Bukefalos 28 år!

Kissar inne, skällig, rastlös, hjälp...

bewllah

Trådstartare
Hej! Ingen aning om detta hamnade rätt men det är så mycket som går under detta. Min pojkvän skaffade en hund som nu är 6 månader och en vecka. Vi har uppfostrat honom enligt konstens alla regler, sprungit ut regelbundet när han var liten, de gånger han kissade inte var det fort ut med honom osv. Gjorde på samma sätt som min familj gjort med valpar tidigare som snabbt blivit rumsrena men denna kille kissar inne ändå.. Det är som att han inte förstår att det är fel att kissa inne. Han kan sätta sig upp och titta på oss medan han kissar. Förut gnällde han vid dörren när han ville kissa och då gick vi ut med honom men det har han slutat med nu av någon anledning. Idag kissade han inne två gånger på två timmar och då gick vi ut med honom mellan kissningarna en gång (han kissade ute också). Han hade inte druckit speciellt mycket idag så det är inte det...

En annan sak är att han är väldigt skällig och osäker. Han är rädd för allt och skäller vissa dagar på i princip allt från rullstolar, till människor, till stolpar.. Vet inte hur man ska få det att sluta, vi har försökt med allt känns det som.

Han är också väldigt rastlös. Min familjs andra valpar har kunnat somnat mitt i lekar osv men den här killen har aldrig gjort det. Under sin valptid har han inte sovit ofta utan gått runt och varit rastlös. Vi har försökt leka honom trött, säga till honom att lägga sig osv. men ändå blir han rastlös. Han äter väldigt mycket också. Jag har inget att säga till om då min pojkvän och hans mamma verkar tycka att uppfödaren vet bättre men hunden får mat hela tiden, det ska alltid finnas mat hela tiden. Tyvärr äter han när han är rastlös vilket är väldigt ofta men de vill inte lyssna på mig och trots att hunden redan är knubbig tycker dom att uppfödaren vet bäst... Han dricker också väldigt ofta i perioder. Men även när han inte dricker mycket kissar han inne..

Han blir också ibland väldigt blockerad. Han vet sitt namn, vet när han ska komma osv men ibland är det som att han kopplar bort och kör sitt eget race, ungefär som att han inte hör.. Vet inte heller vad detta beror på då min pojkvän tränat honom så han har lyssnat bra på honom..:(

Jag tror detta var allt, annars lägger jag till något sen. Kan någon komma med tips? funderingar? Något som gör en klokare! Jag blir galen på detta.. (Hunden är en finsk lapphund ifall någon undrar).
 
Sv: Kissar inne, skällig, rastlös, hjälp...

- Rumsrenheten; Har han varit rumsren nån period eller aldrig blivit rumsren? Det kan ju vara så att han är en sån det tar lite extra tid för helt enkelt. Om han kissar extremt ofta, är det lite eller mycket? Kan det vara uvi som ligger bakom tex?
Min valp (5 mån) har gått ifrån att gnälla vid dörren till att komma till mig och bli allmänt skitjobbig istället. Varför vet jag inte, men nu har jag iaf listat ut att hon säger till på annat sätt. Fast inte alltid.

- Osäkheten; Miljöträning. Är han osäker skulle jag inte bry mig så mycket om skällandet utan komma tillrätta med grundorsaken. Hur brukar ni bete er när det händer? Jag brukar låta hunden gå fram och hälsa på det som är läskigt.
Har ni tränat på att hälsa på okända människor? (Inte i tid och otid men det är också något som bör tränas). Hur bor ni? Är han utsatt mycket för "konstiga" saker i vardagen?

- Raslöshet; Passivitetsträna! Valpar behöver ofta hjälp för att varva ner. En övning jag tycker om är "Ryggsäcken"; att sätta sig på golvet med valpen mellan benen. Lägg ev. en hög med godis framför hunden (utom räckhåll). Håll i hunden med händerna, kolla inte på den och prata inte med den. Ge den en godis när den är lugn. Klappa lugnande på bogen är ok. Målet är att den ska sitta och varva enr utan att ni behöver hålla i den.
Det här har gjort att min valp i de flesta situationer lugnar sig direkt hon hamnar i den positionen.

- Rastlöshet; Hur försöker ni leka honom trött? Hur aktiveras han mer än lek?

- Dricker mycket i perioder; Är det när han är uppe i varv? Eller när?

- Maten; Knubbighet är inte bra. Då måste ni begränsa maten, förslagsvis till 3 mål/dag. Vad äter han? Är hunden för tjock sliter det mycket på ledarna, inte alls bra för en växande valp!
 
Sv: Kissar inne, skällig, rastlös, hjälp...

Inkallningar; En liten valp lär sig ofta inkallningar rätt lätt, men när den blir äldre blir omvärlden mer och mer spännande och husse därmed inte lika viktig och rolig att lyssna på...
Belöna mer, sätt på en lina så att han inte kan sticka... Mera träning helt enkelt! Inkallning är en färskvara man får jobba rätt mycket med i perioder, man måste vara "värd" att komma till. Träna utan att koppla upp hunden varje gång den kommer, var jätterolig. Och låt honom samtidigt inte komma undan med att inte komma. Tror ni inte han kommer, ropa inte, det sliter bara ut kommandot (om det inte är kris såklart).
 
Sv: Kissar inne, skällig, rastlös, hjälp...

Rumsren har han varit en period. Han sa alltid till genom att gnälla vid dörren men nu gör han inget alls. Idag hade han legat och tuggat ett tuggben, sen reste han sig upp, tittade på oss och kissade sedan på golvet.

Vi har försökt miljöträna men jag ska erkänna att det måste vi bli bättre på. Däremot vägrar han hälsa på det läskiga, han skäller, hoppar bakåt och det spelar ingen roll vad vi gör, eller hur länge vi väntar så fortsätter han. Han blir inte tryggare.

Rastlöshetsövningen var smart! Ska testa det. Ibland går han dock bara runt, runt i cirklar. Det är mer lunkande takt men han bara går och jag får känslan av att han är rastlös då. Finns det något att göra åt det?

När han var mindre försökte vi få honom att leka med leksaker så han blev trött men när han blivit äldre har vi försökt få honom trött i hjärnan genom övningar, exempelvis en sån där aktivitetspyramid som dom ska få godis ur, vi har också försökt träna honom med olika trick så han blir trött i hjärnan av det men ändå verkar han inte kunna koppla av riktigt.

Han dricker oavsett vad han gjort. Han kan ligga och vila, kliva upp för att dricka och sedan lägga sig igen. Fem minuter senare kan han gå upp och dricka lika mycket igen. Detta känns oxå som en sak han gör när han är rastlös. Och man kan ju inte heller ta bort vattnet för honom.

Och ang. maten är det detta jag sagt åt min pojkvän och hans mamma men eftersom vi går i skolan och hans mamma har hand om hunden på dagarna så ger hon honom obegränsat med mat ändå för att "uppfödaren sagt det", problemet är bara att uppfödaren har hennes hundar lösa på gården varje dag så de springer och leker bort mycket men det gör inte vår hund på samma sätt. Men det verkar hon tyvärr inte förstå. :/
 
Sv: Kissar inne, skällig, rastlös, hjälp...

Gällande maten tror jag ni får ta ett ordentligt snack med mamman så hon förstår, för det handlar ju på sikt om hundens hälsa. Och iaf begränsa maten hemma. Kan ni prata med uppfödaren om den för att få en "starkare röst" sas?

Rastlöshet finns två saker som krävs för att komma tillrätta med, som jag ser det.
1) Lära hunden att koppla av (passivitetsträning).
2) Se till att hunden är tillräckligt aktiverad. (både fysiskt och mentalt)

Du sa att han inte lyssnar när ni säger åt honom att gå och lägga sig. Vet han vad det betyder? Har man ett fungerande kommando på det är ju såklart det också hjälpsamt för att hindra lunkandet.
 
Sv: Kissar inne, skällig, rastlös, hjälp...

Skällande beror oftast på osäkerhet eller okynne. Med tanke på hundens ålder så är det förmodligen osäkerhet. Koncentrera er på en sak i taget. Vad finns det mest av där ni rör er ute? Lyktstolpar? I så fall ta med en massa riktigt gott godis ut varje gång + en klicker. Locka fram hunden till varje stolpe, låt det ta den tid det tar. När ni är nöjda, alltså hunden är ända framme så klicka och ge en godbit. Vidare till nästa stolpe och upprepa alltihop där. Det bästa är om ni själva går fram till stolpen, hälsar på den, kramar den och/eller sätter er ner vid den. Då ser han att ni inte är osäkra på stolpen. Detta kommer att ta tid de första gångerna så gör det inte när ni är stressade och ska något annat utan låt det ta sin tid.

Dessutom så är lapphund en spets och de kan vara lite skälligare än andra hundar, men man kan jobba bort det mesta. Om hunden skäller inne, så lämna rummet direkt utan att säga något. Om ni säger till honom på skarpen att vara tyst så tycker han i hundens värld att ni hejar på honom istället och skäller ännu mer.

Kissandet inne. Iakttag honom hela tiden i ett par veckors tid. Ut så fort han har sovit och ätit. När han har tuggat tuggis / lekt eller gjort annat en liten stund så avbryt honom och gå ut med honom. När han kissar ute så ös beröm över honom och ge en godbit. Om han kissar inne så kommentera inte, bara gå ut med honom direkt och om han kissar ute också så beröm i massor och godbit. Så småningom trillar polletten ner att det är det ni vill. Börja om från början, gå till samma ställe varje gång ni vill att han ska kissa. Även detta kan ha med hans osäkerhet att göra. Det brukar lösa sig när hanen börjar lyfta på benet när han kissar. Det är med valpar som med barn, vissa mognar tidigt andra sent.

Så var det maten. Den ska serveras 3-4 ggr per dygn till valpar, 1-2 ggr per dygn till vuxna hundar. Fri tillgång till mat alltid kan vara OK om man har en väldigt mager valp/hund, men är valpen rultig är det inte bra. Som någon annan redan sagt så är det inte bra om valpen är för tung. Det sliter på kroppen.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vet inte om detta är en löjlig fråga, men min tikvalp på 4 månader har börjat kissa onormalt mycket, både ute och inne. Det kan va att...
Svar
3
· Visningar
607
Senast: Lhas
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 229
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 220
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 429
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp