Kirurgisk utdragning av visdomständer

I min kallelse stod det att om jag ville ha lugnande så skulle jag ringa veckan innan och sen inställa mig en timme innan kallelsetiden. Det går nog bra för dig!
I min kallelse står det ingenting, det är som en helt vanlig kallelse till en vanlig undersökning. Kanske ska ringa och kolla med dom...
 
(Tror de alltid tar dem i bitar? Är nog enklare än att dra ut en hel tand). .

Nej, det gör de bara om det måstes, dvs om rötterna gör att det inte går att dra ut hela tanden i ett. Jag har dragit ut två visdomständer, vanlig bedövning och hela tanden drogs ut i ett stycke båda gångerna iom att mina rötter var väldigt enkla. Var öm några dagar, men tandköttet läkte ihop rätt kvickt. Inga stygn och inga komplikationer.
 
Nej, det gör de bara om det måstes, dvs om rötterna gör att det inte går att dra ut hela tanden i ett. Jag har dragit ut två visdomständer, vanlig bedövning och hela tanden drogs ut i ett stycke båda gångerna iom att mina rötter var väldigt enkla. Var öm några dagar, men tandköttet läkte ihop rätt kvickt. Inga stygn och inga komplikationer.
Ok. :up: Då har jag kanske kraftiga/långa rötter för de tog både visdomstanden och molaren framför i bitar. Hon som tog molaren borrade bort kronan först och delade sen på roten, det var väl tre eller fyra rotspetsar eller vad de nu heter, sen drog hon ut dem en och en med tång.
Sydde ihop gjorde de båda gångerna.
 
Trodde våra tänder var ungefär som hos en katt eller hund, dvs hos en tand med fler rötter så går rötterna lite utåt (för att tanden liksom ska sitta ordentligt fast). Därav måste man klyva en tand och ta ut en rot i taget.
 
Trodde våra tänder var ungefär som hos en katt eller hund, dvs hos en tand med fler rötter så går rötterna lite utåt (för att tanden liksom ska sitta ordentligt fast). Därav måste man klyva en tand och ta ut en rot i taget.

Mina visdomständer hade bara en enda, rak rotspets så nej alla tänder har inte flera rotspetsar och behöver därmed inte klyvas och tas ut bit för bit, men om de har flera och besvärliga rotspetsar så plockas de ut bit för bit.
 
Har opererat ut en visdomstand i underkäken. Endast bedövning, inget lugnande. Var väldigt nervös innan men det var inte alls så obehagligt som jag föreställt mig. Gick snabbt och enkelt att få ut tanden och det läkte snabbt och komplikationsfritt.

Läs inte på internet. Det är framförallt de med skräckhistorier som berättar om sina erfarenheter.
 
Oftast går det bra och utan komplikationer efteråt. Ont får man ju men det går över och så finns det ju värktabletter. :)
 
Jag gjorde det för några år sedan!
Fick bedövning men inget lugnande och sövdes inte. (Har kräkfobi, så hade vägrat det.)
De lade först ett litet snitt sedan delades tanden och plockades ut. Sydde igen med några stygn.
Vet att det gjorde lite ont i ett par dagar och att jag fick ett blåmärke runt käken, men fick tabletter utskrivna och sen var livet bra igen! Inte farligt alls mao! :)
 
Kan säga att idag tog dom första tanden. Var så nervös innan så jag nästan spydde i väntrummet. Fick en tablett lugnande som tog udden av det avsolut värsta, sen fick jag komma in och sätta mig. Dom förklarade hur det skulle gå till och sen var det en sköterska som höll mig i handen medan som la bedövningen.

När jag var hos tandläkaren i Estland så sa dom där att bedövningen är värre än att rotfylla utan bedövning, så efter det har jag varit livrädd för att få bedövning (aldrig fått inna), men det kändes knappt, var inte värre än en vaccination och efter första omgången bedövning så var det redan så bedövat att påfyllningen inte kändes något alls.

Det tog ca 1h 15 min för dom att få ut hela tanden, och bitvis var det inte så roligt. Dock måste jag säga att det inte var så farligt som jag hade föreställt mig och jag tror nog jag kan strunta i den lugnande tabletten nästa gång. Nu när jag sitter här och är svullen och öm så är jag faktiskt jäkligt stolt att jag fixade det. För de flesta är det en baggis och inget att höja på ögonbrynen åt, men jag känner verkligen hur stolt jag är att jag klarade det utan att verken gråta eller få panik.

Nästa tid är i slutet på juli för sista tanden.
 
Jag ska göra samma sak i augusti och bävar något för det. Hade aldrig gjort det om det inte vore för att jag känner sköterskan och kan ta alla spörsmål med henne i en miljö som inte är knuten till tandvården. Jag är inte rädd för tandläkaren men jag är inte alls bekväm med bedövning och att dra ut den där jäkla skiten. Den sitter nästan helt horisontellt och växer rakt mot närmsta tand så jag antar att de får snitta och klyva. Men det är så skönt att få hennes lugnande ord och en väldigt bra tandläkare som dragit ut mängder med tänder.

Var stolt! Jag tycker inte det är nån liten grej. Jag har inte gått till tandläkare på säkert fyra år pga detta, för jag vetat att de kommer säga att jag måste dra ut den. Det är ju ändå mitt beslut, men jag vet också att den måste ut. Jag ska dock säga till så jag kan få en shot med nåt lugnande de brukar ge folk som är väldigt nervösa. Man blir tydligen helt obrydd men inte avtuppad, dock får man inte ta sig hem själv efteråt och jag måste lösa den biten först.

mvh mycket nervös
 
Jag ska göra samma sak i augusti och bävar något för det. Hade aldrig gjort det om det inte vore för att jag känner sköterskan och kan ta alla spörsmål med henne i en miljö som inte är knuten till tandvården. Jag är inte rädd för tandläkaren men jag är inte alls bekväm med bedövning och att dra ut den där jäkla skiten. Den sitter nästan helt horisontellt och växer rakt mot närmsta tand så jag antar att de får snitta och klyva. Men det är så skönt att få hennes lugnande ord och en väldigt bra tandläkare som dragit ut mängder med tänder.

Var stolt! Jag tycker inte det är nån liten grej. Jag har inte gått till tandläkare på säkert fyra år pga detta, för jag vetat att de kommer säga att jag måste dra ut den. Det är ju ändå mitt beslut, men jag vet också att den måste ut. Jag ska dock säga till så jag kan få en shot med nåt lugnande de brukar ge folk som är väldigt nervösa. Man blir tydligen helt obrydd men inte avtuppad, dock får man inte ta sig hem själv efteråt och jag måste lösa den biten först.

mvh mycket nervös
Mina växer också horisontellt. Det enda som jag upplevde som obehagligt egentligen var när roten bröts av när dom skulle dra ut tanden, det small till och spände till rätt ordentligt, men i övrigt var det helt okej faktiskt. Inte så kul när dom borrar och håller på, det spänner en del, men jag upplevde ingen smärta eller något sånt och vi pausade emellan så jag kunde få vila käken lite, jobbigt att kapa 1½ timme i sträck.
 
@Chili - om du också vill ha en positiv historia. :D

Jag opererade bort min ena visdomstand i överkäken eftersom det fanns någon extra bit tand som gjorde att tanden inte kunde ta sig ned ordentligt.:)

Det första som hände när jag kom dit var att jag fick lugnande medel och sedan fick jag lägga mig ned en stund tills det började verka ordentligt. Sedan traskade jag stödd på två sköterskor till tandläkarsalen där de först fick ge bedövningskräm och lokalbedövning innan de gjorde ett snitt i tandköttet. Huruvida de delade tanden vet jag inte, men det tror jag inte att de gjorde.Kanske. Att få ut den gjorde inte ont men självklart så knakar det lite i skallen, den sitter ju ändå ganska hårt. Efter lite bändande var den ute och de sydde snabbt igen.

Jag upplevde proceduren som enkel och smärtfri. Jag har en enorm tandläkarrädsla annars men det lugnande medlet gjorde susen för mig. Det var inte ett dugg traumatiskt (jag låg och skrattade i tandläkarstolen när de sydde igen för ingen anledning). Jag upplevde det mycket lättare än att dra ut en vanlig tand faktiskt. :eek::D

Du lär få med dig kompresser hem från tandläkaren som hjälper till att hålla munnen hyfsat fräsch, jag vet att jag sov av mig det lugnande med en sådan över såret. Munnen gjorde lite ont i kanske två dagar - området runt munnen var däremot en skön nyans av lila och gul. Mungipan hade dessutom råkat skava i tången de använde så där fanns en blåsa. Det var två dagar innan julafton jag gjorde det så det blev ett lätt julbord, :D men annars tyckte jag det gick fort och smidigt!

Som tidigare föreslagits kan musik fungera bra - jag hade med mobilen och lyssnade på musik medans de bände loss tanden. Se också till att du har någon beredd att hämta dig om du vill ha lugnande under ingreppet! Och jag tror att om du är väldigt rädd så kan det vara bra att säga det så vet alla runtomkring att de ska vara extra sakliga och visa extra hänsyn. :heart
 
@Chili - om du också vill ha en positiv historia. :D

Jag opererade bort min ena visdomstand i överkäken eftersom det fanns någon extra bit tand som gjorde att tanden inte kunde ta sig ned ordentligt.:)

Det första som hände när jag kom dit var att jag fick lugnande medel och sedan fick jag lägga mig ned en stund tills det började verka ordentligt. Sedan traskade jag stödd på två sköterskor till tandläkarsalen där de först fick ge bedövningskräm och lokalbedövning innan de gjorde ett snitt i tandköttet. Huruvida de delade tanden vet jag inte, men det tror jag inte att de gjorde.Kanske. Att få ut den gjorde inte ont men självklart så knakar det lite i skallen, den sitter ju ändå ganska hårt. Efter lite bändande var den ute och de sydde snabbt igen.

Jag upplevde proceduren som enkel och smärtfri. Jag har en enorm tandläkarrädsla annars men det lugnande medlet gjorde susen för mig. Det var inte ett dugg traumatiskt (jag låg och skrattade i tandläkarstolen när de sydde igen för ingen anledning). Jag upplevde det mycket lättare än att dra ut en vanlig tand faktiskt. :eek::D

Du lär få med dig kompresser hem från tandläkaren som hjälper till att hålla munnen hyfsat fräsch, jag vet att jag sov av mig det lugnande med en sådan över såret. Munnen gjorde lite ont i kanske två dagar - området runt munnen var däremot en skön nyans av lila och gul. Mungipan hade dessutom råkat skava i tången de använde så där fanns en blåsa. Det var två dagar innan julafton jag gjorde det så det blev ett lätt julbord, :D men annars tyckte jag det gick fort och smidigt!

Som tidigare föreslagits kan musik fungera bra - jag hade med mobilen och lyssnade på musik medans de bände loss tanden. Se också till att du har någon beredd att hämta dig om du vill ha lugnande under ingreppet! Och jag tror att om du är väldigt rädd så kan det vara bra att säga det så vet alla runtomkring att de ska vara extra sakliga och visa extra hänsyn. :heart
Jag tror det är väldigt individuellt hur det lugnande fungerar och vilken typ av lugnande man får. Om det är en ordentlig dos som man blir helt groggig av (tänk typ sånt lugnande djur får hos veterinären vid undersökning) så kan man nog behöva bli hämtad efter. Jag fick en tablett som vanligen används som sömnmedel när man har sömnproblem och det enda jag märkte var att jag blev lite vek i benen, som om jag druckit ett par starköl ungefär och jag hade ingen problem att gå hem själv efteråt. Självklart ska man ju inte köra bil, men hur påverkad man blir varierar oerhört.

Kan också nämna att om man har extrem rädsla så kan man också få remiss till en ordentlig kirurg där man blir helt sövd under ingreppet och sedan väcks när det är klart.

Min tandläkare och sköterskorna var väldigt förstående gällande min rädsla och ena sköterska höll mig i handen medan dom satte bedövningen. Ofta kan det kännas pinsamt att erkänna att man är rädd och det kan kännas fånigt att bli hållen i handen osv, men jag tycker inte man ska skämmas och tacka nej till hjälp för att inte visa sig "mesig", vill man bli hållen i handen t.ex så tycker jag man ska säga det. Vill man ha med sig något att hålla i, en liten nalle eller vad som helst så tycker jag man ska fråga om det. Det viktigaste är ju att patienten får en trevlig upplevelse.

Jag känner iaf själv att min rädsla minskat betydligt efter detta besöket. Att det gått en vecka nu och jag fortfarande har rätt ordentligt ont är en annan sak, men ingreppet i sig var inte farligt alls tycker jag.
 
Så kan det absolut vara, @iNHALE! Jag fick flytande lugnande i glas och det var en jäkla dos kan jag säga. Jag var ganska rejält borta i kroppen och väldigt lugn, men ändå medveten om vad som pågick runtom mig. Vid en sådan typ av lugnande kommer man nog knappt ut till bilen själv utan behöver hämtning, men kanske inte behöver hämtning utan kan gå/ta lokaltrafik om man får en tablett då. :D

Härligt att höra att ingreppet var så pass bra och att du har blivit mindre rädd! Lite så är det för mig också. :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ I dag blev de bestämt att jag måste göra ett kirurgiskt ingrepp för att bli av med tandfickor längst bak. Jag har gått hos tandhygienist...
Svar
3
· Visningar
1 355
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp