Kilbossa/Rundbossa

Calvaro

Trådstartare
Finns det några riktlinjer vad som passar till en viss typ av häst?
Har en häst med kort rak rygg som dessutom är lite överbyggd. Fick utprovat en sadel med rundbossor med motiveringen att han var lite överbyggd och kort i ryggen. Men sadeln låg inte an hela vägen utan glappade lite i bak. Det skulle enligt dem vara helt ok att det gjorde så. Men fördelas inte trycket på en mindre yta då?

Sv: Kilbossa/Rundbossa

Generellt så passar en kilbossa en rakare rygg och en rundbossa en mer svängd rygg.

De kortaste sadlarna på marknaden har kilbossor överlag, tror inte jag vet någon riktigt kort sadel med rundbossa faktiskt.

Vissa tror att en sadel med rundbossa passar en kortare rygg om den lämnar ryggen tidigt, men faktum är att en sadel med rundbossor ska ligga an hela anläggningsytan, precis som en kilbossa ska för att passa bra.
Finns sadlar med kilbossor för raka hästar, lätt svängda/överbyggda hästar och även för riktigt svankiga hästar. Sen finns det rundbossor som passar något svängda ryggar till riktigt svankiga hästar, dock har jag inte hittat någon sadel med rundbossa som passar riktigt raka ryggar.
Så tills du har hittat något för dig och din häst tycker jag du ska prova allt, men efter ett tag av provande märker du vad som funkar bäst för er.

Allt vore ju mkt lättare om han inte hade varit 115-120 grader vid också. Betesrund och go som han är....:rofl:

Då kan jag absolut rekommendera dig att prova engelska märken, de brukar gå att få i breda bomvidder och har ofta korta breda kilbossor.

Har prövat griffin (vid)- bra viddmässigt men för rak och lite lång
Otto schumacher profi (fit 4)- alldeles lång och smal
Globus Clic (36) i dressyr- såg bra ut i stallet men gled vid ridning
Globus clic (38) hopp- för smal. Mkt smalare än 36:an i dressyrmodell
Prestige hippos (37)- för svängd (troligen för smal nu efter betessläpp med)
Wintec 500 hopp med vitt järn- för svängd och smal
Knights princess (vid)- för smal men finns i xvid men jag gillar inte allroundsadel +att den inte riktigt låg an hela vägen
Lewa (xvid)- för sväng och för vid(!)

Imorgon ska vi pröva en wintec Isabell Werth.....jag hoppas lite på den men risken är ju att den blir för smal.
Wintec Wide är de svängda? Finns de i dressyr eller hoppmodell?
ÅÅÅhh vad trött jag är på dethär...

Griffin kan omöjligtvis ha varit bra i bomvidden om hästen är 115-120 grader... Mellan xw och xxw hade du behövt. (om de hade passat i övrigt)
WW finns i allround mot dressyrmodell.
Den är väldigt lång, men behöver han det minsta järnet så kanske det kan funka längsmed ryggen och den inte blir för böjd. Med mellanjärnet ochvidaste järnet blir den väldigt böjd.
Prova Frank Baines, Crown, Jensen, Albion, Arabian / L&R, M&N. Passar ingen så skriv vad som var fel så ska jag klura vidare...

Griffinen prövade vi samtidigt som prestigen så det är nog samma där att han växt ur den. Han har breddat sig rejält och jag tror det är bestående. Jag prövar vidare. Tack för tipsen!

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
420
Senast: Freazer
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
898
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
980
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka