Kingston...?

majapia

Trådstartare
Hejsan!

Tänkte pröva en kingston flat seat sadel från börjes...Någon som har en sådan som kan yttra sig lite om sadel, kvaliten osv..
Bomvidd finns i 30" och i 31" undrar lite vad ni anser om bomvidden om den som är i 30" är i verkligheten en normal bom eller är den för smal för det??

Undrar också om kingston sortimentet är bra kvalite, mjukt och fint över lag tänkte ev köpa stigläder och träns mm..

Tacksam för svar och kommentarer.:banana:

Ann-sofie

Sv: Kingston...?

Man får vad man betalar för.

Skulle inte använda det på min häst.

Varför inte det? Jo man får det man betalar för så sant som det är sagt, men om ens ekonomi inte tillåter dyra sadlar så får man gå på dessa tyvärr....

Ful budgetsadel med dåligt rykte. Många bommar är sneda redan vid leverans, ytterligare några vrider sig vid belastning (uppsittning, ridning etc). Snedstoppade och olika bossor är några andra m e m kända problem.

Hellre en begagnad i högre kvalité än en ny i dålig kvalité. Hästen välbefinnande måste styra inköpet.

ett tips är att söka på Kingston i sökfunktionen. där får du upp många trådar som de flesta säger samma sak.

Skitsadlar, sneda i bom och stoppning. dåligt läder o.s.v
Lägg pengarna på en begagnad kvalitets sadel istället. Det tjänar du på i längden. För dålig sadel,ger dålig rygg som ger veterinär kostnader.

Du kan får en bra Wintec/Griffin/Knights hawk för det priset. Då får du en riktigt bra sadel om än i syntet. Kingston är skit, använd sökfunktionen.

Håller med alla ovanstående. För de pengarna den kostar får du en beg märkessadel som kan hålla många år till!!!

T ex Hubertus, Stubben osv. Mycket mycket bättre, både för hästen och din sits!!!

Jag köpte tex en underbart skön Hubertus för 600:- Mjukt smidigt, välsmörjt läder, mjuk sits osv.

Efter ett besök hos sadelmakare (omstoppning) så har jag en kanonsadel för 1100 kr!!! Älskar den!!! :love:

:bump: :banana: :bump: :banana:

Senast ändrad:

Håller med ovanstående om att det finns bättre begagnade i samma
prisklass som kan passa din häst. Leta så hittar du pärlorna.

Jo, det är nog sant att det är bättre med en beg. sadel i stället.
Ska försöka att sälja min fina Romano B.T sadel och hitta en beg. i stället. Har tittat lite på en jacson santa cruz - celine, dem verkar sköna och fina eller?? Är det någon som har en sådan?

Normal vidd, men jag har läst att just jacson santa cruz är lite små i vidderna...men han har en normal nu och lite svängd.

Har haft kingston dressyr och det är verkligen skitkvalitet. Försök att hitta en billig begagnad istället för det tjänar du på i längden

Liknande trådar

Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 500
Senast: Rimfaxe
·
Utrustning Jag har tittat på en annons på en Prestige Versailles hoppsadel och det står att sadeln passat på många hästar med olika kroppbyggnad...
Svar
9
· Visningar
3 258
Senast: fjordtokan
·
Utrustning Har en treåring under inridning och har som säkert många andra det delikata problemet att jag hittar inget vettigt att lägga på hans...
Svar
9
· Visningar
1 783
Senast: oki
·
Utrustning Ska skicka iväg min pålle på foder från April-september. Har nu knåpat ihop en lista med de saker jag tänkte skicka med. Men vad...
Svar
16
· Visningar
1 758
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10