kissis vid hemfärd..!?!?!

S

Sudd

Jag TROR att min polle är väldigt kissnödig när vi ska åka hem från träningar. Hemma är han lättlastad, strular det riktigt mycket kan det ta 5 min inte mer.
Men när vi ska åka hem så kan det vara rent omöjligt ibland att lasta..då måste jag ha hjälp av 2 st som lägger linor runt rumpan annars går han inte på. Har fått för mig att han är väldigt kissnödig och det är därför han inte vill riktigt.?!?! När vi väl kommer hem så vill han springa in i boxen och kissa direkt innan man tar av alla skydd och så.
Lika när man ridit hemma så är han jättekissnödig.
Tyvärr så kissar han inte när jag håller i honom eller sitter uppepå..då hade det ju varit lätt fixat att försöka få honom att kissa innan vi åkte..men tyvärr.?!?
Fler som har samma problems !?!? Eller andra ideer varför han inte går på när man ska hem. :confused:
 
Svårt och säga om han är kissnödig. Men jag tycker du kan bara åka någon stans, där du brukat träna. Och bara rida lite själv och sedan åka hem så han inte riktigt vet vad som kommer att hända när han åker transport.
 
Ofta vill hästarna kissa en stund efter man ridit. Har du inte möjlighet att låna en box eller liten hage eller så innan du ska lasta?
 
nä, det är ju det som är problemet. Antingen så rider vi på ridskolan där dom inte tar in andra hästar i stallet, eller i privata riduset och dom tar inte heller in andra hästar..
Tänkte nästa gång så ska jag avsluta lite tidigare och sadla av honom, och låta han gå och luffa lite i ridhuset innan vi provar att lasta..i och för sig så måste jag ju leda omkring honom, men om han kan få gå lite som han vill. så kanske han slår en båge..Man kan ju hoppas.
 
Ställ pållen i högt gräs så han kan pinka efter träningen. :idea:
Han kanske inte vill pinka i ridhuset eller på stallbacken
Det kan underlätta med lite gräs.
Använd alltid samma ställe (om det går) efter träningarna.
Beröm när han pinkar. :eek:

Så har jag gjort med min pålle och han är nästan "rumsren" på den fronten.
Mycket praktiskt! Han gör alltid det han ska före och efter transport och minst en gång emellan under en tävlingsdag.
Han är till och med sån att han ber om att få gå ut om jag står på stallgången och fixar med honom. :p
 
Ta med dig halm och släng ut någonstans. Det kan de flesta hästar inte motstå. Du kanske kan få honom att kissa hemma innan ni åker?
 
Min pålle kan kissa vartsomhelst (utom när jag sitter på eller leder honom) så han kissar i transporten. Det gäller att jag inte glömt lägga in spån innan vi åker... ;)

Men det kan mycket väl vara som du säger att han är kissnödig och därför inte vill gå in. Om du kan låna en box så kanske det löser sig.

M.
 
Har mycket spån i transporten men han kissar inte i den..tyvärr har jag inte möjlighet att låna box heller innan jag åker hem från träningen, det är ju synd.
Man blir ju lite less..när det funkar så bra här hemma.
Var precis ut och lasttränade eftersom det inte gick någe bra igår..vad tror ni hästen gör..jo springer in själv i transporten..jag lastade ur och i flera gånger. Även stängde igen så han fick stå där en stund och käka lite.
Jag stod utanför och han bara sprang in själv...Lite matt blir man allt..
 
Min egen häst pissar nästan jämt i transporten på vägen hem (fastän jag alltid ställer honom i box ett tag efter träning). Det är så lagom roligt när det är 25 minusgrader och allt har frusit innan man är hemma!
Försök med halm eller gräs och se till att transporten är spånad. Jag har alltid en liten transportkrubba med några korn havre eller morötter i transporten. Jag släpper honom vid rampen så går han in själv, du kan ju prova att ha det som ett litet belöningssystem på hemväg. Vissa tycker det är fruktansvärt att "muta" hästen. Själv har jag inga problem att lasta vare sig jag skulle ha morot eller inte men hästen har definitvt förknippat transporten med något positivt och det gynnar mig. Han är dessutom VÄLDIGT förtjust i att åka hästlastbil (har själv vanlig transport), på tävlingsplats drar han alltid mot öppna lastbilar och skulle gärna hoppa in.
 

Liknande trådar

Fordon Jag har hela tiden tänkt att jag behöver en kombi för att kunna lasta vedklyv och annat skrymmande. Och rails för att kunna shoppa några...
2 3
Svar
58
· Visningar
4 734
Senast: Wille
·
Katthälsa Det går inte förklara bort längre, Tuva har ont. Hon har i helgen börjat halta lite grann, går med lite kutad rygg och vill helst inte...
2
Svar
37
· Visningar
2 559
Senast: sthu
·
  • Artikel
Dagbok Jag är trött jämt. Och veckan som varit var lite strulig. I tisdags var jag tvungen att tappa upp honung på burkar. Det tog sin tid så...
2
Svar
32
· Visningar
4 909
Senast: Luff
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 620
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Secret Easterbunny 2024
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Boräntorna

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp