Kennelhosta?

exotic

Trådstartare
Hur undvika att få det när en grannes hund har det? De träffas/nosar aldrig eller umgås. Men då de går omkring i området finns väl risk att fler får det?
 
Oftast behövs noskontakt för att smittas eller att hundarna är i samma rum, men det finns en liten riska att smittas vid promenad.
Enklast är väl om du har kontakt med grannen att prata med den och se till att ni rasta hundarna i olika områden, tex att grannen går med sin hund åt vänster håll, då kan du gå på höger sida.

Kennelhosta är dock en vanlig sjukdom hos hund, och majoriteten av hundarna blir inte speciellt sjuka av det, så om hunden får det är det sällan någon fara :)
 
Som ovan, det smittar oftast i täta miljöer (kennel, hunddagis, tävlingar, utställning etc). Undvik att låta din hund träffa okända hundar och grannens hund så ska du se att det inte är nån fara. Båda mina hundar har haft kennelhost och båda blev smittade på dagis. De blev hostiga och lite hängiga (hade lätt feber). Efter en veckas vila var de återställda.

Förutsätter att din hund är vaccinerad.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Det finns ett utbrott av kennelhosta häromkring. Jag har börjat fundera på hur det smittar. Att kontakt mellan hundar sprider det känns...
Svar
10
· Visningar
983
Senast: starcastle
·
Övr. Hund Hej! Jag ska ta emot en omplacerings hund men först ska jag få möjlighet till en prövotid. Ägaren vill inte kunna ta tillbaka hunden...
2
Svar
21
· Visningar
1 938
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 668
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Nu har jag gjort något jag aldrig trodde jag skulle göra nämligen börjat fundera på en hund. Frågan är bara om det är en bra ide. Jag är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 280
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp