• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare AtletShipping
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 632
A

AtletShipping

har hört att de inte är så bra av många eller är det fel?
Kan nån kanske visa en bild på sadel med kilbossor?
Vad är för-o nackdelar med dom?

Sv: Kilbossor

Titta på Hööks hemsida, nästan alla deras sadlar har kilbossor.

En sadel som har kilbossor ger större/längre anläggningsyta.

Min häst får tex ont i ryggen av sådana sadlar. De ger tryck på länden vilket gör att han får ont i muskulaturen rygg/länd/kors. På hästar med korta ryggar brukar sadlar med rundbossor vara bättre.

som sakt har sadlarna störe anläggnings yta vilket gör att den ligger på ländryggen, vilket kan resultera med att hästen blir stel i ryggen , försömrat has arbete mm för att hästen är " låst" i ryggen !

så är enda skillnaden att kilbossor är längre?

kolla på en sadel men kilbossor och en med rundbossor så ser du skilnanden..

en sadel med rundbossor ska även släppa av bak utan att släppa för mkt så den rammar fram..

Har två hästar med raka ryggar och där är kilbossorna enda alternativet, en sadel med runda bossor kan man leka gungbräda med. Sedan har jag en häst som är lite mera "svankryggig" och henne rider jag också med kilbossad sadel än så länge men ska se om jag inte kan få prova någon rundbossad och se om den sitter ännu bättre. Kilbossad sadel på svankryggig häst blir ju belastningen störst fram och bak och inte där man sitter, rundbossad sadel på rak häst ger belastning bara rakt under det ställe där ryttaren sitter.

min häst har rak rygg ,, men jag änvänder inte kilbossor för det.. har en sadel som använder barbacka punkten där hästen e som mest bärig.. fungerar bra på min häst.. inte rädd för sadeln och musklar sig bra... dressyreliten i sverige har ju bra utrustning också..... inte några kilbossor där iaf inte hoss kyra å brink

Så behöver det inte alls vara! Alla kilbossade sadlar ser inte lika dana ut i bommen, och detsamma gäller rundbossade sadlar! Finns raka, svända och mellanting av båda bossmodellerna! Så självklart kan manha rundbossor till hästar med raka ochlånga ryggar också ;)

domino skrev:
Så självklart kan manha rundbossor till hästar med raka ochlånga ryggar också ;)

Jusst exakt .. bara för att hästen e rak i ryggen så måste den inte ha kilbossor som försör ryggen på hästen! det bror ju på själva "silueten" på ryggen. :smirk:

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
133
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
423
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Jag har en sadel jag vill ska bli mörkare och har läst att man kan använda paraffinolja till det. 1. Går det bra att använda på en...
Svar
2
· Visningar
264
Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 731
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Shop to you drop, del 4
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna