Kika på analysen?

Lycanthrope

Trådstartare
Har fått analys på höt vi kommer börja ge av över vintern, jag är inte så kunnig på analyser så vore oerhört tacksam om någon kunde kika! :) Inväntar svar från en kunnig vän också men tänkte kolla här också sålänge.
Tror inte den är så bra, iallafall?

foder ts
Torrsubstans 75
Råprotein 55 74 Gram
Smältbart råprot. 29 38 Gram
Omsättningsbar energi 7,1 9,5 MJ
Smrp/Omsättningsbar en. 4,1 Kvot

Kalcium 4,0 5,4 Gram
Fosfor 1,5 2,1 Gram
Magnesium 1,0 1,3 Gram
Kalium 12,0 16,1 Gram
Kalcium/Fosfor 2,6 Kvot
 
Sv: Kika på analysen?

Hästarna går på lösdrift med fri tillgång i hönät. En nordsvensk strax över medelhull, en shetlandsponny 1,5 år och en inackorderad irish cob som är rund.
 
Sv: Kika på analysen?

För lite protein ser jag direkt, lösdrift med så mycket MJ per kilo till runda hästar kan bli problematiskt.
 
Sv: Kika på analysen?

Jag provade att räkna lite på hastsverige i deras foderstatsprogram och dom stora hästarna kommer upp i proteinmängden då eftersom dom får i sig en del, men shettisen får för lite protein. Hon får i dagsläget lucern (hackat) också eftersom jag tyckte hon såg lite rund ut nertill på magen.
 
Sv: Kika på analysen?

Lågt i protein som redan nämts. Dessutom väldigt dålig Ca/P-kvot och Ca/Mg-kvot. Ger du sen lusern som komplement så blir överskottet ännu högre av kalcium. Du kan försöka räkna på om du kan byta ut en del lusern mot vetekli som innehåller ganska mycket fosfor. Extra magnesium bör du ge.
 
Sv: Kika på analysen?

Vad bör ges för att få upp proteinet, framförallt till den lilla då?

Så dom behöver mer fosfor? Trodde det var mycket av det.
 
Sv: Kika på analysen?

Det är ganska lagom med fosfor men det är väldigt mycket kalcium.
Ca/P-kvoten bör ligga mellan 1,2-1,8 och Ca/Mg-kvoten bör ligga mellan 1,5-3,0.
Vissa påstår att en Ca/P-kvot över 1,8 inte är några problem så länge fosforbehovet är uppfyllt.

Krafft Muskel innehåller 370 g smbr/kg. Annars rent potatisprotein eller en blandning lusern/vetekli.
 
Sv: Kika på analysen?

Kalciumöverskott kissar väl ut, eller hur fungerar det?

Eller måste dom få i sig mer fosfor då för att väga upp det att det är så mycket kalcium?

Protein vill jag få dom så rent som möjligt, så att det inte blir mer energi osv.
Har inte så bra koll på andra sätt att få protein än lucern.
 
Sv: Kika på analysen?

Kalciumöverskott kissar väl ut, eller hur fungerar det?

Eller måste dom få i sig mer fosfor då för att väga upp det att det är så mycket kalcium?

Protein vill jag få dom så rent som möjligt, så att det inte blir mer energi osv.
Har inte så bra koll på andra sätt att få protein än lucern.

Potatisprotein eller soja
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 604
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 382
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej, årets analys för oss: per kg foder/ per kg torrsubstans Torrsubstans 77% /100 Råprotein 83 / 108 Smältbart...
Svar
2
· Visningar
867
Senast: Korven
·
Foder & Strö Har ett sto på 5 år, är fullblod/halvblod. Hon är lite tunn enligt mig och kan behöva gå upp i kg. Hon får fri tillgång till hösilage...
Svar
8
· Visningar
2 553
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp