Retina

Trådstartare
Ännu en klådtråd idag, men ej om underliv. Jag har senaste 2-3 veckorna haft klåda på kroppen. Överallt utom i ansikte, hårbotten, händer, fötter och underliv. Främst på överkroppen men börjar känna besvär även från benen. Huden ser helt normal ut.

Vi flyttade till nytt hus för två månader sedan och fick då ny tvättmaskin, men vi har inte bytt tvättmedel. Jag har funderat på om tvättmaskinen kanske inte sköljer bort tvättmedlet nog bra eller liknande, men min kille känner ingen klåda alls. Jag har inte heller bytt duschkräm utan använder en som är mild och doftfri. Jag har aldrig tidigare haft torr hud på kroppen men har smort in mig i lotion men tycker inte att klådan blir bättre. Jag duschar varannan dag och tidigare har jag duschat varje dag utan problem med huden. Kan det vara något med vattnet? Men som sagt känner min kille ingenting och det kliar ju inte i hårbotten heller som jag tvättar varje dag...

På en skala 0-10 där 10 är outhärdlig klåda skattar jag runt 4-5 när det är som värst. Resten av tiden känns det som att kläderna irriterar lite och som jag skulle vilja klia, men börjar jag så blir det värre så jag försöker undvika det.

Är det någon som har några idéer på vad det skulle kunna bero på eller något jag kan testa för att se om det blir bättre?
 
Börja med att testa om en extra sköljning hjälper. Det är många nya maskiner som sköljer för dåligt och då kan en extrasköljning vara det som krävs. Hårt vatten upplever jag själv som mer uttorkande så visst kan det bero på vattnet med.
 
Skriver som @TinyWiny , kör en extra sköljning. Jag skulle också tvätta ur tvätt- och sköljmedelsfacken ordentligt. För även om du har samma tvättmedel som tidigare kan det mycket väl finnas kvar rester av föregående ägares tvättmedel. Om du inte redan tvättar med oparfymerat skulle det kanske funka att byta till det?
 
Jag får alltid väldig klåda på kroppen när det blir kallt ute, men det hör ihop med att jag är torr i huden också och som jag förstod är inte du det?
Det som hjälper för mig är oparfymerat tvätt- och sköljmedel, duscha max varannan dag, helst mer sällan, och alltid använda olja efter dusch. Och att hålla mig varm, det kliar alltid värre när jag är lite frusen.
 
Börja med att testa om en extra sköljning hjälper. Det är många nya maskiner som sköljer för dåligt och då kan en extrasköljning vara det som krävs. Hårt vatten upplever jag själv som mer uttorkande så visst kan det bero på vattnet med.

Förlåt, jag skrev otydligt - tvättmaskinen är ny för oss men själva maskinen är allt annat än ny. Men jag ska absolut testa att börja skölja en extra gång och se om det blir någon skillnad! :)

Skriver som @TinyWiny , kör en extra sköljning. Jag skulle också tvätta ur tvätt- och sköljmedelsfacken ordentligt. För även om du har samma tvättmedel som tidigare kan det mycket väl finnas kvar rester av föregående ägares tvättmedel. Om du inte redan tvättar med oparfymerat skulle det kanske funka att byta till det?

Det hade jag inte tänkt på, ska tvätta ur tvättmedelsfacken direkt! Ja absolut, ska byta till oparfymerat. Finns väl egentligen ingen anledning till att inte ha det. :)

Jag får alltid väldig klåda på kroppen när det blir kallt ute, men det hör ihop med att jag är torr i huden också och som jag förstod är inte du det?
Det som hjälper för mig är oparfymerat tvätt- och sköljmedel, duscha max varannan dag, helst mer sällan, och alltid använda olja efter dusch. Och att hålla mig varm, det kliar alltid värre när jag är lite frusen.

Nej på kroppen har jag aldrig känt mig torr, bara i ansiktet. Men det kanske beror på vattnet som TinyWiny skrev. Ska kolla upp vad det är för vatten vi har egentligen. :p Tack för tipsen, ska byta tvättmedel och fortsätta smörja in mig!
 
Är det någon som har några idéer på vad det skulle kunna bero på eller något jag kan testa för att se om det blir bättre?
Ta en allergitablett och se om det lindrar, i så fall går det ju att forska vidare i ämnet utan att man kliar ihjäl sig under tiden.

Däremot tror jag inte att det är tvättmedlet i och med att underlivet inte kliar. Jag antar att du tvättat underkläderna i nya huset också. Underlivet är väl bland det första som börjar klia eftersom slemhinnor mm är så nära. På mig är det så i alla fall, byter jag till någon nytt tvättmedel känns det i underlivet först. Huden på kroppen är mycket tåligare.
 
Behöver inte alltid var underlivet som det första stället klådan börjar på. Jag är överkänslig mot parfym i tvätt- och sköljmedel och hud- och hårvårdsprodukter och har speciella ställen på kroppen som alltid börjar klia oavsett vilken del av kroppen som utsatts mest för parfymen. Det kan till exempel börja klia på ett speciellt ställe på smalbenet på grund av en ny ansiktskräm, på armbågarna på grund av ett nytt schampo osv.
 
Ta en allergitablett och se om det lindrar, i så fall går det ju att forska vidare i ämnet utan att man kliar ihjäl sig under tiden.

Däremot tror jag inte att det är tvättmedlet i och med att underlivet inte kliar. Jag antar att du tvättat underkläderna i nya huset också. Underlivet är väl bland det första som börjar klia eftersom slemhinnor mm är så nära. På mig är det så i alla fall, byter jag till någon nytt tvättmedel känns det i underlivet först. Huden på kroppen är mycket tåligare.

Ja jag tycker också att det är lite konstigt att det inte kliar i underlivet men på "hel, frisk" hud där jag aldrig förut haft problem. :confused: Allergitablett kanske inte vore så dumt faktiskt...

Behöver inte alltid var underlivet som det första stället klådan börjar på. Jag är överkänslig mot parfym i tvätt- och sköljmedel och hud- och hårvårdsprodukter och har speciella ställen på kroppen som alltid börjar klia oavsett vilken del av kroppen som utsatts mest för parfymen. Det kan till exempel börja klia på ett speciellt ställe på smalbenet på grund av en ny ansiktskräm, på armbågarna på grund av ett nytt schampo osv.

Så är det nog. Men känns märkligt att det kliar i princip på hela kroppen nu utom just underlivet. Förstår inte vad det är som händer. Konstigt i och med att jag inte bytt tvättmedel eller något, det gör mig väldigt fundersam. Börjar fundera på om det kommer "inifrån" på något sätt. :( Men jag har köpt nytt skonsamt tvättmedel och sköljer dubbelt så hoppas det blir någon bättring nu.
 
Har samma problem på vintern .Det kliar så man kan bli tokig och får utslag över nästan hela kroppen som man river sönder så blodet rinner så benen är fulla med skorvar .Tror det beror på att lyften blir torr på vintern har även märkt det med snarke .På sommaren så går det åt 1 /3 av vattenbehållaren och på vintern gör jag av med hela på en natt
 
Jag råkade ut för något liknande en gång för några år sedan. Det var sommar dock. Var på VC för det till slut då det började bli olidligt. Ingen visste vad det var men jag fick allergimedicin som hjälpte liiiiiite. Gick över efter ett par månader tror jag det var. Det var också efter flytt. Bytte län (Östergötland i höjd med Linköping till sthlm Västerort) och från egen brunn till kommunalt. Benen var värst drabbade. Kliade så det blödde. Ingen aning om det var annorlunda vatten, kanske kan vara så? Hittade ingen konstig ohyra i bostaden heller.
 
Har samma problem på vintern .Det kliar så man kan bli tokig och får utslag över nästan hela kroppen som man river sönder så blodet rinner så benen är fulla med skorvar .Tror det beror på att lyften blir torr på vintern har även märkt det med snarke .På sommaren så går det åt 1 /3 av vattenbehållaren och på vintern gör jag av med hela på en natt

Usch att ha det så varje vinter. :( Jag har dock inga utslag eller något, allt ser normalt ut. Förstod inte riktigt snarke-biten av din kommentar. :p

Jag råkade ut för något liknande en gång för några år sedan. Det var sommar dock. Var på VC för det till slut då det började bli olidligt. Ingen visste vad det var men jag fick allergimedicin som hjälpte liiiiiite. Gick över efter ett par månader tror jag det var. Det var också efter flytt. Bytte län (Östergötland i höjd med Linköping till sthlm Västerort) och från egen brunn till kommunalt. Benen var värst drabbade. Kliade så det blödde. Ingen aning om det var annorlunda vatten, kanske kan vara så? Hittade ingen konstig ohyra i bostaden heller.

Men fy, och så knäppt! Det känns inte som någon idé för mig att gå till VC för jag är säker på att de inte kommer ha en aning... Jag har flyttat typ 500 meter från egen brunn till egen brunn, så jag TROR inte att det kan skilja så himla mycket på vattnet, men det kanske det kan. Nej så väldigt märkligt. Om det hade varit ohyra så borde min sambo också klia tänker jag? Och det borde väl synas något på huden? :confused: Bodde du med någon under den tiden som du kliade?
 
Men fy, och så knäppt! Det känns inte som någon idé för mig att gå till VC för jag är säker på att de inte kommer ha en aning... Jag har flyttat typ 500 meter från egen brunn till egen brunn, så jag TROR inte att det kan skilja så himla mycket på vattnet, men det kanske det kan. Nej så väldigt märkligt. Om det hade varit ohyra så borde min sambo också klia tänker jag? Och det borde väl synas något på huden? :confused: Bodde du med någon under den tiden som du kliade?
Det skiljer ofta mycket på bara några hundra meter. Grannens brunn har friskt gott vatten. Våran hade visserligen godkänt vatten men det smakade olika illa i perioder. I bästa fall så gick det att dricka om man höll andan, i värsta fall inte alls. Det är ca 300 meter mellan brunnarna. (Nu har vi kommunalt vatten tack och lov.)
Där vi bodde tidigare, ca 5 km fågelvägen fick vattnet en otrevlig hinna om det stod en stund. Vattnet var däremot enormt gott. Riktigt källvatten. Våran dåvarande grannes vatten gick inte att dricka alls. Det luktade illa bara man öppnade kranen. Det var ca 400 meter från vårt.

Jag har alltid kliat som besatt när vi har flyttat/bytt vatten och mitt hår har ballat ur helt. Jag ser det som helt normalt numera precis som att jag får ont i magen av nytt vatten oavsett hur perfekt det är. Det tar helt enkelt ett tag att ställa om och i ditt fall när det dessutom är den torra tiden på året så lär det ta lite extratid. Att din sambo inte kliar kvittar. Vi är helt enkelt olika känsliga.
 
Usch att ha det så varje vinter. :( Jag har dock inga utslag eller något, allt ser normalt ut. Förstod inte riktigt snarke-biten av din kommentar. :p



Men fy, och så knäppt! Det känns inte som någon idé för mig att gå till VC för jag är säker på att de inte kommer ha en aning... Jag har flyttat typ 500 meter från egen brunn till egen brunn, så jag TROR inte att det kan skilja så himla mycket på vattnet, men det kanske det kan. Nej så väldigt märkligt. Om det hade varit ohyra så borde min sambo också klia tänker jag? Och det borde väl synas något på huden? :confused: Bodde du med någon under den tiden som du kliade?
Jo det är en cpap maskin
 
Ja jag tycker också att det är lite konstigt att det inte kliar i underlivet men på "hel, frisk" hud där jag aldrig förut haft problem. :confused: Allergitablett kanske inte vore så dumt faktiskt...
Men är du säker på att det inte är skabb eller vägglöss eller någonting annat liknande?
 
Jag har alltid kliat som besatt när vi har flyttat/bytt vatten och mitt hår har ballat ur helt. Jag ser det som helt normalt numera precis som att jag får ont i magen av nytt vatten oavsett hur perfekt det är. Det tar helt enkelt ett tag att ställa om och i ditt fall när det dessutom är den torra tiden på året så lär det ta lite extratid. Att din sambo inte kliar kvittar. Vi är helt enkelt olika känsliga.

Låter som det helt enkelt kan vara att bara vänta ut då. Hade inte hört om det tidigare, att det kan vara ett problem med klåda när man flyttat. :)

Jo det är en cpap maskin

Jaha, då har jag lärt mig något nytt! :up:

Men är du säker på att det inte är skabb eller vägglöss eller någonting annat liknande?

Skabb är det förmodligen inte då det inte kliar främst på kvällen/natten och huden ser helt normal ut. Vad jag fått berättat för mig så känns det inte som skabb heller. Det känns som att det är kläderna som retar huden när de rör sig eller ligger tight mot och inte som att det är något "inifrån" som ger klådan. Och vägglöss ger väl utslag? Såg bilder på röda bett när jag googlade.
 
Prova att tvätta ett gäng kläder i din gamla maskin (om det är möjligt) eller annan och ha de kläderna ett tag,. Märks det skillnad då?
Om inte, kanske det är i bostaden någonting du är känslig för.
 
Usch att ha det så varje vinter. :( Jag har dock inga utslag eller något, allt ser normalt ut. Förstod inte riktigt snarke-biten av din kommentar. :p



Men fy, och så knäppt! Det känns inte som någon idé för mig att gå till VC för jag är säker på att de inte kommer ha en aning... Jag har flyttat typ 500 meter från egen brunn till egen brunn, så jag TROR inte att det kan skilja så himla mycket på vattnet, men det kanske det kan. Nej så väldigt märkligt. Om det hade varit ohyra så borde min sambo också klia tänker jag? Och det borde väl synas något på huden? :confused: Bodde du med någon under den tiden som du kliade?
Jag bodde tätt på en person men jag hade även egen lägenhet. Rörig förklaring men två hem helt enkelt. Han kände av det lite vill jag minnas men det var väldigt lite.
 
Prova att tvätta ett gäng kläder i din gamla maskin (om det är möjligt) eller annan och ha de kläderna ett tag,. Märks det skillnad då?
Om inte, kanske det är i bostaden någonting du är känslig för.

Det bor någon annan i gamla huset, så skulle kännas lite konstigt att fråga om jag fick tvätta där. :p Men har ju familj i närheten jag kan fråga hos! Dock känns det lite bättre nu, att klådan liksom inte är lika utbredd över hela kroppen längre. Jag avvaktar lite och ser. :)

Jag bodde tätt på en person men jag hade även egen lägenhet. Rörig förklaring men två hem helt enkelt. Han kände av det lite vill jag minnas men det var väldigt lite.

Min sambo får något litet ryck och kliar lite ibland men han säger själv att det säkert är inbillning att det känns som att det kliar för att jag kliar. Men det känns faktiskt lite bättre nu! Nu är det mest på axlar och armar och inte precis överallt så nu är jag hoppfull att detta kanske är över snart! :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 732
Senast: Rie
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 395
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 929
Senast: Yrsel
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 477

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp