Kiropraktor?

L

Lina_

Någon som har egna erfarenheter av att gå till kiropraktor för att komma till rätta med problem som delvis ställer till det lite i ridningen?

Jag är lite sned i kroppen, känns som jag trycker ut hästarna en aning åt höger. Som om jag sitter mer med vänster sittben, och aningen längre bak. Massör har sagt att det beror på att jag (som så många andra) är starkare i högersidan.

Jag har di beslutat mig för att gå till en napprapat och behandla det här, och undrar vad ni har för erfarenheter av det? Har det blivit hjälpt? Måste man underhålla det mycket med sjukgymnastik/ stretching mm?

Sv: Kiropraktor?

Jag har! Det har hjälpt mig väldigt mycket. Jag har en höft som gärna vickar frammåt mm. Jag puttar sadeln snett och så.
Efter en/ett par ggr hos kiropraktorn är det bra.

Jag har inga övningar jag ska göra efter men det är bra att försöka träna och få sig så jämn som möjligt.

hej. jag går till en chiropraktor ca 1gång i halvåret. för att rätta till min snedhet och släppa spänningar i nacken/skulderblad.
och ifall jag inte rättar till det så försämrar det min ridning.
det har hjälpt mig mycket :) jag har fått stretch övning mot min snedhet, för att förminska det. och jag har lyckats :D snedheten blir mindre och mindre.
viktigt att sitta rätt på hästen för att förminska spänningar. något jag kom på alldeles försent. lycka till!
/annelie

Vad roligt att se att det finns folk som tycker att det har hjälpt dem. Ska nu boka tid och hoppas det ger resultat!

Kiropraktor är numera en skyddad yrkestitel med legitimation, vilket har rensat bort de allra flesta oseriösa i branschen. Det kan vara värt ett försök, även om jag inte köper alla deras förklaringsmodeller.

Jo, jag hoppas att det ska vara värt det, men vad menar du med förklaringsmodeller?

Och sedan undrar jag vad det är för skillnad på napprapat och kiropraktor... Någon som vet?

Olika uppfattningar om anatomin och orsakerna till smärtor och stelheter här och där. Jag köper inte alla förklaringar till det.

Naprapat är inte en skyddad yrkestitel, vilket ger utrymme för många oseriösa utövare.

Jag var hos kiropraktor för min rygg, visade sig att jag har funktionell skolios. Hans förklaring på det var att sadeln var sned, och det var den! Så nu har jag bytt sadel och kollat hästens rygg, och knäcker till min egen ca åtta gånger om året. Dyrt som satan, men det känns bättre efteråt.

jag har märkt att om man säger att man har häst, antar både kiropraktorer och läkare att det är något fel på utrustningen eller något annat som har med hästen att göra. Lite synd, det kan ju faktiskt vara annat med. Kanske bäst att inte säga att man har häst :smirk:

Jag går också i tankar om att gå till kiropraktor då jag är sned i mitt bäcken.

Men går kiropraktor under landstinget, eller privat? var får man tag på en kiropraktor?

Jag går också i tankar om att gå till kiropraktor då jag är sned i mitt bäcken.

Men går kiropraktor under landstinget, eller privat? var får man tag på en kiropraktor?

Bäcken är inte sneda i sig (utan väldigt kraftigt våld). Möjligen håller du bäckenet snett, men det är en helt annan sak.
Kiropraktorer arbetar inte inom den vanliga sjukvården.

Jag hade ett förskjutet bäcken åt vänster... Några ligament var av och jag kunde inte gå i trappor, ta på mig byxor osv. Kiropraktorn rättade till ryggen och bad mig stretcha baksida lår, nu har jag knappt några men av händelsen, förutom en något försvagad högersida.. Dock under uppträning. (Åkte av rätt kraftigt 2 gånger under kort tid och landade på samma ställe :angel: )

Dyrt som attans men mycket effektivt! Hittade min kiropraktor i lokaldelen.
Efter att ha varit mer eller mindre handikappad i en månad kunde jag gå nästan normalt efter 1 gång, högeraxeln höjdes med 5 cm! Jag blev mer symmetrisk än innan :crazy:

Jag går hos en kiropraktor som har avtal med landstinget så det går på högkostnadsskyddet dvs. jag betalar mina besök upp till en viss summa sedan går jag gratis resten av året. Det blir betydligt billigare så det är att rekommendera:).

Jag har i hela mitt liv haft ont i ryggen. Redan på lågstadiet gick vi till skolläkaren för det och sen dess har jag fått olika råd och övningar och rekommendationer. Det har tagits bilder, både vanlig röntgen och magnet. Sjukgymnaster har masserat och masserat och jag har försökt träna kroppen i form.
Men ändå har jag haft ont. Vad jag än gjort, så har jag haft ont. Vilket lett till att jag har fått förbud på att det som gjort ont och hade jag inte delvis ignorerat det så hade jag hamnat i sängen, dygnet runt...för det var det enda som inte gjorde ont till slut.

Sen, för nåt år sen, tog jag det mycket kloka beslutet att äntligen gå till kiropraktorn. Efter att han satt sig in i vad läkarna sagt och satt för diagnoser, tittade han på min rygg och sa att dessa diagnoser varit helt fel.
Han gick igenom min kropp, gav mig nya order om hur jag skulle röra mig och träna och så gick jag hos honom efter ett bestämt schema.
Efter första gången kunde jag ANDAS för första gången! Det var helt otroligt! Och sen den dagen har jag inte haft ont i min rygg på det sätt som jag haft i över 20 år.

Det har kostat mig pengar och svett och mycket arbete med att få hjärnan att bryta rörelsemönster och göra nya, så att min kropp förblir i balans o rakhet, men det har det varit värt. För jag har inte ont.

Utöver kiropraktiken har jag fortsatt träna på att vara liksidig, vilket blivit lättare utan alla spänningar/blockeringar i kroppen. Min kiropraktor kan bara säga det han ser och försöka få loss spänningarna, det är jag som måste träna kroppen liksidig och rak och stark.

Och ja, det märktes även i ridningen att jag kommit loss. Jag kunde sitta MED hästen istället för ovanför, eftersom jag nu inte hade nån stelhet som gjorde mig till en stel pinne.

Så kiropraktik är bra, men funkar bäst när man själv jobbar med att få kroppen "rätt" resten av dygnet/veckan/livet...

Och sen vill jag bara påpeka att alla inte får samma effekt av kiropraktorn.
Min teori är att det har med den egna inställningen och motivationen att göra till en väldigt stor del...

Jag går hos en kille som är kiropraktor och sjukgymnast. Ja har en whiplash och lite andra skador i ryggen som gör att jag lätt får spänningar i kroppen. Jag får lätt låsningar (ja, Cilla jag vet inte om det är rätt ord. Men det är vad vi kallar det och vad det känns som enkelt förklarat;) ) och drar även mitt bäcken snett.

När jag blir sned så sitter jag ju illa. Min häst brukar snällt påpeka för mig att jag är sned om jag missat det själv.

För mig känns det viktigt att se till att jag är rak i kroppen och kan sitta rätt. För jag vill inte snedbelasta min häst och på så sätt föra över mina spänningar i honom. Och inte snedsitta min sadel heller för den delen, det kan ju också göra hästen dålig.

Jag är dock lite skeptisk mot att många kiropraktorer enbart manipulerar tillbaks skelettet i rätt position utan att mjuka upp muskulaturen. Då tror jag att man lätt dras tillbaks av musklerna.

Min behandlare masserar och stretchar först, manipulerar och mjukar upp lite till. Då håller jag mig i rätt position mycket längre.

Att sedan se över sitt rörelsemönster och träna upp sin styrka tror jag också på. Det bör nog tillkomma för maximal hjälp av behandlingarna.

Så! Har nu varit på mitt första kiropraktor-besök. Behöver jag säga att undrade om jag var ridtjej..? :angel:

Började med att massera upp ryggen/ nacken och lossa några låsningar i rygg, skulderblad och nacke. Hon hade mycket hon ville fixa till, så vi bokade några tider... Kom iallafall därifrån med circus 10 olika stretchövningar som jag ska följa slaviskt. Har vi varit med om det förrut... Det känns iallafall bra att veta vad man ska jobba med. :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 155
Senast: Jamtland
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa... 3 4 5
Svar
82
· Visningar
14 007
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag... 2 3
Svar
45
· Visningar
8 872
Senast: prallan
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har... 2
Svar
21
· Visningar
4 685
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp med diarré?
  • Valp 2025