Kittel skeptisk till nya skärpta regler: ”Ett väl inställt kandar orsakar inga tryckskador”

Det internationella ridsportförbundet, FEI, väntas skärpa flera regler kring hästarnas välfärd. Bland annat kan sporrar och kandar i framtiden bli frivilligt i internationell Grand Prix.
Svenska Ridsportförbundet välkomnar förändringen – men dressyrryttaren Patrik Kittel är skeptisk.
– Alltså det är som med alla verktyg om det kommer i fel händer, en liten hammare kan göra lika mycket skada som en stor hammare, säger Kittel till SVT Sport.
 
Då såg du inte Kittels fru på OS nu sist antar jag. Där blåstes hon ut.







Nej för det är ju väldigt mkt mer som ska till än bara ett bett i munnen innan vi ens börjar närma oss innebörden i den meningen. Annars hade ju en 2 åring klarat dom kraven vilket dom naturligtvis inte gör.. Resultatet från den texten däremot är ju viktigt för hästvälfärden om vi fortfarande ska rida och tävla på hästarna.

Militären hade hästar i krig för att transportera sig framåt på minsta möjliga energikrävande sätt. Det har inget som helst att göra med den meningen och vad man vill åstadkomma. Det är ju helt tvärtom faktiskt.

Är det ingen som läser litteratur från dom gamla mästarna längre?

Du verkar inte förstå vad det är vi diskuterar här.
 
Fast det gäller ändå inte alla, eller ? oavsett klass. Och vad blir det med ett för hårt tryck över nosen (bettlöst) då? är det våld också?

Ja, det är klart det är våld då också.

Det finns två olika saker vi diskuterar:

-Öppna upp sporten för bettlösa alternativ
-Få domarna att ge mindre poäng till de som är för hårda i händerna och tar för hårt i hästarna (oavsett huvudlag).
 
Jag vet. Men accepterandet av bettet är den biten som används som argument för att utesluta bettlösa ekipage.
Men de utesluts ju inte, de får ju numer tävla- jag får lite känslan att bettlösa ekipage aldrig blir riktigt nöjda utan hela tiden gnäller, vad blir nästa steg då för jag uppfattar att diskussionen nu när det blivit tillåtet att tävla att de önskar tävla ihop med de som rider med bett. ?
Varför vill man ens det? när -jag generaliserar igen-när många bettlösa ser ner på bettridande ryttare som våldsförare?
 
Ja, det är klart det är våld då också.

Det finns två olika saker vi diskuterar:

-Öppna upp sporten för bettlösa alternativ
-Få domarna att ge mindre poäng till de som är för hårda i händerna och tar för hårt i hästarna (oavsett huvudlag).

Men sporten är ju redan öppen , de får bara rida i en egen klass.

Och de med hårda händer får redan lägre poäng men det finns ingen konstant siffra för problemet.
 
Vad menar du? Att så kallade "vargtänder" är onormala, fast var och varannan häst har de?
De är inte i vägen för hästen på något vis, utan det är först när bettet är på plats som det skapar problem.
Du skrev att det var helt fungerande tänder. Vargtänder är inte fungerande som tänder fungerar.
 
Men det är ju fritt för alla ryttare, eller vill du att ingen ska få rida med bett?, det går ju tom att tävla numer på bettlöst.

Eller anser du per automatik att bettlöst är mer hästvälfärd? för om man generaliserar så bli de bettlösa aldrig på bakbenen om man generaliserar på samma sätt som de med bett och jag vet inte om det klassas som hästvälfärd och lägga vikten på frambenen om man generaliserar med tillhörande skador.
Ett tips är att läsa alla inlägg innan man svarar. Jag är för valfrihet, något som är mycket tydligt om man läser vidare.

Hitta gärna en klass för bettlös dressyr. Jag har aldrig sett någon? Att man får betyder inte att man kan ;)
 
Innebörden av accepterandet av bettet.
Det kan stämma. Vad menar man egentligen med accepterande? Det är ganska stor skillnad på att acceptera och att vara nöjd med något. Jag vill använda verktyg som min häst är nöjd med, inte som den bara accepterar.

Det ena behöver inte innebära det andra.

Inlärd hjälplöshet är jag dock väl inläst på - och jag tycker att det är svårt att veta om djuret har inlärd hjälplöshet eller bara är neutral till något. Det är ju inte helt ovanligt med sår i mungipor - hästar som inte protesterar vilt av det borde lida av inlärd hjälplöshet.
 
Hitta gärna en klass för bettlös dressyr. Jag har aldrig sett någon? Att man får betyder inte att man kan ;)

Det fanns en hel del i början men ingen eller bara få kom, nära alla de som klagade att det inte var tillåtet och sa sig börja tävla höll sig hemma- inget va tillräckligt bra, man fick inte använda det huvudlag man ville, man fick inte tävla mot de med bett ex.
Sedan kanske man får gno lite själv också. Påverka och jobba, precis som väldigt många tävlingsryttare gör för att rodda runt tävlingar.
 
Men de utesluts ju inte, de får ju numer tävla- jag får lite känslan att bettlösa ekipage aldrig blir riktigt nöjda utan hela tiden gnäller, vad blir nästa steg då för jag uppfattar att diskussionen nu när det blivit tillåtet att tävla att de önskar tävla ihop med de som rider med bett. ?
Varför vill man ens det? när -jag generaliserar igen-när många bettlösa ser ner på bettridande ryttare som våldsförare?

Det blir konstigt om man klumpar ihop folk i så stora grupper.

Jag är själv inte tävlingsintresserad, av många skäl.

Men jag ser gärna på hästsport på TV. Som hästmänniska möter jag dessutom ofta icke-hästmänniskor som vill prata om sporten med mig. Jag vill inte behöva vara i sitsen att förklara varför jag skäms över det som visas som det bästa vi har.

Trots att jag är dressyrmänniska så ser jag mycket hellre på hoppning på TV än dressyr. Jag är "för empatisk" och kan en hel del om biomekanik. Känns förjävligt att se på nästan alla ekipage i dressyreliten. Den typen av ridning och hästfilosofi är så långt ifrån vad jag ser som idealet som man kan komma.

Jag är glad för att Peder Fredricson och Henrik Eckermann leder arbetet med att förändra attityden till hästen inom hoppningen iaf.

Inte förmänskliga hästen - men att SE hästen för det däggdjur den är, med känsloliv och självuppfattning, och agera moraliskt utefter den kunskapen. Det är ingen flummigt fluff, det är vetenskap och moralfilosofi.
 
Och då behövs det ju en förändring för domarna lär ju inget ändra med nuvarande formuleringar.

Formuleringarna i sig har ju funnits sedan hedenhös och det var inga problem för domarna förr att döma enligt vad det står. Men då red ju folk enligt TR på ett helt annat sätt. Sporten har i det fallet skjutit sig själv i foten gällande hur aveln gått framåt (eller bakåt om man tänker ur hållbarhetsperspektivet) med de här enormt rörliga talangfulla gummibollar till hästar som vi ser mer och mer av som ingen uppenbarligen kan rida utan att ligga baklänges och dra.


Kollar man på hopphästarna kan dom se rätt tråkiga och träiga ut i alla andra moment förutom när dom tar sig över ett hinder då det blir mer av en explosion av spänst.

Skulle dom komma med någon ändring blir det alltid till det sämre. Kolla bara vad som har hänt med skrivelsen om lodplanet, eller hur tolkningen om två fingrar under nosgrimman har förändrats bara sen jag gick på ridskolan på slutet av 70 talet , början av 80 talet.

I fälttävlan har vi bara ett enda samlingsbetyg på det allmänna intrycket. För att få högt där ska hästen framförallt vara avslappnad och harmonisk och gå i en ändamålsenlig form , minsta spänning drar ner mkt. Den ska vara lydig och ryttaren ska sitta korrekt och rida korrekta vägar. Det är en bra början iallafall för du har inget för att försöka få ihop och flasha upp och fram något sprattel, tvärtom.
 
Du skrev att det var helt fungerande tänder. Vargtänder är inte fungerande som tänder fungerar.

[Extremt mänskligt exempel]: Bara för att människan inte använder blindtarmen till särskilt mycket längre så betyder det ju inte att det är vettigt att operera bort den på alla lågstadiebarn.

Jag har själv en häst där föregående ägare och jag har valt att inte ta bort vargtänderna på. Dom är stora och välutvecklade på han och det skulle kräva full sövning och operation för att få ut dom. Risken som en operation av den skalan innebär är inte värt det för mig, som inte har något problem med att ha han bettlös istället.

Vargtänder är ingen missbildning, dom är kvarlevor från förfäder som hade en annan diet än svårtuggat gräs.
 
Lösgjordhet (eftergift på tygeln, formen, accepterande av bettet; harmoni, lätthet och mjukhet vid rörelsernas utförande, uppmärksamhet, förtroende och lydnad)

Accepterande av bettet och lydnad skulle behöva tas bort ur den här. Har ingenting med lösgjordhet att göra. En häst kan vara lösgjord av sig själv i hagen. Om vi tittar på vad lösgjordhet är rent fysiologiskt så är det väl "uppvärmd, genom hela kroppen, redo för gymnastiska övningar". Möjligtvis formulerade om till "acceptans för ryttarens hjälpgivning", men den borde ändå inte vara under lösgjordhet.

En punkt för hjälper och samspel skulle vara fint att ha istället, med fokus på osynliga hjälper, mjuka händer, ridning från sätet etc, hur väl hästen lyssnar.

För övrigt anser jag att de högsta klasserna borde ridas på grimma. Ju högre klass, ju mindre skarp utrustning tillåten. Då skulle man se vilka som verkligen har hästen på hjälperna...

Kan man inte rida samma rörelse i grimma så sitter ju inte grunderna. Ju mer skarpa verktyg du har, ju lättare är det att få hästen att göra det du vill utan att den vill.

Och dressyr är som vackrast när båda vill. När det är pardans. Samarbete.

Nja.. Iom att många hästar faktiskt inte accepterar bettet så är de heller ej lösgjorda. Och eftersom att många ryttare rider med för mkt i handen och lägger in mer energi än lösgjordheten tåler tex så måste lösgjordhet vara med. Lösgjordhet är också en mental grej.
Och jag tror inte vi ska underskatta hur svårt det är att rida en häst 100% lösgjord.
Just att man underskattar det är i mina ögon ett av skälen till varför man har så svårt med tex paiff. För en bra piaff kräver lösgjordhet.
Försöker du dra ihop en häst kommer det synas mer för ett otränat öga i piaffen än när man rider mer framåt. Men ridproblemet genomsyrar hela ritten.

Man får heller inte glömma att en helt lösgjorhäst ger ryttaren en stort förtroende och är utsatt. De har inga muskelskydd då som skyddar mot bryrska hjälper, de är som flyktdjur utsatta iom att du som ryttare har så stor inverkan i det läget etc. Så man måste vårda det förtroendet ömt!

Sen ang skarphet på redskap etc så måste man också tänka på tydlighet. Vilka bett och bettlösa är framtagna för vilken typ av ridning och varför?
Är det bussigt mot en häst att tex rida GP i grimma? En grimma som kanar runt och som har en helt annan inverkan än vad bett eller tex en stadig kapson framtagen för just dressyr ger?
Hur inverkar en grimma om man tar i den? Hur inverkar ett bett eller en kapson? Vilka fördelar har det för den ridning man vill syssla med?
Det handlar inte om skärpa, för mig. Utan om hur verktyget påverkar hästen.
Det går att rida min häst i grimma, halsring etc. Precis som det avsuttet går att trampa, göra lite skolor, skänkelvikning etc utan prylar. Men kvaliteten blir inte lika bra som med verktyg anpassade och framtagna för uppgiften.

Visst ska det vara pardans och i lätthet. Men för hästens skull ska det också vara tydligt.
 
Problemet är väl att man inte tittar på att hästen svarar korrekt på tygeln utan att man låter folk misshandla sina hästar med bettet och hyllar dem för det. Det här har ju varit på tapeten i många många år men det händer väldigt lite förutom att Rollkur eländet numera inte premieras men att man tar bort den värsta avarten är ju inte i närheten av att man löser problemet.
Jag tycker att man ska jobba för förändring där det är relevant. Säg att man skulle förbjuda kandar eller bett överlag - det skulle troligen inte hjälpa. De som drar hästarna i munnen kommer då dra dem över nosen istället. Ful ridning är ful ridning oavsett utrustning. Bättre att lägga energin på rätt sak - dvs att tydliggöra reglerna och jobba för att reglerna ska efterföljas.
Jag vet. Men accepterandet av bettet är den biten som används som argument för att utesluta bettlösa ekipage. Och jag tycker att den formuleringen är ålderdomlig och borde ändras. Sen att jag inte skrev det helt ordagrannt korrekt känns som en petitess i sammanhanget.
Men man får ju tävla bettlöst? Tillgång - efterfrågan. Arrangörer tenderar att erbjuda de klasser som många anmäler sig till. Om många anmäler sig till de bettlösa klasserna som finns (och ber sina klubbar att anordna bettlösa klasser om det inte redan sker) så kommer det erbjudas fler och fler sådana klasser.
Vem vet, på sikt kanske de kommer vävas in i de vanliga klasserna men det kommer nog inte hända förrän fler kommer ut och rider de bettlösa klasserna.
Lösgjordhet (eftergift på tygeln, formen, accepterande av bettet; harmoni, lätthet och mjukhet vid rörelsernas utförande, uppmärksamhet, förtroende och lydnad)

Accepterande av bettet och lydnad skulle behöva tas bort ur den här. Har ingenting med lösgjordhet att göra. En häst kan vara lösgjord av sig själv i hagen. Om vi tittar på vad lösgjordhet är rent fysiologiskt så är det väl "uppvärmd, genom hela kroppen, redo för gymnastiska övningar". Möjligtvis formulerade om till "acceptans för ryttarens hjälpgivning", men den borde ändå inte vara under lösgjordhet.

En punkt för hjälper och samspel skulle vara fint att ha istället, med fokus på osynliga hjälper, mjuka händer, ridning från sätet etc, hur väl hästen lyssnar.

För övrigt anser jag att de högsta klasserna borde ridas på grimma. Ju högre klass, ju mindre skarp utrustning tillåten. Då skulle man se vilka som verkligen har hästen på hjälperna...

Kan man inte rida samma rörelse i grimma så sitter ju inte grunderna. Ju mer skarpa verktyg du har, ju lättare är det att få hästen att göra det du vill utan att den vill.

Och dressyr är som vackrast när båda vill. När det är pardans. Samarbete.
Det är svårt att diskutera när man har så olika definitioner på tex grundläggande begrepp som lösgjordhet. Jag håller inte med i din definition, den känns alldeles för ytlig och begränsad. Lösgjordhet handlar ju om både fysisk och mental avslappning. Det är i högsta grad relaterat till reaktion för hjälpgivning eftersom det inte går att uppnå lösgjordhet om hästen tex spänner sig eller går emot hjälper.

Jag är helt för att förbättra sporten, men det ska ju liksom fortfarande vara samma sport.
 
Lösgjordhet (eftergift på tygeln, formen, accepterande av bettet; harmoni, lätthet och mjukhet vid rörelsernas utförande, uppmärksamhet, förtroende och lydnad)

Accepterande av bettet och lydnad skulle behöva tas bort ur den här. Har ingenting med lösgjordhet att göra. En häst kan vara lösgjord av sig själv i hagen. Om vi tittar på vad lösgjordhet är rent fysiologiskt så är det väl "uppvärmd, genom hela kroppen, redo för gymnastiska övningar". Möjligtvis formulerade om till "acceptans för ryttarens hjälpgivning", men den borde ändå inte vara under lösgjordhet.
Alltså nä. En häst i hagen kommer alltid välja att ta sig fram på det bekvämaste sättet samt att titta utåt i svängarna. Det motverkar egentligen vad vi vill ha under ryttare.
Lösgjordheten och rakriktningen får man jobba på dagligen och i hela livet i dom olika samlingsgraderna. Det är ju något som verkligen kommer fram genom klasserna i dressyren. Bristerna på det alltså. Är ju så programmen är uppbyggda.

Acceptansen och lydnaden hör ju dit med sina egenskaper även om orden klingar negativt. Ju mer lösgjord hästen blir ju mer lyhörd och uppmärksam blir den på ryttarens hjälper så den blir lydigare sas.

Ju mer lösgjord och gymnastiserad hästen blir ju mer kommer den vinkla i sina leder, komma upp i fronten och släppa ner halsen och bli eftergiven = Acceptansen.

Vad tänker du det skulle kunna omformuleras till?

En punkt för hjälper och samspel skulle vara fint att ha istället, med fokus på osynliga hjälper, mjuka händer, ridning från sätet etc, hur väl hästen lyssnar.
Men det finns ju en sådan punkt. Där bedöms exakt det.


Ryttarens sits och hållning - korrektheten och finheten i samt effekten av hjälperna
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Ridsporten fick skarp kritik under OS i Tokyo efter flera uppmärksammade incidenter – där ett av fallen slutade med att en häst fick...
Svar
1
· Visningar
1 029
Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
811
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jaktgolden eller jaktlabrador?
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp