Kissat på sig i sömnen

JagKanske

Trådstartare
Min äldsta storpudel tik är nyss fyllda 7 år. Hon ät kastrerad sen en ca 2-3 år tillbaka.

Om jag minns rätt så första gången hon kissade på sig var i början av detta året och det var i min säng där hon sover. Hon verkade inte veta om det då hon sov i det blöta och var helt blöt själv där bak. Vi tänkte en gång ingen gång.
Sen hände det igen några månader senare skiftet vår/sommar och då åkte vi in till veterinären där dom tog en urinodling som var normal.
Vi diskuterade då om hon blivit inkontinent pga kastreringen men också då hon har ett medfött ryggfel som gör att hon ibland har ont i ryggen baktill om det kanske tryckte på mot urinblåsan. Vi valde att avvakta.

Så inatt hände det igen. Vaknade av att hon tvättade sig och märkte då en väldigt stor pöl i sängen där hon låg.
Min undran är, om det är inkontinens pga kastrering, är det vanligt att dom kissar på sig med såhär långa mellanrum? Trodde det var rätt ofta det hände då? Det är därför tankarna vandrar lite mot hennes rygg istället. Men jag har ingen koll. Veterinären och jag diskuterade om det hände igen att vi skulle överväga att prova medicinera mot det, men samtidigt känns det lite onödigt om det ändå inte händer så ofta.

Någon som har lite goda råd och/eller erfarenhet?
 
Precis så hände min enda kastrerade tik. 1,5 år efter kastreringen blev hon inkontinent nattetid.

Be om veterinärkoll och att få prova t ex rinexin eller annat medel mot inkontinens (uteslut UVI först)
 
Ja, så började det med min inkontinenta tik också. Hon fick Rinexin som hjälpte under en lång period.
 
Hej!

Hur gick det för din vovve?

Min hund har precis fått liknande beteende, ”läcker” i sömnen och det verkar inte bekomma henne.

De gjorde ultraljud och såg inget konstigt i blåsan. De misstänker urinvägsinfektion (hon slickar sig mer än vanligt nertill också) men såg inget på urinanalysen, så de skickade den på odling o ska få svar imorgon.

Är så vansinnigt orolig.
 
Hej!

Hur gick det för din vovve?

Min hund har precis fått liknande beteende, ”läcker” i sömnen och det verkar inte bekomma henne.

De gjorde ultraljud och såg inget konstigt i blåsan. De misstänker urinvägsinfektion (hon slickar sig mer än vanligt nertill också) men såg inget på urinanalysen, så de skickade den på odling o ska få svar imorgon.

Är så vansinnigt orolig.
Tråkigt att höra om din hund!

Min läcker fortfarande ibland, går månader emellan så inte ofta alls. Vi har incurin som medicin utskrivet men vet inte om det hjälper är svårt att säga när det är så sällan.

Vi står och velar mellan om hon läcker pga kastrering eller hennes onda rygg.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 117
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 720
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 173
Senast: Viva
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 819
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp