Bukefalos 28 år!

kissproblem

C

carola

Finns två hästar i stallet där jag håller till som nog har problem med "kisseriet".
Den ena, ett storthäststo, halvblod, på 12 år sådär dricker mycket, MYCKET stora mängder vatten och kissar därmed alltid ner sin box fullkomligt. Ibland står hon vid vattenkoppen och dricker på full effekyt i tio minuter!
Orsak? störningar i njurarna? Någon som varit med om eller sett något liknande?

Den andra hästen, en valack, liten stor häst av travarmodell, stannar ofta under ridning och ställer sig som om han skulle kissa. Så står han länge, ibland kan det ta upp till en 5 minuter innan han kissar, ibland kissar han inte alls. Har ingen koll på hur mycket han dricker, vare sig i stallet eller i hagen

Ideer?

/CArola
 
Sv: kissproblem

Min häst började överkonsumera sin saltsten. han stog o slicka hela tiden, blev en fix ide hos honom. Följden blev att han drack jätte mkt och kissa därför oxå mer. Min vet sa åt mig att ta bort saltstenen. Gjorde det och problemet rättade till sig av sig själv. Efter ca två månader satte jag in saltstenen igen och nu använder han den på ett normalt sätt. Kolla om hästen får i sig för mkt salt.
 
Sv: kissproblem

Hästen jag har nu hade också problem med kisseriet förut innan jag fick honom.
Han tog lååång tid på sej och det var svag stråle.
De som haft honom förföre mej hade vanvårdat honom och inte avmaskat som de skulle så han fick problem med blindtarmen å grejjer.
Jag vet inte om de kan få problem med blindtarmen ändå men det kan ju va värt att kolla upp om det inte blir bättre.
 
Sv: kissproblem

Var bor du? Är det kallt?
Själv bor jag i Norrland och min häst brukar under vintern kissa otroligt mycket inne i boxen eftersom hon bara har vatten där, och dricker mycket när hon kommer in, När det är -20 och kallare kan hon inte kissa ute, och har ibland svårt att kissa när hon kommer in, så då brukar jag ge äppelcidervinäger och då går det över, kan ju bero på det, annars verkar du fått bra tips ovan..
 
Sv: kissproblem

Har du kollat urinsten på vallacken?det fastnar ofta smuts i skapet som fastnar sen i öppningen och tillslut bildar urinsten, det är jättevanligt bland vallacker!Jag visste inte själv förut att dom kunde få det...men efter en "alltiallo" var ute vid min pålle sa hon att det enda fel han hade va urinsten...så det va bara att åka till kliniken och klämma sönder det och sen kissade han floooder...kanske en idé att kolla det.:idea:
 

Liknande trådar

Foder & Strö I stallet där vi står nu sen i somras är det halm som strö (ingår obegränsad mängd). Min häst kissar vid sidorna, är stor o tung o rör...
Svar
10
· Visningar
1 395
Senast: Leeelot
·
Hästvård Hej! Jag har en ponny valack på 15 år. De två senaste somrarna har han alltid i slutet av juni och under juli börjat kissa otroliga...
Svar
14
· Visningar
2 273
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
4 659
Senast: Dopy
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 742
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp