kiropraktikor Aj

Sv: kiropraktikor Aj

Funktionell skolios
Ofta är denna typ av det lindrigare slaget, kröken är mindre än 15 grader. Orsaken kan vara olika långa ben eller ett snedställt/vridet bäcken. Detta är lika vanligt hos pojkar som hos flickor.

Smärtskolios
Denna variant uppstår tillfälligt p.g.a. smärta i ryggen, ofta i samband med ett ryggskott eller ischias. Låsningar i lederna mellan ryggradens kotor samt kraftiga muskelspänningar är ofta orsaken till krökningarna. Muskelspänningarna kan börja dra ryggens kotor åt olika håll, vilket i sin tur kan leda till att strukturella besvär uppstår - om muskelspänningarna inte tas om hand om i tid. För att det inte ska leda till en permanent skolios är det viktigt att detta behandlas hos en kiropraktor.
Smärtskolios kan uppstå i alla åldrar. Hos vuxna är det vanligt när man utför tungt arbete t.ex. när man byter vinterdäck. Hos barn och tonåringar kan det uppstå på lekplatsen, när de hoppar av från gungan, på handbollsplanen eller i hockeyrinken under träning eller match. En enkel tackling kan orsaka långvariga problem eftersom det inte alltid uppmärksammas från början.

Detta hittade jag på Kiropraktor Centrum, intressant läsning.

Och ringde även min igen.. ja jag kan vara hemskt jobbig när jag vill veta saker:devil:, och kan bli hemskt frågvis.
Det är nog inte så allvarligt som jag trodde från början, men jag var helt chockad efter besöket...

Mm men ring läkare också, det är faktiskt inte alltid som de skador och sjukdomar som kiropraktorer beskriver existerar i läkarvetenskapen. Du verkar super på att läsa på! läs ngn negativ site också, tex google kiropraktor + negativt el dyl, det brukar jag göra.

Och skulle jag haft enorm skolios skulle hon väl ha skickat mig vidare, skulle något hända mig, har hon gjort sig skyldig till tjänstefel...Eller?

Det är inte alls helt säkert, hon kanske inte är med i ngt förbund där hon kan få "tjänstefel". Kiropraktorer är inte som läkare vissa kan vara skumma men de ska vara bra skumma om de åker dit. Och just skolios verkar vara en så konstig kommentar, skolsjukvården brukar kolla alla ungdomar i en viss ålder att de inte har det. Om de missat en är det nog inte så bra.

Jag har varit hos Naprapat och blev hjälpt med en ond höft men jag vet inte om jag tror på naprapatiska metoder för det, kan vara placebo :laugh: huvudsaken var att det blev bra och att det enda som användes var stretching och massage. Knäckande kan vara farligt och jag skulle aldrig gå innanför dörren till en kiropraktor utan omedelbart säga att halsen får absolut inte knäckas. Och just en kommentar om tex skolios skulle jag ringa en läkare eller läkarbekant och fråga lite om.

skolsjukvården brukar kolla alla ungdomar i en viss ålder att de inte har det. Om de missat en är det nog inte så bra.

Just skolsjukvården är (ofta) värdelösa på att kontrollera skolios, tyvärr. Varenda skolläkare jag varit hos under min uppväxt, har ställt sig bakom mig, bett mig luta mig framåt och tagit ett vattenpass eller liknande och kollat med :crazy:
När jag upplyste den senaste om mina diagnoser för ryggen, fick jag kommentaren "Nej det har du inte.". Trots att jag då kunde fysiskt bevisa vad jag sa, eftersom jag inte varit hos naprapat på en månad och benen inte var lika långa.

Fram för kiropraktor/naprapat på skolkontrollerna! :devil:

Jag blev behandlad på samma sätt somLiten skrev. Ställa sig framför och böja sig ner.:o

Ska googla runt om negativ keropraktikor.
Och ska även ringa till fabror doktorn.

Jag gick säkert 20 ggr till en kiropraktor under en 4 månaders period..(för de rekommenderade mig det) men nu säger doktorn han har knäckt sönder mig.. alltså att kroppen vänjer sig med att bli knäckt så har man väl börjat med det så får man fortsätta med det.. 6000 kr plus resor la jag ut på det. och om det hjälpte så mycket vet ja inte, jag är överrörlig så får superlätt låsningar. Jag tror träning är det bästa sättet att undvika problem. Sen är det ihållande låsning kan de va bra att få den åtgärdad men töjningar är det bästa för mig iaf. och nu vart jag rekommenderad att äte 3 st omega-3 kapslar av god sort varje dag..och kroppen är som ny.. känns så mjuk och inte alls så stel som den va innan. Så är man stel eller har problem med leder så tycker ja man ska prova det.. helt klart värt det tycker ja!:)

sassa_n stackars dig, det lät inte vidare bra. Men det är skönt att man får läsa och höra både negativt och possitivt.

sassa_n stackars dig, det lät inte vidare bra. Men det är skönt att man får läsa och höra både negativt och possitivt.

Ja lever än iaf :) ja men visst.. tror de beror på va du är för människa,alla kroppar reagerar olika:)

För mig har det gjort en väsentlig skillnad. Problemet just nu är dock att hästen fortfarande är sned (bara jag som har ridit henne) och hon har fått ont i sina muskler av att jag har börjat sitta annorlunda. Så för tillfället rider jag bara i skritt, med fokus på att bygga upp min egen kropp, och ska hon trava eller galoppera så tömkör jag. Som ryttare känner jag mig som en nybörjare där jag skrittar runt på halvlånga tyglar och bara jobbar med sitsen på mina träningar. Jag är dock helt övertygad om att det är mitt arbete nu som kommer att göra mig till en bättre ryttare än jag någonsin har varit senare.

Minns att det som gör skillnad är det som händer efter att du har varit hos kiropraktorn, dvs att du gör de övningar som han/hon rekommenderar dig samt låter det ta den tid det tar. Det tar massor med tid att bygga om musklerna i en kropp och öva om sitt invanda rörelsemönster.

När jag är hos min kiropraktor är jag där en halv till en timme beroende på vad som behövs. Då tar själva "knäckandet" två minuter och i övrigt samtalar vi om det som har hänt sedan sist och gör övningar som ska stärka kroppen på rätt sätt. Jag får också övningar som är tänkta att utföras på hästen. Till nästa gång ska jag ta med en ny ridfilm som vi ska jämföra med en gammal. Jag får också ringa om jag behöver ställa frågor och komma in gratis om jag bara behöver en kort repetition av en övning.

Om du träffar en kiropraktor eller naprapat som knäcker till dig och så är du på väg därifrån efter tio minuters besök med ett kvitto i handen, då är det fel sorts yrkesmänniska! Likadant om hon/han vill att du ska komma för ofta (förutom i början). Du måste ju ha tid att göra dina övningar mellan varven så att det finns en skillnad att diskutera. För mig fungerar det så att jag beställer en tid när jag upplever en tillbakagång eller vill höra om det märks någon ändring.

Lycka till!

Uhm så vari låg felet i att kolla med läkare utifallatt det visar sig att de missat skolios?

Krus Mitt första besök tog över en timme, första frågade hon ut mig om hur mina dagar ser ut, så som jobb, gamla skador, sjukdomar med mera.

Sen fick jag göra övningar, sen kände hon och knäckte, gick ganska snabbt.

Sentog hon fram en ryggrad och förklarade allt väldigt noga. Tyvärr så minns jag inte allt.

Och jag har pratat med henne två gånger efter första besöket, dels rinde hon upp och frågade hur jag mådde efter behandlingen.
Och idag ringde jag och undrade lite:angel:, även nu undrade hon hur det kändes.

Nu ska jag dit på fredag morgon igen, och då har det gått ca en vecka mellan 1 och 2 behandlingen. Hon ville jag skulle komma lite tidigare, men det kunde jag inte pg av jobbet.

Men som ni säger, kan det hjälpa en i ridningen så är det kanske värt alla pengar.
Har oxå insett att det är viktigt med en viktig kiroprakikor.

Cattan Jag lovar att jag ska till läkaren och kolla så det inte är en strukturell skolios;)

Vad bra :D jag hade en kollega med skolios, det var inte kul alls och det tog lång tid för läkarna att försöka rätta till.

Jag har precis börjat gå hos en kiropraktor, och jag tycker det ska bli intressant och se hur det påverkar min sits.
Än så länge kan jag inte säga att jag märkt något speciellt, har bara varit på två besök, ska dit igen på måndag.

Jag känner mig väl omhändetagen när jag är där och har fått flera övningar att göra emellan besöken för att stärka rygg, mage och bättre på min dåliga hållning: är lite kutryggig, som h*n som jag rider för också har anmärkt på. :o
Bak med axlarna Maya!
Räta ryggen!
Slappna av i axlarna!
:idea::angel:

Vore intressant att uppdatera tråden eftersom och så vi får höra hur det går för alla som går till en kiropraktor, och om det blir någon skillnad med sitsen. :laugh:

Mig veterligen så finns det skolios som innebär att ryggraden har s - form

sedan så uppstår sekundär skolios om benen är olika långa ( det har jag)

Skolsköterskan kan upptäcka båda om hon är duktig. men diagnos görs med röntgen och då kan man mäta exakt

jag har själv god erfarenhet av naprapat för de har hjälpt mig med alla följdproblem jag fått av min sekundära skolios orsakad av de olika långa benen

MEN de vill gärna tro att benlängdskillnaden beror på muskelspänningar och därför har alla hjälpt mig med att få ut mitt korta ben...

i själva verket är det så att det är det långa benet som blri ihop knycklat

Jag fick dignos i 6:an var då en och 1.60 tror jag. och fick en korkhäl att lägga i skon - det där blev aldrig bra så jag sket i den

När jag började en omständlig rehab för även andra problem och började länga båda mina ben visade det sig att det handlar om 2.5 cm i benskillnad

Inte konstigt att jag fått problem med min rygg, efter som hela jag blev vriden. det långa benet blev skjuta på ben, och det korta bära vikt ben. Så har alla mer eller mindre - jag bara lite mer

Jag får lätt låsningar då jag gått med detta länge

jag har dock valt naprapat för de behandlar musklerna först och det är de som hindrar leden från att vara normalrörlig och då uppstår låsningarna

Vägen ut är att arbeta och stretcha sig liksidig

många alternativare har absoluta sanningar, som detta vad den olika benlängden kommer sig av

men skelett grejjer är faktisk ortopedgrejjer och där börjar man

Därefter tar man itu med muskelgrejjor

Min naprapat hon masserade grundligt först, men att hindra dem att komma tillbaka är mitt jobb

Senast ändrad:

Att få bort låsningar gör inte att sitsen blir mer rak - men mer genomsläpplig, dvs man hindrar hästen mindre

och man får möjlighet att rakritka sig själv och hästen

*KL*

Mina erfarenheter då... Jag är väldigt omjänt musklad i ryggen, vänster sidan är jätte bullig och högersidan platt. Har gått med det 8-10 år... När jag bodde i Oslo en period gick jag hos någon. Det var ingen kiropraktor och ingen sjukgymnst, kommer inte riktigt ihåg. Han höll i alla fall benen i olika vinklar för att det skulle hjälpa. Men det hjälpte inte alls, så slutade efter kanske fem gånger.

Sen har jag försökt själv träna upp höger sida mer, men det hjälper inte mycket, och om det blir lite skillnad så går det snabbt tillbaks. I somras fick jag nog = det gjorde FÖR ont. Ringde vårdcentralen för att få ett läkarutlåtande först. Det gick inte ens att få en tid, så i avvaktan på det började jag gå till en kiropraktor. Gått kanske 7-10 gånger där. De sa att jag hade skolios, olika långa ben och massa låsningar i ena höften. De har knäckt i höft, rygg och nacke när jag varit där. Möjligtvis har benen blivit lite bättre i längd (sett skillnad när jag ridit) men i övrigt ingen nämvärd skillnad. Känner att jag har inte råd med 360:- för 5-10 minuters behandling + resor. Så gick till en läkare när det gick att få tid. Hon tyckte inte att min rygg var sne. Men jag har fått remiss till röntgen för att se att inget annat strular.

Har tills dess att röntgentiden är fått tid hos sjukgymnast, via sjukvården. Var där idag, och hon trodde mer på träningsprogram och körde ultraljud på ryggen. Men ingen har ju hittills vetat vad som är fel! Eller varför jag blir så sne!

Känns i alla fall bra att jag ska röntga ryggen så att man vet att den är ok (eller om den nu inte är det så är det också bra att veta). Men känns konstigt att kiropraktorn inte ville att jag hade röntgat innan. Ska avboka de kiropraktor tider jag har kvar nu, för det känns inte bra och känns otäckt med knäckandet. I synnerhet i nacken (men det finns vissa andra själ att jag ogillar det).

Uppdaterar om vidare erfarenheter! Men vansinnigt oliksidigt mucklad är jag fortfarande i alla fall efter alla år.

Uhm så vari låg felet i att kolla med läkare utifallatt det visar sig att de missat skolios?

Nej, det var inte så jag menade. Försökte inte säga emot dig, jag ber om ursäkt om det lät så.
Utan att även om skolläkaren säger att allt är bra, bör det kontrolleras av någon annan (läkare) också i och med skolornas (ofta) bristfälliga undersökning.

Jag kommer då uppdatera er när jag varit på nästa besök. Nu har jag fått massa frågor att ställa:devil:. Och så får jag höra om hon tycker det finns någon förbättring.

Absolut då förstår jag :laugh: självklart måste de ju missa ibland om de har barn på löpande band att kolla. Jag håller med.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka