Kattungar som kissar utanför lådan

Rhinos

Trådstartare
Jag håller på att bli galen!!! Jag har två 5-månaders hankatter (ej kastrerade än) som kissar i sängen, på filtar, på handdukar som ligger på golvet, i fåtöljer - ja, typ överallt där de kan. Vi kan inte lämna någonting på golvet med risk för att de kissar på det. De kom till oss när de var 12 veckor och har gjort så sedan dess. Vi har tre kattlådor som vi rensar minst 3 gånger om dagen. Vi har provat tre olika kattsand. De har inget tak över lådorna. De står utspridda i huset och har provat att flyta någon låda till ett ställe där de kissat mycket.

De använder lådorna och både bajsar och kissar i dem, så de är ju inte helt anti dem. Men då och då kissar de på andra ställen också. Och det är inte småpölar :(.

De har börjat få testa att gå utomhus, vilket de älskar. Men vi bor i ett radhusområde så vill inte släppa dem utan uppsikt ännu. Det innebär att de är inne mer än vad de egentligen är förtjusta i.

Har ni några tips på vad vi kan göra för att få dem att sluta? Det börjar bli ohållbart. De är annars väldigt sällskapliga och verkar trivas med människor. Kan beteendet försvinna när de kastreras?
 
Börja med att boka kastrering så.snart som möjligt.
Ta bort allt mjukt från golven, stäng till sovrum, sätt Feliway i uttagen.
Felkissande kan bero på många saker, stress, sjukdom osv. Är de seriöst uppfödda och vana vid låda?
För att ha dem som utekatter ska de vara kastrerade och chipmärkta och självklart även vaccinerade för deras skull.

Sen tycker jag personligen inte att ett radhusområde är en lämplig miljö för utekatter.
 
Börja med att boka kastrering så.snart som möjligt.
Ta bort allt mjukt från golven, stäng till sovrum, sätt Feliway i uttagen.
Felkissande kan bero på många saker, stress, sjukdom osv. Är de seriöst uppfödda och vana vid låda?
För att ha dem som utekatter ska de vara kastrerade och chipmärkta och självklart även vaccinerade för deras skull.

Sen tycker jag personligen inte att ett radhusområde är en lämplig miljö för utekatter.
Tack för svaret. Då har vi i princip gjort allt vi kan. Får invänta kastrering och hoppas på att det hjälper.

De är vana vid en låda sedan innan, men en väldigt liten en och det har väl skötts sisådär. Hos oss har de tre stora lådor som är ordentligt fyllda med sand, så det är en skillnad för dem jämfört med uppfödaren. Jag kan inte hitta något mönster för när de kissar. Om de hade kissat utanför så fort kattlådorna är ”smutsiga” så hade en åtgärd varit att rensa ännu oftare, men de kan kissa utanför även fast lådan är helt orörd.

Vaccinering och chipmärkning har jag koll på och har fixat.
 
Har du bokat tid för kastrering?
Det går att kastrera redan vid 12 veckors ålder så det är inget att vänta på. Då kan du även ta upp problemen med felkissandet med veterinären.

Under tiden, tvätta allt som blivit kissat på med urin off eller liknande så lukten verkligen försvinner. Tvätta lådorna med klorin, det luktar kiss för katten och uppmuntrar till att använda dem.
Har du införskaffat Feliway?
Det är i princip omöjligt att märka på katter om de är stressade.
Hur är miljön hemma? Lugnt och tyst eller mycket stoj med barn, hund eller andra djur?
Har katterna egna platser där de garanterat får vara i fred?
 
Har du bokat tid för kastrering?
Det går att kastrera redan vid 12 veckors ålder så det är inget att vänta på. Då kan du även ta upp problemen med felkissandet med veterinären.

Under tiden, tvätta allt som blivit kissat på med urin off eller liknande så lukten verkligen försvinner. Tvätta lådorna med klorin, det luktar kiss för katten och uppmuntrar till att använda dem.
Har du införskaffat Feliway?
Det är i princip omöjligt att märka på katter om de är stressade.
Hur är miljön hemma? Lugnt och tyst eller mycket stoj med barn, hund eller andra djur?
Har katterna egna platser där de garanterat får vara i fred?
Ah, kan man kastrera dem redan nu alltså? Där jag läst så verkar det vara först 6 månaders ålder man kan kastrera dem men det är ju bara bra ifall det kan göras så snart som möjligt.

Tack för tipset om Urin Off - det ska införskaffas.

Feliway finns i hemmet sedan några dagar tillbaka. Har än så länge inte märkt någon effekt men det stod att det kan ta några dagar innan man märker skillnad.

Vi har två barn (6 & 8) så det kan absolut bli livat. Vi gör så gott vi kan för att de ska få en lugn innemiljö, men det är inte alltid lätt. Det finns plats för dem där de får vara för sig själva men de är väldigt sällskapliga och hänger gärna med oss. Vi behöver aktivt därför aktivt se till att katterna får möjlighet att vila (genom att vi tex vistas mer ute osv.). Det har varit perioder i sommar då enbart en vuxen varit i hemmet och de har kissat utanför då också trots att innemiljön varit lugn. Men det kanske var för kort period för att de ska ha känt sig tillfreds. Inga andra djur i hemmet.
 
Ah, kan man kastrera dem redan nu alltså? Där jag läst så verkar det vara först 6 månaders ålder man kan kastrera dem men det är ju bara bra ifall det kan göras så snart som möjligt.

Tack för tipset om Urin Off - det ska införskaffas.

Feliway finns i hemmet sedan några dagar tillbaka. Har än så länge inte märkt någon effekt men det stod att det kan ta några dagar innan man märker skillnad.

Vi har två barn (6 & 8) så det kan absolut bli livat. Vi gör så gott vi kan för att de ska få en lugn innemiljö, men det är inte alltid lätt. Det finns plats för dem där de får vara för sig själva men de är väldigt sällskapliga och hänger gärna med oss. Vi behöver aktivt därför aktivt se till att katterna får möjlighet att vila (genom att vi tex vistas mer ute osv.). Det har varit perioder i sommar då enbart en vuxen varit i hemmet och de har kissat utanför då också trots att innemiljön varit lugn. Men det kanske var för kort period för att de ska ha känt sig tillfreds. Inga andra djur i hemmet.

Ja, det är inga problem alls.
Vår hane kastrerades före fem månaders ålder, han bor med två andra katter och vi ville absolut inte att han skulle börja pinka revir inne.
Vissa veterinärer har 6 månader som gräns, men det finns många som kastrerar före.
 
Ja, det är inga problem alls.
Vår hane kastrerades före fem månaders ålder, han bor med två andra katter och vi ville absolut inte att han skulle börja pinka revir inne.
Vissa veterinärer har 6 månader som gräns, men det finns många som kastrerar före.
Vad bra att du sa det. Jag ska ringa veterinären imorgon och rådfråga dem om detta. :up:
 
Alltså, nu kanske jag låter lite väl negativ (eller elak), men du skriver att kattungarna kissat utanför lådan hela tiden och att uppfödaren dessutom var dålig på att rensa lådan.

I mina öron låter det som en ytterst oseriös uppfödare som jag aldrig hade köpt kattungar av. Är det raskatter hade jag anmält uppfödaren.

Katter är normalt sett renliga djur som är rumsrena på direkten. Man behöver generellt inte lära en katt att bli rumsren, det kommer liksom av sig själv.

Visserligen har hankatter en tendens att markera revir, men sällan redan vid 12 veckors ålder. Det brukar komma senare.
Det går utmärkt att kastrera katter redan vid 12 veckors ålder, men med tanke på att dem inte var rumsrena då betvivlar jag att kastrering löser problemet idag.

Hade de varit mina hade jag omplacerat de som utekatter eller avlivat de. Jag tror inte att de kommer att sluta kissa överallt, oavsett vad du gör.

Detta är på inget sätt ditt fel. Felet är uppfödarens. En seriös uppfödare säljer inte icke rumsrena kattungar, så enkelt är det.
 
Jag misstänker tyvärr att man kan behöva börja om med rumsrenhetsträning. Det är ytterst sällan en katt inte är rumsren vid 12 veckors ålder om den fått en vettig start, men om de inte fått bra förutsättningar från början är det ju inte säkert att de någonsin lärt sig.

Det man gör för att få en kattunge rumsren när den är liten är så enkelt som att ta bort alla material som kan verka lockande att kissa på, och erbjuda bra lådor och begränsad yta tills de väljer lådan. Med alla mina kullar har jag bara haft en unge som inte varit rumsren vid 6-7 veckors ålder (hon ville helt enkelt ha en annan sand än de sorter vi brukade använda).

Nu kommer ni ju tyvärr få ett svårare jobb, eftersom de redan lärt sig att använda möbler. Jag hade täckt alla textilier med plast ett tag, och gett katterna ett eget rum i början för att kunna anpassa så mycket som möjligt.

Sen är det förstås bättre om de blir kastrerade. Mina hankattungar kastrerades innan leverans (vid ca 13 veckors ålder, de fick flytta vid 15-16 veckor), och jag har upplevt det som ett mindre ingrepp än det varit på de som kastrerats som vuxna.
 
Alltså, nu kanske jag låter lite väl negativ (eller elak), men du skriver att kattungarna kissat utanför lådan hela tiden och att uppfödaren dessutom var dålig på att rensa lådan.

I mina öron låter det som en ytterst oseriös uppfödare som jag aldrig hade köpt kattungar av. Är det raskatter hade jag anmält uppfödaren.

Katter är normalt sett renliga djur som är rumsrena på direkten. Man behöver generellt inte lära en katt att bli rumsren, det kommer liksom av sig själv.

Visserligen har hankatter en tendens att markera revir, men sällan redan vid 12 veckors ålder. Det brukar komma senare.
Det går utmärkt att kastrera katter redan vid 12 veckors ålder, men med tanke på att dem inte var rumsrena då betvivlar jag att kastrering löser problemet idag.

Hade de varit mina hade jag omplacerat de som utekatter eller avlivat de. Jag tror inte att de kommer att sluta kissa överallt, oavsett vad du gör.

Detta är på inget sätt ditt fel. Felet är uppfödarens. En seriös uppfödare säljer inte icke rumsrena kattungar, så enkelt är det.
Tack för ditt svar. du är inte elak, jag är glad att du delar med dig. Det får mig att ha fler aspekter att ta hänsyn till :).

Dock låter det som att det blir svårt för oss att ta oss ur det här. Jag tänker att vi får testa kastrering och ta det därifrån. Vill så gärna att det ska funka med katterna.
 
Jag misstänker tyvärr att man kan behöva börja om med rumsrenhetsträning. Det är ytterst sällan en katt inte är rumsren vid 12 veckors ålder om den fått en vettig start, men om de inte fått bra förutsättningar från början är det ju inte säkert att de någonsin lärt sig.

Det man gör för att få en kattunge rumsren när den är liten är så enkelt som att ta bort alla material som kan verka lockande att kissa på, och erbjuda bra lådor och begränsad yta tills de väljer lådan. Med alla mina kullar har jag bara haft en unge som inte varit rumsren vid 6-7 veckors ålder (hon ville helt enkelt ha en annan sand än de sorter vi brukade använda).

Nu kommer ni ju tyvärr få ett svårare jobb, eftersom de redan lärt sig att använda möbler. Jag hade täckt alla textilier med plast ett tag, och gett katterna ett eget rum i början för att kunna anpassa så mycket som möjligt.

Sen är det förstås bättre om de blir kastrerade. Mina hankattungar kastrerades innan leverans (vid ca 13 veckors ålder, de fick flytta vid 15-16 veckor), och jag har upplevt det som ett mindre ingrepp än det varit på de som kastrerats som vuxna.
Tack är att du delar med dig av dina erfarenheter. Jag ska fundera på hur vi kan göra detta. Jag upplever att vi gjort det redan när de kom. Då fick de sova på toaletten och vara överallt förutom i sovrummen på dagarna. Det gick jättebra i några dagar, sen kissade de på andra ställen. Jag upplever också att de förstår att de ska kissa på lådan - men de har inte fattat att man bara ska kissa där. I morse rensade jag lådorna och de hade kissat flera gånger i dem under natten. Trots det ser jag att den ena sätter sig i fåtöljen och påbörjar en kissning (jag hann flytta honom denna gången). Vi testade att lägga ut aluminium en gång eftersom jag läst att katter inte gillar att gå på dem men det fick motsatt effekt - de ville kissa på dem på en gång. Vi har i och för sig en hel del plastad frotté från när barnen var små så nästa steg blir till att lägga ut det i möblerna.
 
Spånar lite fritt, men har ni provat olika sorters sand? Vissa katter är oerhört kräsna på vilket sand som de vill ha. Vad hade uppfödaren? Det kanske gör att de går ibland men föredrar att gå där det är mjukt under tassarna.
 
Vi har provat tre olika sorters sand - alla med lite olika struktur. Vi har ställt lådor bredvid varandra med olika kattsand men inte sett att de föredrar någon speciell - de kissar lika mkt i alla sorterna.

Det finns ju många olika sorter att testa så vi kommer testa fler. Har vi tur så hjälper det.
 

Liknande trådar

Katthälsa Nu börjar det bli ohållbart. Tuva för sina behov på köksgolvet. Det står en låda i köket som rensas ofta, flera gånger per dag. Det var...
Svar
12
· Visningar
1 406
Senast: sthu
·
Övr. Katt Finns en annan tråd med bättre bakgrund. Men i korthet har jag hastigt fått ta hem en tidigare förvildad katt som bott ute. Katten...
2
Svar
24
· Visningar
3 884
Senast: Alexandra_W
·
Katthälsa Jag har ett dilemma. Båda mina katter har börjat med att bajsa utanför lådan, och jag vet inte vad jag ska göra åt det. Den äldre katten...
Svar
5
· Visningar
1 228
Senast: Sasse
·
Övr. Katt Jag har en kastrerad honkatt som blir 14 år i sommar. Ialla år har hon gått på lådan och har aldrig kissat eller bajsat utanför. Hon har...
Svar
3
· Visningar
1 711
Senast: Fideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp