Bukefalos 28 år!

Kissing Spines

Glimten

Trådstartare
Min häst har fått diagnosen kissing spines.
Någon med erfarenhet av detta? :(
Hur har det gått?
 
Jag har ingen personlig erfarenhet av det...Det går ju tydligen att operera beroende på var i ryggen det sitter. I min bekantskapskrets är det ett par stycken vars hästar fått diagnosen KS, deras hästar har dock blivit utdömda av veterinär...

Inte så uppmuntrande läsning kanske, men vad sade din veterinär?
 
Jag har en bekant med en häst med samma problem, den går inte att operera men det går tydligen att köpa en speciallsadel, men det där dyr vill jag lova! Hennes häst skadade ryggen när den ryllat på en sten och för cs 2 år sen så började han bråka när han reds, veterinären gav diagnosen KS. Hon använder nu sin häst som körhäst. (han är en svartvit tinker och vagnen ser ursnygg ut på honom :love:)

Men förök att ta reda på vart dom sadlarna. tror att man kanske får ta ut en kunnit som stoppar sadeln åt just din häst!
 
Hon ska få Fenylbutazon i 6 veckor nu, samt lättare träning.
Jag ska rida henne som jag har ridit hittills.
Raka spår, varannan dag varvat med tömkörning, ca 30 minuter åt gången. Jag ska hålla henne varm hela tiden och se till så att hon slappnar av. Sedan ska jag tillbaka och kolla om det har blivit någon förbättring så ska vi prata om framtidsutsicktena då.
Ingen kan förstå hur hon fick detta, jag upptäckte det när jag hade ridit lite på henne (hon är bara 4 år)(!!) då började jag känna att hon va öm i ryggen. Jag har alltid tagit det lugnt med ridningen och varit noga med att hon ska vara avslappnad och hela tiden arbeta med ryggen. Det har gått jättebra och hon har varit lugn och snäll hela tiden. Hon gör allt jag ber henne om.
Jag red in henne som 3-åring.. Som sagt så förstår ingen varför det har blivit såhär. :crazy: :(
 
Min sköthäst har kissing spines. Hon har en specialsadel, och man får alltid tänka efter när man rider.
Hon har nu haft en period då hon vat totalt omöjlig i ridningen, och det kan bero på ryggont, jag vet inte riktigt, men i övrigt är hon sååå fin! Underbar att rida, och verkar inte störas nämvärt av sin sjukdom...
 
Valacken har tätt överlagg mellan tornutskotten och väldigt näraliggande tornutskott på TVÅ ställen i sadelstaden. Dock inte scintad så därför har de inte spikat diagnosen kissing spines. Man måste se att det verkligen är en reaktion för att spika diagnosen, de kan se ut som fan på rtg men inte ha problem.

Iaf, han har varit HELT symptomfri i flera år, och här är vad som hjälpt oss:

Väl tillpassad sadel. När det var som värst hade han fårskinnsvojlock.

Framskrittning och avskrittning AVSUTTET och minst 20 minuter. Dvs minst 20 minuter promenad vid hand innan ridning och 20 minuter vid hand efter ridning.

UNDVIKA uppsutten skritt på lång tygel eller övht inte i form så långt det går (därav fram och avskrittningen avsuttet).

Varannandagsträning.

Se till att han ALLTID jobbar i en form där han använder ryggen. I samband med behandling så rek vet och jag anv hjälptyglar för att få honom att våga jobba rätt igen.

Håll ryggen VARM (blir han blöt/kall om ryggen blir han dålig direkt). LägG VARM sadel/vojlock på VARM rygg.

Täcke vid ihållande regn även sommartid.

Massage och ryggstretch.

Undviak långa vilor, ställ inte av på sommarbete t ex.

Inte ett symptom sen 2001 som sagt, trots diverse andra knasigheter och konvalescenter.
 
tack för era svar!
Alexandra: Hur kan du rida på honom nu?
Skulle det funkar att använda honom som tävlingshäst?
Jag köpte henne till att tävla senare, men vet ej hur det här utvecklar sig nu :(
Det låter hemskt men jag sålde min ponny för att utvecklas vidare, och kan ju inte utvecklas något på en häst som jag inte kan träna med.. skulle därför få lov att sälja henne som promenadhäst eller liknande om hon inte håller för det.. även fast det tar emot som faaan :(
Vad gör man? :(
 
En person i mitt stall hade en jättefin och stor halvblods vallack. Tävlingshäst, hoppning. Han var nyligen köpt och ville inte gå i form efter ett tag. Dom kollade upp honom på ultuna och fick diagnosen kissing spines, efter mkt tjafs med försäkringbolaget fick dom avliva hästen. Det var kanske 2 ½ år sen. Ett halvår efter det så köpte samma person en ny häst, den gick jättebra ett tag men sen gjorde den jättekonstiga hopp och man slungades nästan ur sadeln. Kollade den hästen med, kissing spines igen. Hästen fick vila, skulle ev. användas till avel. Tillslut sprutades benen och ridningen blev bättre. Dom tog ut en annan veterinär till stallet som konstaterade att hästen var skelettöm, alltså hade den inte kissing spines. Nu är hästen bra, och ska börja tävlas i år.
 
Min häst har också KS, lindrig.
Jag har inte så mycket mer att tillägga Alexandras svar, men min häst ska helst röra sig varje dag på vets. inrådan, dvs ingen vilodag. Och max en veckas vila i stöten.
Klättra UPPFÖR är bra för en Ks-häst, men mindre bra att klättra NEDFÖR.Löshoppning är också bra.Övningar som stärker ryggen helt enkelt..
Jag masserar min häst lite lätt med Arnika-gel varje dag, och ordentligt 2 ggr/veckan. En Ks-häst har ju lätt för att bli muskelöm.
Sköter jag henne på rätt sätt så ska det inte vara några problem i framtiden, utan jag ska kunna använda henne som jag gjorde innan.Nu tävlar ju inte vi, men det finns faktiskt många hästar med ks som klarar av höga klasser i både hopp och dressyr. En del märker som sagt knappt av sjukdomen, en del har jättebesvär och får ta bort hästen. Tyvärr.
Du ska absolut inte ge upp hoppet än, hon kan ju faktiskt fungera till det du har tänkt dig :)
 
Ingen kan förstå hur hon fick detta, jag upptäckte det när jag hade ridit lite på henne (hon är bara 4 år)(!!)

Det är inte helt ovanligt att KS är medfött!
Kan också bero på för tidig inridning eller felaktig ridning.
 
Alexandra: Hur kan du rida på honom nu?
Skulle det funkar att använda honom som tävlingshäst?

EH, just nu står han på klinik och hämtar sig efter en artroskopi i hasleden =/ Så han är inte spec ridbar alls nu. Men om han INTE visat sig ha en defekt i hasleden så finns det, såvida jag gör det jag skrev i mitt tidigare inlägg, INGEN påverkan från KS:en (dvs jag håller honom symptomfri), och inget som hindrar användbarhet fullt ut inkl tävling!

Men det är individuellt, men hade KS:en varit det enda problem min herre haft hade han kunnat fungera precis som vilken annan häst som helst, inkl tävla.
 
Japp - och han \"blev bra\"

Kissing Spines konstaterades april-98, hade mystiska "bakbenshältor" (tappade bakbenen i nerförsbackar osv) samt ryggömhet. Konstaterade K.S med röntgen och Scintigrafi. Han hade faktiskt pålagringar på två ställen längst bak i sadelläget samt ont i SI-leden.

Jag jobbade BARA från marken i fyra-fem månader. Han fick också akupunktur (av veterinär) - först en gång per vecka, sen varannan, sen mer och mer sällan under ca ett års tid.

Jobb från marken var tömkörning (på så mycket raka spår som möjligt, man fick bra kondition...), löshoppning, klättring och resten promenader i skog och mark.

Efter dessa månader började jag rida. Skritt för hand först, några varvs longering och sen BARA skritt på tygel och galopp i lätt sits, ingen trav. Efter några månader började jag lägga till trav men väntade med nedsittning i ca ett halvår.

Första 1,5 åren eller så skrittade jag aldrig på lång tygel - gick första biten, satt upp - skrittade på tygeln, satt av sista biten. Överdrev täckningen, dubbla tjocka täcken med halv- eller helhals - han fick absolut inte bli kall. Så lite spannmål som möjligt (undvik stärkelse) och tillskott av E-vitamin och selen, fick alltid shots med Ultrasan + B-vit vid pälsbyten.

Sista året jag hade honom var han aldrig någonsin ryggöm och jag började skritta på lång tygel igen - utan problem. Höll honom "lätt fet" och mkt välmusklad så att han inte skulle tappa stabiliteten kring tornutskotten.

Han var en typiskt predisponerad KS-häst - fullblod, stor, kort och lite sänkt rygg.

JAG tycker inte att man ö h t ska SITTA på en häst som har ont i ryggen. VAD för gott kan komma ur det? Men jag vet att det råder delade meningar om det, vissa veterinärer tycker inte att det är fel att skritta i skog och mark på lång tygel på KS-hästar. JAG tycker att man faktiskt kan orka pallra sig ut och gå BREVID istället - samma nytta men UTAN belastning av ryttare och sadel.

Och så ska de i möjligaste mån INTE stå still.

Prio ett är att de ska vara så avslappnade, oömma och mjuka i sina muskler som möjligt. Först när de känner sig bra i musklerna kan de börja jobba korrekt och bygga mer muskler. Inte dumt att behandla med antiinflammatoriskt och smärtstillande för att de ska kunna slappna av och komma igång. Antingen lokalt (spruta kortison i ryggen) eller allmänt (t ex Pronaxen) eller både och.

KS är absolut INTE en dödsdom! Många hästar går åt fanders men många, många klarar sig jättebra!! Förstås mycket viktigt att man lär sig sin egen hästs rygg och direkt kan känna "status". Har man träning inbokad - kommer till stallet och klämmer på ryggen och hästen ömmar - bad luck, på med täcke och ut och promenera istället. Dagsformen får avgöra. Viktigt med så väl anpassad sadel som möjligt - med BRED kanal och mjukt stoppade bossor.

Jag var rätt okunnig när jag köpte hästen - den var alldeles för omusklad och kantig. Sen red jag den fel kan man konstatera i efterhand - jag trodde att jag var "duktig" som satt och skrittade ut på lång tygel den första vintern... men det var ju bara nötning. Sen fick han väl inte den bästa foderstaten i början heller... men, men, man lär sig ju. Hade jag av någon anledning köpt en sån häst nu skulle den förmodligen aldrig behövt få ont - för jag vet mer idag. Men men - hänt är hänt och det gick ju bra. Tyvärr finns inte hästen kvar i livet - men inte p g a ryggen.

/Dobben
 
Re: Japp - och han \"blev bra\"

Tack alla för era svar!
Känns mycket bätter nu när jag dessutom vet lite mer om vad jag kan göra.
Hon går ute 10 timmar per dag nu men jag tänker utöka det isf så att hon inte behöver stå inne så länge.

Vet. sa även att det som talade FÖR henne är att hon är välmusklad och symmetrisk.

Jag väntade i 6 månader innan jag satt på henne första gången (hon hade då fyllt 3).. men kanske var det i för tidig ålder för henne ändå..

Du skrev typisk KS-häst. Belinda är Fullblod, Kort, med något sänkt rygg. passade in väldigt bra på henne. förutom att hon inte är stor. Hon är bara 154 cm.

Jag väntar och hoppas på det bästa! Det var jättesvårt att få i henne medicinen, är orolig för att hon inte får i sig allting.. 6 veckor ska hon äta det, fast det kanske jag skrev?

Tack igen för era svar!
 
När jag jobbade med travhästar så var det en häst i vårat stall som hadde KS. Han skulle aldrig kunna funka som travhäst, men min massage lärare sa att som fritids häst skulle han kunna funka utan att bli påverkad av sin skada.

Min lärare sa också att det är jätte viktigt att hästar med KS rids med huvudet ganska långt nere så att dom spänner upp"ryggen. Då "reser" sig tornutskotten och har hästen då en mildare form av KS så blir det då ingen smärta efter som att dom inte längre ligger och tar i varandra.
Det beror också på var i ryggen skadan sitter. Är det en ridhäst och det sitter precis under sadeln... Ja, då är väl inte oddsen så jätte bra.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Kissing spines kan vara en problematisk diagnos. Nu har forskare hittat en genvariant som gör det möjligt att förebygga problemen.
Svar
0
· Visningar
325
Senast: Gunnar
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 305
Senast: QueenLilith
·
  • Artikel
Hästnyheter Det går alltid att hitta fel i hästkroppen om man letar noga, det menar Ridsports gästkrönikör Anna Ozén. Men tänk om det inte är så...
Svar
0
· Visningar
419
Senast: Gunnar
·
Hästvård Hej alla! Ska försöka förklara så tydligt jag kan! x) Jag har en 15 årig häst som för ett par veckor sedan fick konstaterat att han...
Svar
0
· Visningar
710
Senast: Hästanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp