M

Monkmonk

är sjukt intresserad av rasen, någon som kan berätta lite mer ?:)
 
Sv: kh collie

Det är jag också!

Är det en bra hund om man har häst(ha med på ute ritter mm)?
Hur skiljer den sig från långhårig collie?
Skällig, lätt stressad?

Hoppas nån hänger på och svarar!:)
 
Sv: kh collie

Bästa är väl att ta kontakt med en uppfödare. Då får du svar på alla frågor och funderingar du undrar över;):)
 
Sv: kh collie

En korthårscollie är (oftast) en mer aktiv variant av långhåret. Pass upp med HD och skott/golvrädsla som finns i rasen, dock inte lika utbrett som hos långhåren. Det är betydligt enklare att hitta en bra hund med kamplust, nyfikenhet och lek bland korthåren än bland långhåren (förhoppningsvis är detta på väg att ändras). Det är en robust ras som behöver aktivering, både fysiskt och mentalt, men de blir inte knäppa av att ligga på soffan en dag (dock vill de garanterat inte leva ett liv med enbart promenader runt huset). De kan behöva täckas på vintern, i övrigt är pälsen rätt sträv och vattenavvisande vilket är praktiskt. Kloka, föriga, flockbundna hundar som oftast har mycket will to please och vill göra sin ägare nöjd. En riktigt bra collie är en fantastisk hund!

Gå in på Svenska Collieklubbens hemsida, där kan du hitta MH-resultat, HD-statistik samt valphänvisning och information om rasen.
 
Senast ändrad:
Sv: kh collie

Om de är skälliga, tja.... det är ju en uppfostringsfråga som så mycket annat. Collies har rätt lätt till skall (till ljud över huvud taget, de är väldigt verbala :angel:) men inget som är omöjligt att hantera.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 077
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 113
Hundhälsa Jag vet ju att vissa raser, t.ex. border collie m.fl., kan vara känsliga mot ivermektin och i värsta fall bli riktigt dåliga och till...
Svar
11
· Visningar
773
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Har varit väldigt intresserad av rasen länge nu. De jag pratat med om rasen är främst de som själva just nu har svensk lapphund...
2
Svar
26
· Visningar
1 961
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp