Kirurgisk utdragning av visdomständer

iNHALE

Trådstartare
Är det någon här som har opererat ("kirurgisk utdragning") ut sina visdomständer? Jag ska göra det nu i slutet av juni, 2 st i underkäken, och med min tandläkarskräck så är jag redan nu halvt panikslagen över hur det kommer gå.

Hur gick det för er? Sövde dom helt? Drogade med lugnande med lät er vara vakna? Annan lösning? Fick ni välja? Hur var det efteråt? Komplikationer?

När jag läser på internet om det så målas det bara upp en massa skräckscenarion om nervskador, inflamationer, käkfrakturer och fan och hans moster.

Att det kommer värka som fan efteråt är jag medveten om, det är ändå en tand som ska dras ut ur käkbenet, men mer då? Hur var det för er? Visst kan jag ringa tandläkaren och fråga, men jag upplever att man ofta får en förskönad bild av ett ingrepp man ska göra, speciellt om man är rädd eftersom dom självklart inte vill skrämma upp en ännu mer, så jag tänker det är bra att höra från folk som faktiskt varit med om det själva.
 
Jag fick inget lugnande, men ordentligt med bedövning förstås. Du kan säkert få lugnande om du ber om det. Det väsnades en del, men gick fort. Minns inte att det gjorde särskilt ont efteråt (men åt förstås en del smärtstillande). Jag var lite svullen ett par dagar, men inga andra komplikationer.
 
Jag fick inget lugnande, men ordentligt med bedövning förstås. Du kan säkert få lugnande om du ber om det. Det väsnades en del, men gick fort. Minns inte att det gjorde särskilt ont efteråt (men åt förstås en del smärtstillande). Jag var lite svullen ett par dagar, men inga andra komplikationer.
När jag läser på nätet så verkar det som det är rätt vanligt att man tom söver folk när det handlar om just kirurgisk utdragning. Att man inte gör det för vanlig utdragning vet jag, men när tanden sitter så illa till att det krävs ett kirurgiskt ingrepp så verkade det som att sövning alt drogning var mer regel än undantag?

Vettefan om jag klarar av att vara vaken under tiden. Tänderna sitter så extremt illa till i käken att dom nog lär få bryta sönder dom i småbitar och sen plocka ut bitarna en i taget med tanke på att man inte lär få grepp om dom med en tång.
 
Vettefan om jag klarar av att vara vaken under tiden. Tänderna sitter så extremt illa till i käken att dom nog lär få bryta sönder dom i småbitar och sen plocka ut bitarna en i taget med tanke på att man inte lär få grepp om dom med en tång.

Mina hade inte kommit upp alls, så de fick först göra ett litet snitt i tandköttet för att komma åt själva tanden. Sedan "splittade" de varje visdomstand i mindre bitar innan de tog ut dem, och det var detta som väsnades. Jag hade en sådan där grön operationsduk över ansiktet (bara ett hål för munnen). Det hade nog en lugnande effekt på mig :p Men om man som du har tandläkarskräck borde det gå enkelt att få lugnande eller kanske till och med bli sövd :)
 
Jag fick operera ut min ena visdomstand för två år sedan, den satt så knöligt till att min tandläkare inte ville ge sig på att dra ut den på vanligt vis. Blev remitterad till en mycket kompetent käkkirurg och bad om lugnande innan. Fick komma dit en timme innan den bokade tiden och ta tabletten som sedan började verka. Jag var lite groggy men vid fullt medvetande hela tiden. Det gick oerhört snabbt, de var jätteduktiga och jag trodde knappt mina öron när de sa att det var klart.

Jag fick citodon utskrivet som jag tog under dagen och dagen efter (om jag minns rätt). Det gjorde ganska ont när bedövningen släppte men det var uthärdligt med hjälp av citodonet. Tror att smärtan satt i två dagar och därefter klingade det av. Jag hade inga problem över huvud taget efteråt, det läkte ihop fint och blev inga komplikationer efteråt.

Om jag vore du skulle jag be om lugnande. Se bara till att du har någon som kan följa dig hem efteråt eftersom du lär vara lite groggy. För mig gjorde det stor skillnad, jag har ingen extrem tandläkarskräck men har gjort några jobbiga ingrepp som gör mig lite skraj.

Tyvärr får man ofta höra de historier där det har gått dåligt, men man ska komma ihåg att i de flesta fall går det faktiskt bra :)
 
Opererat kirurgiskt två gånger (senaste gången för en vecka sedan). Första gången bad jag om lugnande, nu senaste gången struntade jag i det. Själv tycker jag att bedövningen är den som varit värst/obehagligast, själva utdragningen har jag bara upplevt som att det spänner väldigt mycket.
Första utdragningen jag gjorde kirurgiskt gick på kanske fem minuter. Den jag gjorde förra veckan tog lite längre tid eftersom de var tvungna att skära upp tandköttet för att komma åt tanden samt borra och allt vad de nu gjorde.

Efteråt har jag mått illa av blodsmaken samt haft lite spänningshuvudvärk men annars kommit ganska lindrigt undan. Visst, jag har varit svullen och haft ont, men har varit noga med att ta värktabletter så jag slipper den värsta smärtan samt att inte äta hård mat ala knäckebröd (levde på broccolimos och lax första dagarna).

Tandläkaren sa till mig att jag skulle ha ont i två veckor efteråt, men har inte känt av någon smärta de senaste dagarna förutom om jag råkat komma åt med tandborsten vid stygnen. :)


(Båda gångerna har jag haft med min mobil så jag kunnat lyssna på musik i lurarna för att slippa alltför mycket borrljud, kanske kan vara något som lugnar lite?)
 
Jag har opererat ut en i underkäken. Bad om och fick lugnande pga av tandläkarskräck. Jag fick ordentlig bedövning och ärligt talat så minns jag inte mycket mer för jag somnade nästan under ingreppet :p
Hade ont i kanske 2 dagar efteråt men helt ok. Var förvånad att det inte gjorde mer ont. Inget direkt svullen alls och då fick man ändå skära en hel del, rensa pga av en varböld och sy flera stygn. Jag är faktiskt inte rädd för att göra om det om jag måste. Inte för att det är speciellt kul men det var absolut ingen skräckupplevelse alls och då var jag ändå jätterädd innan ;)
 
Opererade ut en i överkäken för ett flertal år sen, fick en lugnande tablett när jag kom dit, sen någon halvtimme/timme senare fick jag även lustgas + bedövning och sen påbörjade de ingreppet.
Nu låg min tand helt horisontellt i käken och ganska långt upp så tog ett bra tag och det som jag upplevde som obehagligast var nog ljudet när de borrade i benet. Kändes som hela skallen vibbrerade:p
Annars tyckte jag inte att ingreppet var så farligt, var som sagt ganska påverkad av lugnande å så och hade tydligt glatt försökt berätta för tandläkaren om resan jag hade kommit hem från dagen innan.

Efteråt somnade jag som en stock och sov bort nästan hela dagen, sen var jag ganska svullen ett par dar och hade lite problem att gapa fullt ut, men ingen större smärta som jag minns det iallafall:) Däremot kunde det klia lite i de knallblåa stygnen som prydde mitt tandkött :p
 
Verkar som att det brukar gå ganska bra med andra ord. Känner mig lite halvt illamående vid tanken, men det är bara att bita sig i röven sas och köra på.
 
Jag har tagit ur två visdomständer. De delade/bröt sönder dem. Smärtstillande spruta om jag inte minns fel, men ingen nedsövning.
Har inga hemska minnen av det, det gick rätt snabbt och bra.
Däremot blev det inte så mysigt efteråt för de lämnade hålen öppna för att läka ihop, och det kom ner mat i hålet som ruttnade :p
Efter rengöring läkte det sedan bra :)
 
Vettefan om jag klarar av att vara vaken under tiden. Tänderna sitter så extremt illa till i käken att dom nog lär få bryta sönder dom i småbitar och sen plocka ut bitarna en i taget med tanke på att man inte lär få grepp om dom med en tång.
Jag hade en visdomstand som växte framåt och tröck på tanden framför. Tdl. fick skära lite och sen borra sönder den och ta ut bit för bit. (Tror de alltid tar dem i bitar? Är nog enklare än att dra ut en hel tand). Hade ont i ca en vecka efteråt och det gjorde ont att äta men jag kunde tugga någorlunda iallafall. Hade Citodon att ta mot smärtan. Innan fick jag midazolam men märkte inte av det, aningens avslappnad i benen bara. Sköterskan sa att jag måste sova en stund innan jag fick åka (hade inte med mig någon) så jag låg på en säng i korridoren i en timme typ (utan att somna) sen fick jag gå men de ordnade sjukresekort (ides inte vänta på sjukresa så jag åkte hem kollektivt. :angel: )

Tanden framför satt rakt men den tog de också i delar. Hade mkt mindre ont efteråt den gången, kanske för att den tdl. var försiktigare. Inget lugnande då.
 
Jag har gångavstånd till mottagningen (10 min) och kommer inte ha någon med mig då jag inte har någon som kan följa med (bor ensam utan vänner eller bekanta i närheten) så om isf lär jag nog få vila där en stund efteråt. Så länge man inte behöver vara där hur länge som helst iom att jag har en hund som kommer få vara hemma ensam under tiden.
 
Efter att ha dragit/opererat bort tre tänder, varav en visdomstand, i vuxen ålder så kan jag säga att det var betydligt värre med tänderna de drog/försökte dra utan kirurgiskt ingrepp.
Nu har jag tydligen rötter i hästväg, i ett av fallen gick faktiskt tandläkaren och visade sina kolleger efteråt - de hade aldrig sett en så lång rot...
I vilket fall, de kirurgiska ingreppen tog visserligen TID (vilket antagligen berodde just på mina rötter) och det är klart att det är jobbigt att ligga och gapa så länge men det kändes inte ett dugg, jag var väl bedövad.
Var varken sövd eller fick lugnande, jag är å andra sidan inte alls besvärad av sådana ingrepp. Om man har tandläkarskräck, är sprut/"blodrädd" eller liknande så kan man säkert kontakta kliniken innan och få ut till exempel några tabletter Stesolid.
Jag minns faktiskt inte att det gjorde särskilt ont efteråt heller, jag fick inga dundervärktabletter utan det var nog Ibuprofen 600 mg (starkare än "vanlig" Ibuprofen).
Det som var läskigast var nog faktiskt stygnen, äckligt med trådar i munnen liksom :wtf:...
Men prata med kliniken/tandläkaren innan, de är sannolikt vana - det är ju ingen ovanlighet med tandläkarskräck.
Lycka till :)!
 
Jag har tagit ut tre tänder (två visdoms), en kirurgiskt. Den kirurgiska var lättast även om läkningen var lite skit.

Visdomstand i nedre käken var halvt under tandköttet, knäcktes i tre delar. Tog kanske en 10min max (långa rötter). Enbart bedövning, men kände knappt något. Däremot gjorde det oerhört ont när bedövningen släppte då varken smärtstillande eller diclofenaken funkade :crazy: Det gjorde helt hemskt ont i kanske fyra timmar, sen var det uthärdligt. Var oerhört svullen i flera dagar efteråt med stora problem att öppna käkarna (jag var väldigt less på ägg efteråt, mosat ägg var typ det enda proteinet jag lyckades få i mig och det tog kanske en 20min att äta ett ägg :turd:). Fick sova halvsittandes osv i över en vecka. Det började svullna upp igen efter två veckor, vilket ordnade sig med en spolning och mer antibiotika. Mitt liv utan tanden är dock bättre nu när det läkt :D

Visdomstanden i över käken drogs ut. Enbart bedövning, tog en halvtimme och jag var helt förstörd :crazy::cry: Rötterna var böjda i 90 grader men det syntes inte på röntgen plåten :down: Läkte däremot snabbt och bra utan några tabletter.

Drog ut en bakre kindtand för någon månad sedan. Vanliga tandläkaren höll på ett bra tag (20 min +) men fick inte ut den och den hade knappt rört på sig. Skickades upp till kirurgen som fick ut den på 30 sekunder. Läkningen med den gick väldigt snabbt.
 
Nackdelen med att göra research på nätet är att folk som haft dramatiska (och gärna negativa) upplevelser är de som är mest benägna att dela med sig. :p Det är jättemånga som drar ut visdomständer och sen lever lyckliga i alla sina dagar. :)

Jag har fått plocka bort en visdomstand kirurgiskt och en vanligt. Innan tandläkaren förklarade att "kirurgiskt" innebär att de måste göra ett snitt i tandköttet för att komma åt tanden ordentligt, och att det därför räknas som en operation, så trodde jag att det var betydligt större än vad som visade sig vara fallet. Jag fick lokalbedövning bara, och förutom att det var mer steriliseringsfix med utrustningen än vid den snittfria urplockningen så märkte jag ingen större skillnad. Om du är jätterädd och gärna vill ha lugnande så skulle jag nog rekommendera att du hör av dig till dem och säger det på förhand så att du får veta om de kan tillhandahålla sådant eller om du behöver fixa det själv innan.
 
Är det någon här som har opererat ("kirurgisk utdragning") ut sina visdomständer? Jag ska göra det nu i slutet av juni, 2 st i underkäken, och med min tandläkarskräck så är jag redan nu halvt panikslagen över hur det kommer gå.

Hur gick det för er? Sövde dom helt? Drogade med lugnande med lät er vara vakna? Annan lösning? Fick ni välja? Hur var det efteråt? Komplikationer?

När jag läser på internet om det så målas det bara upp en massa skräckscenarion om nervskador, inflamationer, käkfrakturer och fan och hans moster.

Att det kommer värka som fan efteråt är jag medveten om, det är ändå en tand som ska dras ut ur käkbenet, men mer då? Hur var det för er? Visst kan jag ringa tandläkaren och fråga, men jag upplever att man ofta får en förskönad bild av ett ingrepp man ska göra, speciellt om man är rädd eftersom dom självklart inte vill skrämma upp en ännu mer, så jag tänker det är bra att höra från folk som faktiskt varit med om det själva.
Jag gjorde det i vintras. Jag fick lugnande innan, men de gav mig alldeles för lite (observera dock att jag är väldigt okänslig för läkemedel så de biter inte på mig!). Lokalbedövades så kände ingenting, men tyckte att det var obehagligt när de grejade. Blev lite svullen efteråt och fick ont när bedövningen släppte, men då tog jag värktabletter. Inga nervskador eller så, åt flytande närmaste dagarna och kunde sedan börja äta vanligt igen. Smakade rätt äckligt i munnen innan det läkt ordentligt men sedan gick allt bra! Efter det har jag inte märkt av eller tänkt på det alls.
 
När jag läser på nätet så verkar det som det är rätt vanligt att man tom söver folk när det handlar om just kirurgisk utdragning. Att man inte gör det för vanlig utdragning vet jag, men när tanden sitter så illa till att det krävs ett kirurgiskt ingrepp så verkade det som att sövning alt drogning var mer regel än undantag?

Vettefan om jag klarar av att vara vaken under tiden. Tänderna sitter så extremt illa till i käken att dom nog lär få bryta sönder dom i småbitar och sen plocka ut bitarna en i taget med tanke på att man inte lär få grepp om dom med en tång.
Jag tror att det där är en fråga på individnivå. Tycker man att det är väldigt obehagligt så säger man det och då får man åtgärder utefter det. Är man inte orolig och känner att man inte behöver lugnande så får man inte heller det. Jag skulle säga till väldigt tydligt om jag var du!
 
Jag tror att det där är en fråga på individnivå. Tycker man att det är väldigt obehagligt så säger man det och då får man åtgärder utefter det. Är man inte orolig och känner att man inte behöver lugnande så får man inte heller det. Jag skulle säga till väldigt tydligt om jag var du!
Jo, det är ju så. När jag var där nu senast så sa jag att jag har rejäl tandläkarskräck och jag påpekade det flera gånger och nämnde även att tandhygienisten kunde påtala det för tandläkaren när dom kollade på röntgenbilderna inför beslut om utdragning osv. Så jag hoppas att det inte är något som gått dom helt förbi.
 
Jo, det är ju så. När jag var där nu senast så sa jag att jag har rejäl tandläkarskräck och jag påpekade det flera gånger och nämnde även att tandhygienisten kunde påtala det för tandläkaren när dom kollade på röntgenbilderna inför beslut om utdragning osv. Så jag hoppas att det inte är något som gått dom helt förbi.
I min kallelse stod det att om jag ville ha lugnande så skulle jag ringa veckan innan och sen inställa mig en timme innan kallelsetiden. Det går nog bra för dig!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ I dag blev de bestämt att jag måste göra ett kirurgiskt ingrepp för att bli av med tandfickor längst bak. Jag har gått hos tandhygienist...
Svar
3
· Visningar
1 355
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Omplacera problemhund?
  • Tråden för spår
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp