Kerkerhart eller Mustad?

Gimlan

Trådstartare
Vad säger ni som vet, antingen ni som köper skor själva eller hovisar, vilka är bäst av Kerkerhart och Mustad? Vilka skillnader är det på dem?

Sv: Kerkerhart eller Mustad?

Min make som är hovslagare säger att det är olika form på skorna av dessa märken. Han använder det märket som passar bäst till hoven som ska skos med dem, så att han behöver rikta skon så lite som möjligt. :) Onödigt att ta en sko med sämre grundform, och sedan behöva lägga mer jobb på att rikta den. ;)

Kerkhart (eller vad dom heter). Rider distansritt, och har tidigare köpt Mustad, men fick tips om att de andra var bättre. Och absolut, de håller betydligt längre än Mustads.

Använder båda och har inte märkt av någon skillnad på slitage, men det märks ju tydligare om man rider distans förståss. Mustad har en modell som är rak i tån både fram och bak den använder vi mer och mer.

Min make som är hovslagare säger att det är olika form på skorna av dessa märken. Han använder det märket som passar bäst till hoven som ska skos med dem, så att han behöver rikta skon så lite som möjligt. :) Onödigt att ta en sko med sämre grundform, och sedan behöva lägga mer jobb på att rikta den. ;)

Skulle du kunna fråga maken om vilka som passar en lite smalare hov bäst? Hon skos ofta med bakskor runt om pga hovformen (kvittar ju men behlver köpa skor själv nu och funderar på vilka som är bäst).

Kerkhart (eller vad dom heter). Rider distansritt, och har tidigare köpt Mustad, men fick tips om att de andra var bättre. Och absolut, de håller betydligt längre än Mustads.

Det ska jag ha i minnet. Min ena sliter bakskor till förbannelse.

Finns många modeller inom Kearkheart men vanligaste man pratar om är nog deras runda alltså Kearkheart är att föredra om hästen har väldigt runda hovar medans Mustads är mer ovala i sin ursprungsform. Bak är det i stort sett skitsamma de har nästan identisk form det är framskorna som skiljer mkt i formen. Kearkheart är slittåligare men det är ganska försumbart mot Mustad så välj den sko som överensstämmer bäst med hovarna så slipper din hovslagare rikta dem i det oändliga för att ändra formen på dem.

Skulle du kunna fråga maken om vilka som passar en lite smalare hov bäst? Hon skos ofta med bakskor runt om pga hovformen (kvittar ju men behlver köpa skor själv nu och funderar på vilka som är bäst).

Då har den nog ovala hovar och du skall helt klart välja Mustad till framskorna, är det från samma ställe du skall handla som har både och så kan du ju välja Kearkheart till bakskorna med tanke på slitaget.

Liknande trådar

Utrustning Tjo, preppar stallet för att hovis kommer imorgon, dags för skor för grabbarna och med tanke på vädret så lär det väl bli brodd oxå. I...
Svar
9
· Visningar
878
Senast: Shixle
·
Utrustning Jag har haft vanliga hederliga snösulor på alla hästarna jag ägt sedan mitten på 90-talet och det har alltid fungerat klockrent, tills...
Svar
14
· Visningar
919
Senast: Bison
·
Utrustning Någon som vet något om storlekar på ponnytravskor? Kan man översätta vanliga skostorlekar på något vis, eller bör man mäta hoven? Hon...
Svar
4
· Visningar
432
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Om man har mycket resor på jobbet, måste man åka på alla? Har man rätt tacka nej? Kan börja med förtydligande, jag är INTE utbränd... 10 11 12
Svar
231
· Visningar
11 972
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka