kissar inne...

M

mulle_mustang

Hej! Jag har en 10 månaders honkatt som har fått för sig att hon inte är rumsren. Det är inte hela tiden utan bara ibland, oftast när man inte har bäddat sängen. Jag vet inte varför, för det har inte varit några förändringar hemma och hon har inte heller börjat löpa än. Kan det bero på att hon är inavel(inte planerad)?? Kan det sitta i huvudet?? Kan det vara så att hon börjar bli könsmogen och ska "muta in" ett revir??

Jag vill gärna höra era åsikter om det här. Om inte för min/familjens skull så för kattens. Tycker jättemycket om henne och vill inte skiljas från henne.
 
Min katt började kissa inne i samma ålder efter att hon steriliserats/kastrerats. Jag la mig i bakhåll och tog henne på bar gärning en dag. Sedan dess har hon aldrig mer kissat inne och det var åtta år sedan.
 
Bara innekatt. Hon föddes i stallet där jag hade min häst förra våren. Hon har varit ute i koppel en gång om det räknas.
 
Då kan det röra sig om en slags "protest", våran honkatt kissade också inne jämt, men det slutade när hon fick gå ut. Det var meningen att hon skulle vara innekatt då vi bor nära en hårt trafikerad väg, men det gick inte när hon kissade inne hela tiden.. :/ Men hon är en klyftig katt och har klarat sig bra ute alla dessa år som tur är!

Annars kanske din katt är väldigt känslig om det är smutsigt i lådan? Du kanske kan testa att ha två lådor? Om det finns en till katt i hushållet så kan det va så att hon tycker det är äckligt att gå på samma ställe som den andra katten. Endel katter är inte nöjda med stället lådan står på heller... eller mängden sand. :) Katter kan ju va rätt kräsna...
 
Min berättelse om Celine och Tamlin (som kissade inne)

När jag kom till huset där jag skulle kolla på en katthona, stod ägarna i dörren med en hanne och höll honom upp och ned i svansen! Dom visste inte var honan var för tillfället men böjd in oss, och när vi kom in såg vi en liten bur, med måtten 20x20 cm (cirka), i buren satt 5 kattungar som öppna ögonen bara ett par dagar innan, utan mamma!! 4 av dom var tingade men den sissta tog vi direkt, ville inte se honom i den lilla buren.
Hankatten var livrädd och så fort den lyckades komma loss smet den in under kylskåpet och vägrade komma fram!

2 dagar senare åkte jag dit och köpte hankatten och honan jag inte sett (sen hade de inga katter kvar!)
Den jätte lilla hette Filur, hankatten Tamlin och honan Celine.

När vi kom hem med katterna försvan dom två stora (Celine och Tamlin var 4 mån gammla) in under soffan, det tog oss flera veckor innan dom vågade komma fram till oss, åt och drack bara det vi stälde nära soffan och bara om man inte var för nära. Filur hade litat på oss från första stund.

När dom väl börjat lita på oss vart det världens gossigaste katter! helt underbara! det fanns bara ett problem, dom kissade och bajsade inne! trots att dom var utekatter på vår stora gård och hade flera lådor. Tamlin kissade dessutom ofta blod. Filur var rumsren.

Efter ungefär ett år kastrerade vi dom alla i hopp om att det skule hjälpa, men tyvärr... vi kämpade och försökte på alla sätt i ytterligare 3 år innan fick lov att ge upp!

Under det sissta året hade vi dessutom fåt en ny liten kattunge (Ronja) som även den kissade inne.

Det var en fruktansvärd dag då vi tog tre av våra 4 katter till veterinären....
på veterinärens inrådan lät vi kastrera Ronja och ge henne en andra chans.
Dom andra två fick tyvärr somna-in lugnt och tryggt i min famn :(

Detta är ca: 4 år sen och nu har vi Filur och Ronja kvar och dom är båda helt rumsrena! :)

Vi provade så många knep med dom första, ta dom på bar gärning, apelsin skal, olika sprayer, olika kattsander, olika lådor och platser för lådorna osv osv
För den lilla räckte det med kastrering.
Antagligen satt det i huvudet på dom större, och den lilla såg vad dom stora gjorde och gjorde likadant.
Det viktiga är att lära dom att gå på lådan från det att dom är små (vilket antagligen inte var gjort med dom stora).

Har du kastrerat din katt? prova det annars och tvätta allt jätte noga medans katten är hoss veterinären, så det inte luktar nått nån annan stans än på lådan.

Prata också med en veterinär, kanske det kan vara nått som är fel? Tamlin led av kronisk urinvägsinflamatin (det var därför han kissade blod) vi tyckte att det var bättre att låta han slippa lida mer, men det kanske finns nått veterinären kan göra med din katt. :confused:

Jag önskar dig all Lycka och håller tummarna för att du aldrig behöver göra det jag gjorde!

Skriv gärna och berätta hur det går.

MVH // Sophie

Bilden visar till vänster Filur, i mitten Celine och till höger Tamin.

katterna.jpg
 
Problemet för mig är att jag bor på 2:a våningen. Dessutom så är inte alla särskilt snälla mot katter, det finns lösa hundar osv.

Det här började sent på hösten och fram tills dess så har hon varit jätte duktig med att gå på lådan. När hon var liten så hittade hon inte lådorna för lägenheten är ca 100m2. Hon var i ena änden och lådorna i andra. Det skedde en "olycka" då men sen flyttade vi ena lådan så den stod i köket och när hon var större flyttade vi tillbaka den och det fungerade.

Vi har ju två andra katter här men dom har aldrig varit något problem. Hon har bara sett dom som leksaker, framförallt hankatten.

Lådorna har alltid stått på samma ställe(förutom när hon var liten). Vi har papperspellets eller vad det nu kan vara. fungerar jättebra och ingen av katterna har visat sig ogilla det, har haft det sen juli och då hade vi bara haft katten en månad. Så hon borde ju vara van vid det nu.

vet inte om jag har svarat på ett bra sätt eller varit väldigt otydlig, men om du har fler funderingar eller frågor så är det bara att skriva så ska jag svara så gått jag kan.
 
Väldigt tråkigt att läsa om hur dina katter hade det innan du tog hand om dom. Jag tycker att alla djur (oavsett storlek) är värdiga ett bra liv!

Nu till saken:

Hon kissade i min säng två ggr. Första gången när jag var i skolan andra gången när jag sov. Hon slutade med det när jag körde ner henne från min säng varje gång hon kom upp, i 2-3 dagar. Men i min systers och mina föräldars sängar går hon fortfarande.

En släkting hade en katt som kissade inne. Det var så illa att den gick upp på diskbänken ich satte sig på disktrasan, trots medicinering och veterinär behandling. Den avlivades för den mådde ju helt klart inte bra.

Att sterilisera en katt kostar en hel del. 800 tror jag det var. Vi hade tänkt vänta tills det blir billigare lite längre fram i vår men troligtvis så får vi väl ta henne tidigare. Jag tycker att det är värt ett försök men min far vill inte ha hemmet förstört ifall hon inte bättrar sig.

Kan tillägga att jag har haft en "kiss-katt" innan. Det hjälpte inte med sterilisering på henne. Jag tror att vi väntade för länge innan vi gjorde det. Hon var 2-3 år, men hon var också inavel så det kan ju ha varit en "deffekt" därav. Vi gav bort henne i sommras, då var hon 5 år, till en bekant. Hon håller fortfarande på o kissar så miljöombyte hjälpte inte på henne.

Jag ber om ursäkt ifall jag har skrivit väldigt luddigt men det är sån jag är. Hoppas du kan förstå något av det iaf.
 
jag tog henne på bar gärning en gång. När hon kissade på mitt täcke när jag sov. Jag förbjöd henne att vistas i min säng i 2-3 dagar och sen dess har hon aldrigt gjort det där igen. Men i mina föraldrars säng och i min systers så gör hon det fortfarande ibland, oftast när det är obäddat, men man kan ju inte bädda innan man går på toa på morgonen osv.

Jag får helt enkelt hoppas att hon lägger av för hennes skull.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag håller på att bli galen!!! Jag har två 5-månaders hankatter (ej kastrerade än) som kissar i sängen, på filtar, på handdukar som...
Svar
12
· Visningar
1 461
Senast: Rhinos
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 391
Hundhälsa Min hund har varit klockrent rumsren. Tills för några månader sedan. Då kissade han hos bekanta och på nya ställen inomhus. Sedan några...
2
Svar
24
· Visningar
2 162
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 324

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • HusdjursGPS
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp