• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Buttercup3
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 1 919
B

Buttercup3

Vad har ni för erfarenheter av Kieffer sadlarna? är de prisvärdà?

Sv: kieffer

Jag har en kieffer och mycket nöjd. Skön sadel som passade perfekt på hästen då vi värmde bommen efter hans mått :) lädret var bra kvalite, lätt att hålla ren och fräsch,

underbara att rida i :love: lädret håller sig fint år efter år, snygga sadlar, stor fördel att det går att värma om bommen.
Tyvärr har min häst ändrat sig på ett annat sätt o kan inte ha sin längre :(

Jag tycker dom är jättehemska, hårda och alldeles för extrema i utförandet. :crazy: Dessutom är kvaliten inte bra, ofta sneda bommar och i en period användes det häftstift för att fästa bossorna.... :eek:

sadelfolket ska kolla om det funkar på min häst nu på lördag. Hoppas att det gör det! Men är det en sadel du skulle rekommendera?

okej :) men jag får tänka lite på saken kanske och se hur det blir

Har både hopp och dressyr-sadel av märket Kieffer till mitt halvblod och jag älskar dem! De håller sig fina år efter år.
Vet inte om det kan vara så att snacket om sneda bommar kan ha att göra med att det går att värma om bommen så att den passar just din häst. Om man inte lämnar till en sadelmakare som är auktoriserad för det, så kanske resultatet blir därefter.:crazy:
Jag har haft Kieffer-sadlar (+ även andra då vi har flera hästar) i min ägo de senaste..... 17 åren (Hu vad gammal jag lät:eek: ) och är helnöjd.
Har även flera kompisar som har Kieffer och alla har tyckt om sina sadlar.
Smaken är som baken, men jag tycker att de är sköna att rida i och är av mycket god kvalitet.

Har två Kieffer sadlar och fyra Kieffer träns. Är lite av ett freak:love: Men jag tror det är lite så att antingen älskar man deras grejer eller så tycker man inte om dem...

Buttercup3 skrev:
Vad har ni för erfarenheter av Kieffer sadlarna? är de prisvärdà?

Jag har en tråd ute om min kieffer historia och det jag kan säga är att om du någon gång skulle få problem med sadeln så är det kört, kieffer tar inte ansvar för fabrikationsfel.(min och andra kontakters erfarenhet av kieffer)
Och dom snea bommarna kommer inte från omvärmning utan från dåligt "hantverk"

Kieffer har fint läder i sina sadlar och ser bättre ut än vad dom är när man börjar studera uppbyggnaden.

Enligt mig skall man inte köpa från en tillverkare som inte kan/vill ta ansvar för sina måndagsex. Inte heller den danska importören som vad jag förstår förser många butiker i Sverige är att lita på.

Så enligt min erfarenhet råder jag dig att välja någon annan sadel än kieffer :mad:

okej, jo det lutar nog åt en ny jaguarsadel känns det som...ifall man skulle få problem...

jag har en allrond och en dressyr till min häst.Är supernöjd med dom sadlarna.
Vet inte vad ni har fått det ifrån att man har färst bossorna med häftstift??? Och att dom är sneda o bommarna
Love Kieffer

skogersson skrev:
jag har en allrond och en dressyr till min häst.Är supernöjd med dom sadlarna.
Vet inte vad ni har fått det ifrån att man har färst bossorna med häftstift??? Och att dom är sneda o bommarna
Love Kieffer

Troligtvis från egen erfarenhet:angel:

Bossorna på dom sadlar som finns i handeln idag är fästa med en hake på varje bossa utsidan liksom (bra förklaring) och två skruv längst bak på var sida om kanalen.

Nör jag fick min sadel tillbaka från kieffer, hade dom flyttat bossorna till två nya "inskruvningshål" och därigenom gjort kanalen 1 !/2 finger bred.

Senast ändrad av en moderator:

Hej!

Jag har en Kieffer Garmich och trivs super med den. Jag skulle inte byta ut den för "allt smör i Småland"!

Har aldrig haft problem med kontakten med Kieffer (Tyskland). Tycker det är en prisvärd bra sadel! Men så är vi skapade anorlunda - allihopa. Den sadeln som passar mig och min häst kanske inte passar dig och din häst. Jag köpte en Stubben som första sadel och den var HEMSK! Men jag känner många som trivs bra med sina Stubben....så!

Men jag tycker i alla fall att du ska titta lite extra på Kieffer!

Mvh / Fia

Senast ändrad av en moderator:

Har också bara goda erfarenheter av Kieffer.Bra sadlar till vettiga pengar!Har ägt flera stycken genom årens lopp och jag har aldrig haft en sned Kieffer!
Tycker nog att de här på buke har fått oförtjänt dåligt rykte!
Vet många andra sadeltillverkare som är bra mkt oseriösare!

är du van vid jaguar tror jag verkligen inte att kieffer är någon bra sadel för dig, det är som dag o natt...

Nu kanske jag fick ett måndagsexemplar, men jag är fruktansvärt missnöjd med den kieffern jag köpte förra sommaren. Översta lagret på lädret skavdes av efter ridning ca 20ggr:eek: :eek: . Gråa fläckar efter där stiglädrena suttit vid sitsen.. Lämnade in den och tog 3 månader innan den kom tillbaka.. Då var skinnet som de bytt i sitsen snedsytt. Jättefult:mad: . Kommer aldrig att köpa en kieffer igen, hur bra den än kan passa. :mad:

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
160
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
409
Senast: Freazer
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 902
Senast: Görel
·
Utrustning Hej! Jag skall snart åka på sadelutprovning för att prova kemnevall sadlar. Har hört så mycket bra om dessa . Vad tycker ni som har... 2
Svar
27
· Visningar
3 313
Senast: Elise4321
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka