Dressyrtjejen_97

Trådstartare
På ridskolan där jag rider har vi en häst vars namn börjar med prefixet "Kilberry".
Hästen i fråga är född i mitten av 90-talet (osäkert födelseår) och irländsk import utan stam.
Exteriört ser han ut som en "normal svensk ridponny", fast kanske något mer kompakt, om man tittar på ryggen/kroppen. Till det har han hyfsat grova, korta ben, kort, "smal" hals och stort "tungt" huvud. Brännmärkningar har han inga.
Han är ca. 152-154 cm i mkh och utbildad till ca. LB dressyr och hoppning är väl inte riktigt hans grej....

Spontant tänker jag att han borde vara "connemara utan stam" med tanke på att han är från Irland. (Ursäkta mina förutfattade meningar!) Men när någon säger "connemara" till mig tänker jag mig snarare en d-ponny skimmel som hoppar MsvB/A än ovanstående beskrivning....
Och dessutom har man ju hört en del om Munsboro (dvs. Köper in typ connemaror eller vad det nu är för ponnyer, slänger passen och reggar om de med nytt namn och okänd stam)....

Så vad säger ni experter? :D
Är Kilberrys "affärsidé" den samma som Munsboros Vilket i sådana fall skulle betyda att han är "Gott & Blandat utan stam) eller är Kilberry faktiskt ett riktigt connemarastuteri (men hans papper fått fötter på vägen)?
 
Sv: Kilberry?

Killberry är inget connemarastuteri iaf. Finns stora hästar med prefixet också. För några år sen försökte jag forska i var min dåvarande sköthäst med Killberry-prefixet kom ifrån och skickade massa mejl till uppfödare i Irland, ingen visste nåt om ett specifikt stuteri som döpte sina hästar till Killberry, om jag kommer ihåg rätt så fanns det ett område i Irland som kallades Killberry och där gav en del sina hästar det prefixet men nån får rätta mig om nån vet nåt bättre :D Får kanske leta fram mina gamla mejl.
 
Sv: Kilberry?

Tror att du är inne på rätt spår när du jämför Kilberry med Munsboro.

Kände en connemara med namnet Kilberry Snowball. Efter lite efterforskningar visade det sig att hästen var omdöpt från Morningstar Magnum till just Kilberry Snowball. Lustigt med tanke på att ponnyns tävlingsmeriter gick att spåra på Irland under sitt icke omdöpta namn.
 
Sv: Kilberry?

På min gamla ridskola finns ett sto med prefixet Kilberry. C-ponny, import Irland. Även ett sto (D-ponny) som köptes några år senare har det prefixet.
Det "lustiga" i kråksången är att båda två är hemskt trevliga ponnyer, men båda har också haft det svårt tidigare i livet och litade inte på människor när de kom till ridskolan. Har tyvärr inte koll på stammen, och den ligger inte ute på hemsidan heller.
 
Sv: Kilberry?

För att förvirra ytterligare finns det förutom prefixet Kilberry också varianten Kilbarry. Det finns i irländska hästregistret:
13 hästar med prefixet Kilberry (varav 5 med stam)
1 häst med suffixet Killberry
63 hästar med prefixet Kilbarry (varav 12 med stam)
38 hästar med prefixet Killbarry (varav 1 med stam)
 
Sv: Kilberry?

Tror att namnet kommer i lite olika varianter, men misstänker att det kommer från samma ställe. Vi har haft 2 Kilbarry ponnyer själv och har träffat 6 st till. Dessa köptes hos en hästhandlare utanför Ängelholm. Det är två killar som då drev försäljningsstallet på Irland. Det åkte runt och köpte in ponnyer/hästar och la till Kilbarry till deras namn, om det hade ett, annars döpte det dem själv. Det uppdagade sig sen att det nog inte var så seriösa. Vår bekants ponny, hade ett chip trots att den i papperna inte skulle ha ett. Det var inte irländskt heller, utan ponnyn kom från något annat europeiskt land.
Vet inte om det bedriver någon verksamhet längre dock, detta var några år sedan.

Att det inte litar på människor förvånar mig inte. Har jobbat på Irland och det är vanligt att hästarna går "vilda" på beten och är helt ohanterade innan det tas in för inridning. Ni har antagligen fått tag på såna det bara ridit in och exporterat. Man lägger inte så stor vikt vid att det behöver vara tillgivna.

Hoppas detta hjälper lite iaf =)
 
Sv: Kilberry?

På mitt gamla jobb hade vi en ponny och en häst med prefixet Kilbarry. Ponnyn såg ut som ponnyer gör mest, rörde sig som en potta skit, var väldigt lydig att rida men ett helsike att göra iordning då han bet, sparkade, hotade och trängde upp eleverna mot väggarna. Hästen är gudasnäll på alla sätt men har den längsta rygg jag någonsin sett och har kropp som mer liknar kallblod.
 
Sv: Kilberry?

Svar till alla:
Ok! :)
Jo, det låter troligt att han inte skulle vara mara, med tanke på det som sagts som Kilberry/Kilbarry/osv.
Dock så är den här hästen ungefär det snällaste man kan hitta, och "alltid" varit. Han är typ snäll så att han är dum....
Men då är han troligtvis någon form av korsning utan stam!
 
Sv: Kilberry?

Där hittade jag ett par hästar som fanns när jag gick på ridskolan. Två med prefixet Kilbarry, korsningsponnyer, en valack och ett sto. Båda okänd stam och uppf. Bruna och vanliga ;)
 
Sv: Kilberry?

Vi hade två stycken med det prefixet på min den ridskolan jag gick på för över 10 år sedan. Den ena var en gulbrun historia, lite av en smäcker New Forest typ och den andra var en grov skimmel med myyyycket hovskägg och stooora hovar. Ridbarheten var okej, skimmeln var bara 5 år när han kom.
Träffade på en annan långt senare som också var lite grövre i typen, såg aningens tung ut att rida men det är inte säkert att den var det. Fuxfärgad var den. Alla tre var D-ponnyer.
 
Sv: Kilberry?

Finns en hästhandlare som verkar i Danmark/Sverige som importerar en hel del irländska och engelska hästar och öststatshästar/Ponnies och lätt som en plätt blir dom irländare med okänd stam med prefixet Kilberry.
 
Sv: Kilberry?

Finns en hästhandlare som verkar i Danmark/Sverige som importerar en hel del irländska och engelska hästar och öststatshästar/Ponnies och lätt som en plätt blir dom irländare med okänd stam med prefixet Kilberry.

Det där lät också väldigt troligt! För han ser som sagt inte ut som en connemara eller annan irländare.
 

Liknande trådar

Ridning Har sett att flera andra årtal har egna trådar. Så varför inte skapa en tråd för våra 02or då?! För jag kan väl knappast vara den enda...
Svar
5
· Visningar
1 283
Senast: fio
·
Avel Satt och tänkte på ponnyer jag haft kontakt med tidigare, alltså inte sådana jag rider eller har ridit så ofta och så. Kom särskilt att...
2
Svar
25
· Visningar
2 867
Avel Red ett jättefint och välutbildat sto idag :laugh: Hon är (enligt mitt ögonmått!) ca. 152 cm i mkh och enligt uppgift född 1995 i...
Svar
4
· Visningar
1 568
Avel Har inte bara lyckats kära ner mig i en stor KWPN herre, utan nu också i en överväxt korsningsponny :angel: Det är som sagt en...
Svar
9
· Visningar
2 178

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp