Sv: kjesarsnitt?
Jag är snittad 3 gånger. första pga forlossningsrädsla, följade två av medicinskt skäl, pga en komplikation vid det första snittet.
Du kan aldrig komma och kräva att få ett snitt sådär rakt av. Det är en läkare (gynläkare) som fattar det beslutet och det måste finnas ett bra skäl till det. Snittet är ju en bukoperation med allt vad det innebär och den som fattar beslutet blir ju också medicinskt ansvarig.
Eftersom jag har gått igenom proceduren så vill jag råda dig att ta upp detta med din barnmorska redan vid inskrivningen. De kommer då låta dig gå på samtal med en (annan, särskilt intresserad) barnmorska som försöker reda ut vad det är som skrämmer dig och vad man kan göra för att hjälpa dig att få bästa möjliga upplevelse av din förlossning oavsett om det sen slutar med kejsarsnitt eller en vaginal förlossning. Erfarenheten har visat att de allra flesta som är rädda är det pga okunskap och i många fall kan man hjälpa dem att våga prova vagiana varianten.
De kommer alltså inte göra allt de kan för att övertyga dig om att du ska föda vaginalt!
Försök slappna av och ta emot den hjälpen du får där! Oavsett vad den slutar i!
Själv bad jag om att få ett snittbesked så tidigt smo möjligt, eftersom DET hade kunnat hjälpa mig att just slappna av och ta emot den hjälp jag kunde få. Men tyvärr blev det pannkaka av det, jag hade drygt 2 månader kvar till bf när beskedet kom. Och då var jag så skärrad att det var för kort tid kvar att hinna bearbeta rädslorna. Det var så att min bm på mvc blev förbannad och röt ifrån ordentligt, när hon fick veta att jag inte fått besked än... DÅ tog det tre dagar, typ...
Anddra graviditeten hade jag tänkt ta tag i detta direkt för att kanske kunna våga föda vaginalt DÅ. Men då fick jag veta av min gynläkare att jag inte FICK försöka föda vaginalt pga nämnda komplikationer vid första snittet.
Och faktum är att jag sörjer att jag inte ens har försökt...
Vad gäller kejsarsnitten så skulle jag göra det igen i morgon om så vore. Trots obehagliga blodtrycksfall av bedövningen (detta var det minsann ingne som berättade om innan

) trots smärtor efteråt och trots att man är handikappad i många veckor efter det, är utan känsel mellan snitt och navel i flera månader.
Och jag rekommenderar alla som ska föda barn att läsa
Kejsarsnittsboken, oavsett om man ska föda vaginalt eller via snitt - för har man otur så blir det ett katastrofsnitt och då är det många som dels inte vet något alls om snitt (det brukar stå några rader om det medan olika vaginala metoder får spaltmeter...) och dels känner sig snuvade på sin förlossning. jag tror man kan undvika det om man är mer upplyst om vad det handlar om!