Kimblewick/jaktkandar

Josssefine

Trådstartare
Har nu fått hem mina kimblewick bett och vet att jag har läst det någonstanns men kan ej hitta det igen.

Man kan ju ha tyglarna på 3 olika sätt i ett sådant bett.
1: i stora ringen
2: i den övre skåran
3: i den nedre skåran

Hur olika är alla dessa sätten, vilket är starkast och vilket är mildast?
Vilket rek ni?

Tacksam för svar:)

Sv: Kimblewick/jaktkandar

Vet du, jag skulle faktiskt råda dig att inte prova bettet alls förrän du har din tränare med som kan visa och förklara hur bettet fungerar.

Lite baskunskaper om stångbettets funktioner bör man nog ha innan man börjar rida på det. :)

Jo det är klart att det är bäst, men vill gärna veta det ändå.. Så jag kan disk det med honom sen..

övre hålet: mildast
nedre hålet: mer hävstång, alltså skarpast
har du tygeln i stora ringen är det, i grova drag iaf, dina händers placering som avgör hur skarpt det blir. hög hand=milt, låg hand=skarpt..

använder själv kimblewick på min nordsvensk. har tygeln i övre hålet då jag inte behöver ha det skarpare än så. testade att använda stora ringen först men då åkte tygeln lite som den ville och ibland vred den sig runt och fastnade på "framsidan" av ringen, så det var ingen höjdare..

okej, tack.

läste precis en annan tråd och stod det samma som du sa:)

Har en stark haflinger, så detta bettet blir nog kanon:)

stora ringen är snällast, den närmast bettet är mittemellan och den längst från bettet är skarpast.. tänk dig längden på hävarmen jänte centrum på bettet.

Vet du, jag skulle faktiskt råda dig att inte prova bettet alls förrän du har din tränare med som kan visa och förklara hur bettet fungerar.

Lite baskunskaper om stångbettets funktioner bör man nog ha innan man börjar rida på det. :)

Håller med dig! :)
Tänk på att det är mer skillnad än vad man tror att ha de i övre eller undre skåran.

Pessoa ? ? ?

ALDRIG i livet....

Det Tomten menar är dom skåror som finns på dom flesta Jaktstänger....
Dom har en "stor" D-ring med 2 skåror i själva D-et.
Och då har man 3 olika ställen att fästa tygeln, dels i den stora D-ringen och dels i någon utav skårorna...
Var man sätter tygeln beror på vilken effeekt man är ute efter...

Det Tomten beskrev lät inte som ett kimblewick i mina ögon, jag vet mycket väl hur ett sådant ser ut eftersom jag har ett själv, döremot lät det som en beskrivning av ett pessoa med ringar närmast och längst ifrån bettringen.

Jag tror att tomten menade att stora ringen = D-ringen, den närmast bettet = det övre hålet, den längst från bettet = det undre hålet. Tror inte att det var tänkt att det skulle låta som att alla var ringar.

Dock håller jag inte med om att det är generellt snällast att ha tygeln i d-ringen, utan att det beror på var man själv placerar händerna.. men vad vet jag :o

Jo, tomten menade så. Men på ett kimblewick är det snällast att ha tygeln längst upp eftersom det blir minst hävstång där. ;)

Liknande trådar

Fritid Beställde 3 par värmevantar på en sajt, just för att de hade flera olika och jag kunde beställa hem och testa. Lade beställningen 31/12...
Svar
15
· Visningar
814
Senast: MissFideli
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
674
Senast: cowgirl81
·
Övr. Djur Hej på er! Jag är i tankarna att köpa mig ett smådjur att ha i en mindre lägenhet till hösten. Smådjuret är tänkt som sällskap till mig...
Svar
5
· Visningar
386
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
857
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka