KFH-clinic om en dryg månad

Sv: KFH-clinic om en dryg månad

Pellen: Jag kunde inte ha sagt det bättre själv ;).
På förra kursen nämnde han att han ofta upplever ett tema på hästarna under en kurs (förra gången var väl att de hade delade personligheter, rätta mig om jag minns fel?). Upplevde han samma sak den här kursen också, isf vilket? Behandlade han ämnet hästkaraktärer mycket?
Och så är jag nyfiken på vad din häst har för karaktär Yoshi:p
MVH Jennifer
Ps det kommer fler frågor senare ;) ds
 
Sv: KFH-clinic om en dryg månad

På förra kursen nämnde han att han ofta upplever ett tema på hästarna under en kurs (förra gången var väl att de hade delade personligheter, rätta mig om jag minns fel?).

Delade personligheter och mycket känsliga/mjuka/milda hästar. Den här kursen vet jag inte riktigt vad det var för tema förutom det uppenbara (hingstar). Det var tre stycken hästar med mycket Eldvakten i sig, vilket gjorde att det kom att handla en del om sårbara hingstar. (En hingst som är eldvakt är mycket mer sårbar än ett sto av samma karaktär) Han pratade också mycket om att vara "lugnet i stormen", det vill säga inte låta sig skrämmas/hetsas upp/bli arg/ öht reagera på något som blir våldsamt och stökigt. Förutom när det blir direkt livsfarligt förstås, då poängterade han att man måste få försvara sitt Lebensraum... Men tanken är ju att man aldrig ska hamna i sådana extrema situationer.
Vi fick göra flera övningar som gick ut på att finna det här lugnet fast det "stormade" runt omkring.

Behandlade han ämnet hästkaraktärer mycket?

Han karaktärsbestämde alla hästarna som var på kursen men man kan inte säga att han behandlade ämnet mycket. Han möter ju varje häst och människa som en individ så det han sa var utifrån den individ han hade framför sig och inte en karaktär. Förutom just Eldvakten då det var flera stycken sådana med på kursen, där pratade han om att Eldvakten är den moderligaste, mest feminina karaktären vilket gör ett sto av den karaktären mycket "jordad" och trygg i sig själv medan en hingst blir sårbar och mjuk.

Ps det kommer fler frågor senare ;) ds
Bring it on. :bump: Det är alltid lättare att svara på frågor än att berätta fritt ur minnet tycker jag.
 
Sv: KFH-clinic om en dryg månad

Pellen: Jag kunde inte ha sagt det bättre själv ;).
På förra kursen nämnde han att han ofta upplever ett tema på hästarna under en kurs (förra gången var väl att de hade delade personligheter, rätta mig om jag minns fel?). Upplevde han samma sak den här kursen också, isf vilket? Behandlade han ämnet hästkaraktärer mycket?
Och så är jag nyfiken på vad din häst har för karaktär Yoshi:p
MVH Jennifer
Ps det kommer fler frågor senare ;) ds

Jo min kille är eldvakten och barnet, inte en helt lätt karraktärsblandning, man måste vara oerhört observant så man inte knäcker med för många krav osv.

Kul att få lite tillbakablick så fråga gärna som sagt lättare att berätta med frågor som utg punkt.

Min upplevelse av denna kurs jämfört med cliniken var att de flesta hästarna var i något mer balans, vad säger du pellen?
 
Sv: KFH-clinic om en dryg månad

Inte helt lätt att komma på frågor heller, man frågar sig själv "vad vill jag veta?" och får det intelligenta svaret "ALLT" :rofl:.
Sa han hur han menade att hingstar som är Eldvakten blir mer sårbara? Varför blir de mer sårbara när stona blir mer jordnära? Eller om man vänder på frågan varför blir inte stona lika sårbara som eldvakter?
Wow intressant kombination din kille hade Yoshi! Måste verkligen va knepigt. ;)
Hur många deltagare var ni på kursen och nämndes det ngt om han kommer att komma tillbaka till Sverige? (bäst att börja spara isf)
På vilket sätt märktes det att det var en fördjupningskurs och inte en grundkurs?
 
Sv: KFH-clinic om en dryg månad

Inte helt lätt att komma på frågor heller, man frågar sig själv "vad vill jag veta?" och får det intelligenta svaret "ALLT" :rofl:.
Sa han hur han menade att hingstar som är Eldvakten blir mer sårbara? Varför blir de mer sårbara när stona blir mer jordnära? Eller om man vänder på frågan varför blir inte stona lika sårbara som eldvakter?
Wow intressant kombination din kille hade Yoshi! Måste verkligen va knepigt. ;)
Hur många deltagare var ni på kursen och nämndes det ngt om han kommer att komma tillbaka till Sverige? (bäst att börja spara isf)
På vilket sätt märktes det att det var en fördjupningskurs och inte en grundkurs?


Stonas uppgift är ju att ta hand om (det här är min tolkning) utfodra vara mödrar helt enkelt och i och med det så blir dem naturligt mer jordade och därmed heller inte lika sårbara.
Hingstar är ju mer av allt så att säga därför är det lättare att såra en hingst. Hm vet inte om det var så bra förklarat men det var så jag uppfattade det tror jag ;)
Tror vi var ca 40 st.
Jo det märktes att det var en uppföljning då ingen blev förvånad av att man inte tränade hela tiden med en häst tex löslongering eller så utan att det handlade om att se och känna in mycket.
Tror att det blir ytterligare en kurs i slutet av nästa sommar men det är inte klart ännu vad jag förstår.
Antar att vi kan läsa på hemsidan när det är bestämmt.
 
Sv: KFH-clinic om en dryg månad

På vilket sätt märktes det att det var en fördjupningskurs och inte en grundkurs?

Det fanns en tydligare röd tråd (hingstar - avstånd) genom hela kursen. Han förutsatte också att alla hade läst hans böcker/kände till karaktärerna och att de som var där med sina hästar verkligen ville arbeta på det här sättet med sina hästar.
 
Sv: KFH-clinic om en dryg månad

Apropå "bäst att börja spara" till en clinic så blev jag lite nyfiken på vad det kostade.... Har läst hans första bok och tyckte det skulle vara givande med en clinic någon gång men JISSES vad dyrt det var!!! :eek: 5200 UTAN häst och över 8000 med häst. Hur många var på senaste clinicen? 40? Varav 6 hade häst eller? Är det verkligen befogat att ta så mycket betalt? Vad kan det bli tro? 34x5200 = 176 800:- plus 6x8000 = 48 000:- summa kardemumma: 224 800 spänn! Så mycket har jag aldrig haft ens i årslön...
Ni som varit där, är det värt så mycket pengar?
 
Sv: KFH-clinic om en dryg månad

Ingen kurs är värd så mycket pengar. :crazy:
Å andra sidan är han ensam i sitt slag vilket gör att han kan ta ut såna priser, folk betalar ju liksom.

Det satta priset gör ju också att man endast åker på kursen om man verkligen vill och känner för saken. Det blir liksom ett naturligt urval. Men självklart stänger det säkert ute sådana som har ett genuint intresse men som helt enkelt inte har råd vilket är mycket synd.

Men det jag fått ut av kurserna kan heller inte mätas i pengar så visst var det värt det.
 
Sv: KFH-clinic om en dryg månad

Minns inte riktigt hur många timmar det var per dag på kursen men om man säger att det var 10 timmar så skulle det innebära att under dessa tre dagar tjänar han ca 7500 (?) i timmen. :rofl:
Man kan undra vad han gör med dessa pengar förutom att köpa en stor maffig båt. ;)
Nej men allvarligt så håller jag med Pellens inlägg. Skulle det förresten inte vara värt det skulle ingen betala.
Vet ni om den eventuellt kommande kursen kommer att vara en till fördjupnings kurs?
 
Sv: KFH-clinic om en dryg månad

Ja mycket pengar är det..........så grattis till KFH! Skulle jag själv ha möjlighet att ta ut detta så inte skulle jag tveka.

För mig har det varit värt varenda krona är så himla nöjd.

Det blir säkert fler fortsättningskurser framöver kanske till sommaren. Vi får hålla tummarna.
 
Sv: KFH-clinic om en dryg månad

Det blir säkert fler fortsättningskurser framöver kanske till sommaren. Vi får hålla tummarna.

Ja det får vi verkligen göra! Hoppas att det kommer ut på sidan långt före kursen så att jag hinner önska mig det i födelsedagspresent. :p
 
Sv: KFH-clinic om en dryg månad

Programmet för 2007 är nu ute på hempflings hemsida!!
10-12/8 2007 är Basic workshop III
Ser fram emot när infon om det kommer på kfh.nu
Vilka ska dit? ;)
 
Sv: KFH-clinic om en dryg månad

Jag med!

10 små tecken.
 
Sv: KFH-clinic om en dryg månad

Och jag.

Det ska bli hemskt kul att träffa nya och gamla bekantskaper. :)
 
Sv: KFH-clinic om en dryg månad

Tror ni att man får komma fastän man inte gått Basic workshop II?
 
Sv: KFH-clinic om en dryg månad

Det står ju som krav att man ska ha varit på basic workshop II. Men du kan ju alltid skriva till svenska arrangören nu och vänligt men bestämt anmäla dig ändå. Det tycker jag att du ska göra!
 
Sv: KFH-clinic om en dryg månad

Noo det var synd att det stod som krav :( , jaja jag får se hur jag gör, hehe jag lutar åt att göra som du föreslog pellen ;), men vi får se, jag är inte ens säker att jag kommer kunna fixa ihop tillräckligt med pengar. Jag avvaktar så länge och ser vad som händer.
Kul att ni ska dit iaf! :p
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 639
Senast: tuaphua
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 658
Senast: Kraxa
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 189
Senast: AbCdE
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 202
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp