger i veckan samt något spår, trickträning, godissök etc.

Så jag hade nog varit försiktig med att skaffa en till, främst för att alla hundarna verkligen ska kunna få tiden de behöver samt oron över hur fk kommer agera i framtiden.
 
Jag hade aldrig velat ha två aktiva unghundar samtidigt. Har en bc nu på 8 månader och ser framför mig att två inte influerar varandra positivt så att säga.
En är massor att hålla reda på, är man van border collie ägare kan man säkert styra upp flera unghundar bra, men alltså jag tror det är negativt för träningen av båda och att man gör det onödigt svårt för sig själv.

Vi planerar för nästa bc om ett år ungefär och det känns nästan på gränsen för tidigt (den vi har skulle alltså vara 2år) men vi vill ha två hundar.

Finns massor med border colliesvårs I Sverige och internationellt så finns säkerligen lika bra att få tag på om några år :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Ni har säkert sett hundratals av dom här trådarna, ni har säkert också sett hundra av dom här trådarna som börjar med "Ni har...
Svar
17
· Visningar
1 822
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp