Bukefalos 28 år!

kennelklubbar och valpkurser

B

blondi3958

Finns det någonstarns på nätet där alla kennelklubbar finns?

När kan man börja gå på valpkurs med en valp?
Vad får man lära sig/hunden då?
Vad brukar det kosta?
Hur många veckor?
Vad bör man tänka på?

:bow:
 
Jag började gå kurs med mina när de var 12 resp 13 v, men del på kurserna har varit lite äldre runt 4-5 mån. Man får lära sig t ex att ha kontakt med sin hund, sitt, ligg, stanna kvar, prova på sök och spår. Det ingår rätt mycket teori på kurserna t ex skötsel av hund. Själva kursen har kostat 350,- kursboken 180,- att köpa eller 40,- att låna och så medlemskapet i brukshundsklubben (det är där jag gått) och det har varit 300,-/år. Kursen har varit på 7 ggr. Vid ena tillfället gick vi 2 ggr i veckan och vid det andra 1 gång i veckan. Kan inte komma på något speciellt att tänka på, mer än att hunden ska vara vaccinerad mot valpsjuka. Det har varit riktigt kul att gå kurserna. Lycka till.
 
Jag har för mig att alla kennelklubbar med hemsidor finns att finna via svenska kennelklubbens hemsida: www.skk.se
Prova att kolla där och leta dig fram till din ras.
 
tack, men jag hittar ingen sida med klubbar på :(
Jag vet att det finns här i närheten men jag vet ej nummer och så vidare :cry:
 
Brukshundsklubben anordnar valpkurser. Östhammar BK skall du då kontakta. De brukar ha annonser i det lokala annonsbladet.
Troligen hinner din valp bli för gammal innan vårens kurser drar i gång, så det är möjligt att du får vara beredd på att gå en unghundskurs/allmänlydnad i stället. Kurserna brukar kosta runt 500:- o. då är det lite olika antal gånger man går ca. 5-8 kurstillfällen. Sedan måste du lösa medlemsskap i BK.

Kennelklubben har olika "distrikt", Uppsala kk är ditt distrikt.
I stamtavlan, som följde med valpen finns ett kort du kan fylla i dina uppgifter på och skicka till skk med ansökan om medlemsskap.
 
men jag behöver ju hjälp med grundlydnaden :cry:
Vad är det för skillnad på unghundskurs och valpkurs?
 
Det är den skillnaden att valpkursen är anpassad för valpar och unghundskursen/allmänlydnad är anpassad för de lite äldre hundarna. Allmänlydnaden är ju eg. detsamma som grundlydnad.
Och åter igen... hör av dig till mig om du har problem !!
Jag är ju trots allt uppfödaren till Kristall.
Du har ju min mailadress.
 

Liknande trådar

Hundträning Om några veckor flyttar det förhoppningsvis hem en liten valp. Då det är min första valp funderar jag mycket över den första tiden med...
2
Svar
22
· Visningar
2 996
Senast: pocreator
·
Övr. Hund Jag funderar till och från på att skaffa en hund. Jag har ingen aning om ras och det är i nuläget inte intressant heller eftersom jag...
Svar
19
· Visningar
1 861
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 246
Senast: Mabuse
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
925
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp