Kinesiska åsnors hovvård

Lager

Trådstartare
Är det någon mer än jag som sett filmerna med åsnor som verkas i Kina? Finns den här metoden på fler ställen i världen, eller är det en ny uppfinning för att hantera de stora mängder åsnor som föds upp för sitt skinn där nu?

Har inte åsnor ungefär samma hovfunktion och anatomi som hästar? Vissa av filmerna tycker jag ser relativt ok ut under omständigheterna, hovarna blir ok formade och åsnan rör sig ok. Andra filmer är rent horribla både i hanteringen och "verkningen". Jag inser att det finns olika kulturer och metoder, men blev nyfiken på om någon vet mer om åsnor och/eller hovvård globalt?

 
Är det någon mer än jag som sett filmerna med åsnor som verkas i Kina? Finns den här metoden på fler ställen i världen, eller är det en ny uppfinning för att hantera de stora mängder åsnor som föds upp för sitt skinn där nu?

Har inte åsnor ungefär samma hovfunktion och anatomi som hästar? Vissa av filmerna tycker jag ser relativt ok ut under omständigheterna, hovarna blir ok formade och åsnan rör sig ok. Andra filmer är rent horribla både i hanteringen och "verkningen". Jag inser att det finns olika kulturer och metoder, men blev nyfiken på om någon vet mer om åsnor och/eller hovvård globalt?

Åsne-skinn-gele, eijao, är en ny grej ja. Kinas exploderande medelklass håller faktiskt på att leda till åsnors utrotning.

https://www.thedonkeysanctuary.org.uk/end-the-donkey-skin-trade/devastating-impacts
 
Ang global hovvård så finns det en del klipp från bland annat egypten med kniv och klubba som enda verktyg i verkningen. Raspar är avancerade att tillverka och dyra. En del gör bra jobb, men hästhållningen är ofta gräslig. Extremt magra, selbrutna.
 
Ang global hovvård så finns det en del klipp från bland annat egypten med kniv och klubba som enda verktyg i verkningen. Raspar är avancerade att tillverka och dyra. En del gör bra jobb, men hästhållningen är ofta gräslig. Extremt magra, selbrutna.

Tack, jag ska se om jag hittar verkningsfilmer från Egypten med kniv och klubba!
 
En vän till mig, som är hovslagare, skaffade åsna och även om grunden är lika i uppbyggnad av hoven så sa han att den såg helt annorlunda ut när den var nyverkad än vad en hästs gjorde. Det var bland annat vinklar och strålens placering.

Jag tycker det är fascinerande att se verkning på detta sätt och tycker väl inte att det egentligen är något fel med den. Rent teoretiskt tror jag den skulle fungera rätt bra här också om en planraspning följde. Det är vassa, fina knivar och de verkar kunna sin sak (nu såg jag de tre första i filmen och sett andra filmer också men kan inte uttala mig om resten i just denna rulle).
I vissa fall verkar det som att en kunnig hovslagare tar hand om åsnorna som kommer till marknaden, gratis.
Den jag sett mest av känns också en del upprörd över skick och hovar på åsnorna. De är oftast helt ohanterade och måste få ett "quick fix" och hanteringen blir ibland därefter. Tyvärr.
 
Jag är inte så insatt i åsnors hovvård mer än att jag vet att den skiljer sig en hel del. Har varit på gång mer än en gång att jag vill ha en åsna/ mula och det är ett av det första rådet som kommer upp, att se till att hitta en hovslagare som vet hur åsnor ska verkas. Likadant så har de ett annat foderbehov än hästar tex.
Sen tycker jag inte att man ska döma ut hovvård bara för att den inte ser ut som den gör i västvärlden, jag håller med tidigare att hade hovarna raspats till så hade det såklart sätt mycket bättre ut men i sak tycker jag inte denna filmer är särskilt förfärlig?
Det blir ju inte automatiskt förfärligt för att det görs på ett annat vis.
 
Det blir ju inte automatiskt förfärligt för att det görs på ett annat vis.

Nä, precis. Vilket de flesta verkar tycka; att det är förskräckligt hur de verkar dem (Kommentarerna bland annat). Kan inte se något konstigt alls faktiskt.
Det kan ju faktiskt också vara så att det är ett planare sätt att verka. Det kanske inte är lika viktigt att planraspa? Eftersom skärbladet är brett, tänker jag.
 
Jag tror alla sätt är bra om man behärskar dom, jag kan inte måla med fötterna tex. Nu kan jag inte måla med händerna heller, men ni fattar vad jag menar :D
 
Nä, precis. Vilket de flesta verkar tycka; att det är förskräckligt hur de verkar dem (Kommentarerna bland annat). Kan inte se något konstigt alls faktiskt.
Det kan ju faktiskt också vara så att det är ett planare sätt att verka. Det kanske inte är lika viktigt att planraspa? Eftersom skärbladet är brett, tänker jag.
Ja det blir garanterat plant med det där breda verktyget. Jag har inte heller något emot den verkningen även om jag själv aldrig vågat ta sådär mycket haha.

Däremot så är klippet med grensaxen ganska gräsligt, man kan se att det spricker.

Och så är ju skicket på åsnorna och djurhållningen hemsk att se.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp