kiropraktikor Aj

Sv: kiropraktikor Aj

Finns det någon här som har erferenhet av kiropraktikor, och om, har det förbättrat din ridning possitivt eller negativt.

Själv var jag på mitt första besök förra veckan pg av ryggskott. Det vissar sig då att jag har skolios, en S-formad ryggrad. Vilket inte är helt ovanligt hos människor, men jag hade en kraftig skolios och ansågs vara väldigt orörlig och stel:confused:, men känner mig inte orörlig eller stel. Så runt en tio behandlingar skulle jag behöva:crazy: Dyrt, och fruktansvärt obehagligt, speciellt när de knäcker till nacken. Hade jag inte sett stjärnor efter nack knäcket hade jag gett kiropratikorn en rak höger.

Skolios kan inte behandlas av en kiropraktor. Det är en krökning/rotation i ryggraden som utvecklas under uppväxten. När man väl vuxit färdigt har ryggen den form den har och skoliosen i sig orsakar inte smärta. Det kan dock vara viktigt att hålla den under kontroll under uppväxten, så att inte lungorna påverkas.

Om din kiropraktor dels påstår att din skolios orsakar smärta, dels påstår sig kunna behandla den, är han/hon riktigt oseriös.

+ att han rättade till mitt bäcken och några kotor i nacken. Tredje gången undrade han om jag hade märkt nån skillnad - jag svarade ärligt nej, an såg bekymrad ut, kände o klämde igen, kliade sig i huvudet, bad mig vänta en stund och försvann - ett par minuter senare kom han tillbaka och sa "tyvärr kan jag inte göra mer för dig, men gå till receptionen så får du pengarna tillbaka!"
Jag kände mig lite som ett hopplöst fall :angel: Men nu vet jag i alla fall att jag inte går/rider omkring med nån onödig låsning som hade varit lätt att åtgärda - nu vet jag att jag bara är hopplös! :p

Skelettdelar som bäcken och kotor kan man inte ändra på utan rejält våld. Det är muskulaturen som påverkas av kiropraktorbehandling, dvs hur man håller bäckenet och i liten mån kotorna i förhållande till varandra.

Funktionell skolios
Ofta är denna typ av det lindrigare slaget, kröken är mindre än 15 grader. Orsaken kan vara olika långa ben eller ett snedställt/vridet bäcken. Detta är lika vanligt hos pojkar som hos flickor.

Felaktigt.

Pga skoliosen vrids bäckenet och benen upplevs olika långa eftersom de har olika långt till marken.

Det är inte alls helt säkert, hon kanske inte är med i ngt förbund där hon kan få "tjänstefel". Kiropraktorer är inte som läkare vissa kan vara skumma men de ska vara bra skumma om de åker dit.

Både kiropraktorer och naprapater har skyddad yrkestitel och legitimation vilket gör att man kan förvänta sig viss nivå på utbildningen.

Men kan de åka dit för felbehandling om de inte ställer till någon riktigt ordentligt? det skulle vara betryggande om de kunde :laugh:

Att få bort låsningar gör inte att sitsen blir mer rak - men mer genomsläpplig, dvs man hindrar hästen mindre

och man får möjlighet att rakritka sig själv och hästen

Tack för inlägget! :bow:
Nu trillade poletten ned. :o
Det är klart det är så, rakriktning menar jag, har inte sett det på det sätten innan.

Så då tycker jag att vi istället följer upp hur mycket av "rakriktandet" av oss själva påverkar vår ridning. :bump:

jag går till kiropraktorn på jobbet, kostar 150 kr/gång så det är sjukt billigt! nu har jag nog inte varit där på en månad, borde boka tid snart. brukar gå 1-2 ggr i månaden.
har problem med rygg, höft o nacke. är sné så det påverkar givetvis allt jag gör, kiropraktorn har sagt att det är ett "långtidsprojekt" (:angel:) men att med regelbundna behandlingar och träning så kommer det att bli bra. :)
behandlingarna upplever jag ger effekt, mår mkt bättre i kroppen nu än för ett halvår sedan. däremot slarvar jag med träningen, o kommer jag inte igång med den så segdrar jag ju det hela.. kommer jag igång på allvar med träningen så kommer det gå mkt snabbare framåt.

Senast ändrad:

Jag har också börjat slarva redan,:o fick en sån träningsvärk efter sist jag var på behandling, så jag har inte gjort mina övningar på ett par dar, ska göra dem varanann dag.

Så nu tar vi oss i kragen tycker jag så vi blir friska och krya!
*skickar lite pepp och energi* :banana: :bump:

CillaW Tackar för svaren, men det som är konstigt, är att mina ben är lika långa.:angel:

Men ikväll ska jag prata med en överläkare i ortopedi, han bör ju kunna ge en svar på de frågor man har.
Och imorgon blir det kiropraktikorn igen, inget jag ser framemot.
Men fortsättning följer

Så då tycker jag att vi istället följer upp hur mycket av "rakriktandet" av oss själva påverkar vår ridning. :bump:

Jag säger faktistk 500 % fast det inte går att säga så

nej men allvarligt, först med egen kroppskontroll kan man påvera hästen i den ritkning man önskar

haha vad spännande med dit tnästan Walraffande :D

jag tror att de ibland uttrycker sig slarvigt

Hon menar nog sekundär skolios dvs för stora ensidiga muskelspänningar som på verkar din hållning - men det har alla

och när de säger att de rättar till sneda leder så menar de att de jämnar ut muskelspänningarna runt leden så den för normal rörelsefrihet i alla riktningar och inte ensidigt

men jag är inte säker på att alla hängde med i den beskrivningen

men med en metafor - dörren skall gå lika lätt att öppna åt båda hållen :idea:

Eller för andra leder kan man jämföra med en joystick. Tumleden är en sådan led har jag för mig
Kul led. Höften är en sådan i alla fall

om vissa muskler är spända runt den så minskar rörligheten åt ena eller andra hållet

Stelhet i ena riktningen skapar ofta smärttillstånd då de musklerna i andra riktningen får jobba mot ett motstånd hela tiden

Tills sist kärvar joysticken ihop = låsning

Om man har låsning i höftleden kan maniten släppa upp hästryggen. man måste misnka på spänningrna runt den leden så "krampen" släpper

Vad som sedan säger pop i själva leden eller var det nu är vet jag inte
Känner bara skilnad på före - efter i ökad rörlighet
det handlar iaf om mer än att släppa på spänningen och stretcha själva muskeln

Senast ändrad:

Hemma igen..
Läste inlägg 54 av susan. Nu blir det även lättare för mig att förstå, något liknande försökte min kiropraktikor förklara för mig.
Men nu är det fastställt, har skolios, men minimal:bump::bump:. Och nej jag kan inte anklaga min kiropraktikor, det har varit jag som missuppfatta det hon sagt. :o.

Men kom dit idag, och bad henne att INTE knäcka nacken för jag tyckte det var obehagligt.
Istället använde hon någon pistol liknande sak, men den använder hon även på resterande delen av ryggen, innan knäckandet börjas. Vet inte alls hur den ser ut, då jag ligger på ryggen. Men det tyckte jag var skönt.
Mycket av mina spänningar har släpt. Och jag hade lite bättre rörlighet.

Sen fick jag veta att knaket är när luft kommer in, var det minns jag inte:angel:

Men idag var det behagligt att vara där, och nu ska jag dit igen på måndag, sen får vi se om jag behöver gå på fler besök, ev kan jag behöva gå en gång i halvåret.

Läkaren jag pratade med, sa som många av er har sagt, att det är bra att ha en röntgen på ryggen.

Yes yes yes :banana:

jag upplever det så att det är vacuum i ena änden av leden. (ett av ytterlägena där man inte är)

Så spänningsförhållandena rättas till runt leden och så säger det POP precis som när man öppnar en burk med vacum i

och det stämmer ju då med det hon sa om syre

Så hon menar att du har skellettskolios - eller secundär dvs muskelskolios

Detta är enligt mig Bukes mest spännande tråd :D
Men så är jag lite fläng

kan du inte fråga henne du som är så bra på det?

Om jag har rörelseinskränkning åt höger är det den snabba rörelsen åt höger eller vä som lättar på leden

Eller är det alltid en rotation, undrar jag som är en hejjare på ett ta bort låsningar själv, av nödtvång :crazy:

jag älskar att knäcka nacken -eller resultatet snarare :D

min naprapat var helt ljuvlig

vad är det du ogilar ljudet eller tycker du det känns?

Senast ändrad:

jag går till kiropraktorn på jobbet, kostar 150 kr/gång så det är sjukt billigt! nu har jag nog inte varit där på en månad, borde boka tid snart. brukar gå 1-2 ggr i månaden.

Naprapaten som tog sig an min musarm häromåret avrådde från så regelbundet återkommande besök och särskilt under en längre period, då han menade att kroppen blir "beroende" av eller "van vid" behandlingen. Han var mer inne på att man skulle ta några, rätt få, behandlingstillfällen, och sedan behandla sig själv kontinuerligt med träning.

För mig har det fungerat bra, och det är mycket billigare.

Denne naprapat förklarade knakningarna i nacken med att det där vad det nu heter som ligger mellan kotorna på något vis påverkas en mycket liten anings aning. Ljudet kan, enligt honom, jämföras med när man håller ihop handflatorna och tar isär dem igen.

Själva kotorna, bäckenet osv påverkas inte, enligt denne naprapat, med mindre än att han hetsar en flodhäst att attackera mig. Vilket inte skedde.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka