kissar inne ännu

S

__Stilett__

har en valp (inte jag men mina föräldrar) som är ca 3,5 månad gammal. haft denna i..ja va e det nu 1,5 månad eller ngt..Hon kissar fortfarande inne. det kanske är normalt!?
men det gör en tokig. hon bajsar inte inne längre. okey det har hänt ngn plupp men inte så att man räknar med det längre. hon får gå ut hela tiden och kissa/promeneras med och så men hon kan ändå sätta sig mitt framför en och bara kissa, utan att ens tala om att hon är nödig. även om hon får "skäll" så kan hon en timme senare göra likadant. Hon lixom bryr sig inte alls. så hur länge kan dom kissa inne igentligen? eftersom hon gnäller när hon vill skita så borde hon ju förstå vad som menas och ibland gnäller hon om hon vill ut och kissa. men oftast orkar hon inte tala om...
alla andra tidigare valpar har lärt sig lite fortare med att pipa och visa att dom vill gå ut när dom är nödiga.
men inte denna.

Hon är dock mkt trevlig, lydig och social i alla andra situationer.
 
det kan nog ta lengre tid för din valp att förstå att den inte skall kissa inne.
har du forsökt leka med den ute efter den har kissat?
då tolkar hon det som,"ja,vad kul,nu har jag varit duktig och får leka"det som kan göras är att så fort du ser den sätta sig för att kissa,lyft upp den på en gång,den slutar kissa då,gå ut med den,då kissar den nog,ta fram favorit leksak och lek som belöning.
du skall inte skälla på den om den gör det inne,då kommer den gömma sig för att göra sitt behov.
ignorera den istället.
jag har en valp film på vhs som du kan få gratis av mig,
som hjälpte mig otroligt mycke då jag fick min valp,jag följde det den sa på videon och min valp slutade snabbt å kissa.pm`a mig om du vill ha filmen.
 
Fullständigt normalt!

Jag skulle vilja säga att det är ganska få hundar som är rumsrena vid 3,5 månaders ålder och - att dina föräldrar nog får bespetsa sig på att det KAN ta lång tid ännu! Hundar är inte som katter, som blir rumsrena nästa så fort de kan gå (+ att hundarna inte har någon låda). Många hundar KAN INTE hålla sig rent fysiskt förrän den blir ca 6 månader och själva rumsrenheten kan sedan ta ännu längre tid. Det är individuellt.

Den föregående personen som svarade gav bra tips. Speciellt att inte skälla på hunden vill jag också understryka. I en bok jag har jämför författaren detta med att skälla på ett barn som gjort i blöjan och det är en himla bra jämförelse. Det är inte säkert att hunden rent fysiskt kan hålla sig ännu och om hunden är 3,5 månader har den ju inte haft mer än max 1,5 månad att lära sig att säga till och detta i en mycket ung ålder. Det är väl inte så konstigt om den inte klarar detta ännu?

Om det är så att valpen kissar väldigt mycket så kan det vara lönt att kolla så den inte har urinvägsinfektion. Det är mycket vanligt. För säkerhets skull - kolla upp det!

Fick inte dina föräldrar SKK:s valpvideo av uppfödaren? Där har jag för mig att de går igenom rumsrenhetsträningen och de fysiska förutsättningarna i alla fall ytligt. Denna video brukar man alltid få med vid ett valpköp. Kolla den!

Till slut: låt det ta tid! Visst är det skönt när hunden väl är rumsren, men man måste ha tålamod. Att skälla på valpen leder som tidigare svar beskrev bara till att den kommer att börja gömma sig när den känner att den "behöver" och då tar det ännu längre tid.

Anneli
 
nu skriver jag utan linser och halvblind här..hoppas på att slippa massa stavfel...

det är en blandras collie/schäfer så det är en stor vovvis.
med jättebra temperanemt överlag. (vågar knappt skriva blandningen för när jag gjorde det när hon var nyköpt kom det massa avliva-inlägg på en annan sida och det vill jag inte diskutera igen :( )

jag är ingen valpmänniska så jag undviker en uppfostran utan samlar bara på mig information som jag kan få nytta av av att veta :-) så därför har jag ingen direkt aning ang detta kisseri, förutom att tidigare hundar som funnits inom familjen lärt sig lite fortare bara...

måste även säga att hon aldrig får skäll för ngt som redan hänt. utan hon får en tillsägelse om hon kissar mitt framför ögonen på en, utan att förvarnat och man kommer på henne i samma sekund det händer.

lyfta upp grejen har vi gjort (börjar bli lite för tung nu dock) och det funkar för stunden....

får ursäkta om jag glömt svara på ngt just nu..måste ta på min linserna... :crazy:
 
Ska printa ut den här tråden och ge till mamma. Hennes valp av rasen Volphino italiano är bara 12 veckor och hon tycker att han verkar lite trög :D

Jättesöt liten vaken kille :love:
 
Min hund var +6mån. när hon vart hyfsat rumsren. Är de hundar som är låga i rang kan det ta ännu längre tid, då de inte riktigt "vågar" kissa ute.
 
kan i inte tillägga mer än att det gäller att man är lyhörd för valpens signaler. den kanske visar på ett annat sätt än att pipa att den är nödig? och sen är det det vanliga. ta hellre ut en gång för mycket än för lite. leker valpen kan man gärna avbryta den då och då för att "prova toa". min vovve blev rumsren på 2 dagar, men då var jag också väldigt noga, och dessutom var det i början av sommaren så vi var ute mycket.
 
hon får en tillsägelse om hon kissar mitt framför ögonen på en, utan att förvarnat och man kommer på henne i samma sekund det händer.

Det är mkt effektivare att bara lyfta upp hunden och inte säga någonting alls.

När vi hade vår valp så blev vi starkt rekommenderade att ABSOLUT INTE säga åt eller skälla på valpen när den kissar inne.
 
Jag har också hört och läst så som föregående skrev att man INTE ska banna en valp då det sker en olycka. Valpen kan bli rädd och gå och gömma sig och kissa någon annanstans i stället, det medför inte något positivt alls! Man ska berömma hunden då den kissar ute, valparna lär sig med tiden det tar olika långt tid för olika insivider. Dessutom så kan de inte vara rumsrena typ efter några dagar (8 veckorns valp) de kan helt enkelt inte hålla blåsan så länge.. Du behöver inte vara det minsta orolig, det kommer att ordna sig.
 
Jag måste erkänna att jag häpnar lite när jag läser sådana här inlägg. 3,5 månad !! kom igen om 10 månader, om hunden fortfarande kissar inne så har ni problem. Det är en valp ni har och hon är fullständigt normal.
 
fast hon är så tung nu :crazy: så att lyfta henne är lite jobbigt (lyfte henne i början iaf och ibland nu med men som sagt börjar hon bli tung)

geezer (vet ej om jag skrev rätt nick nu)..
som jag skrivit i denna tråd så är jag inte ngn valpmänniska så min erfarenhet inom valpar är inte så stor..
därför finns det inget och häpna över eftersom jag alltid i mina inlägg påpekat att jag inte är så kunnig inom valparna..(min mor är kunnig, men inte jag, och jag samlar gärna erfarenhet från flera håll och kanter, jag har "bara" sett följt 2 valpar tidigare..denna är den 3;e vovvisen)
 
en valp ska vara rumsren innan 6 månader, så två månader kvar har de ju på sig. för att få koll på kisseriet så, jag vill säga att det är en mycket enkel procedur även om det tar lite tid, är man uppmärksam på sin valp vilket jag tycker att man ska vara med alla sina hundar speciellt när de ska vänjas eller avvänjas vid något, så SER man mycket enkelt när hunden ska göra något inne, vare sig det är plantera en pöl eller en kabel. de vankar och söker, har huvudet lätt mot marken och kollar efter bästa ställe, snurrar runt osv. pratar man med valpen medan man tar på sig skorna och tar kopplet så distraherar man den tills man kommit ut. en regel snarare än ett undantag är också att om något händer inomhus så ska man ändå gå ut för det finns mer i lilla kraken. kissar valpen inne en gång kan man räkna med 1-2 pölar eller med ute. jättebra att valpen iaf kommit på att säga till när det gäller att skita!
 
Vaddå SKA? Det är individuellt och kan ta längre tid. Att sätta ett tidsbeting på det sätt du gör - nu har de två månader på sig att få valpen rumsren - tycker jag är livsfarligt. För vad gör man om valpen INTE är rumsren inom dessa två månader (vilket faktiskt inte alla valpar kommer att vara)? Vissa hundar kan inte fysiskt kontrollera blåsan förrän de är ca sex månader. Men åter så är detta individuellt och beror på ras, härstamning, miljö och hur man själv arbetar med det hela.

Anneli
 
Mm, undrar också vad som menas med att den SKA vara rumsren :smirk:. Hade en chihuahua som var rumsren först vid ett års ålder. Min valp är fem månader och nu äntligen rumsren- dock enbart HEMMA men inte när vi hälsar på folk! Så det är nog väldigt inviduellt både beroende på hunden och ägaren :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
714
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 706
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 594
Senast: Mabuse
·
Katthälsa Jag håller på att bli galen!!! Jag har två 5-månaders hankatter (ej kastrerade än) som kissar i sängen, på filtar, på handdukar som...
Svar
12
· Visningar
1 459
Senast: Rhinos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

  • Vi som letar häst II
  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp