Kläder med bra kvalitet

kolblakkur

Trådstartare
Vilka märken har kläder och skor av bra kvalitet? Vill tex köpa ett par jodphurs som håller en halv evighet och bara blir bekvämare med åren. Men vilka tillverkar såna? Sedan behöver jag det mesta i klädväg, men jag köper inte tex en väst för flera tusen utan att veta att den håller i flera år. Gärna svensktillverkat om det går :)

Sv: Kläder med bra kvalitet

Jodphurs så älskar jag mina Graninge och Ariat.
Mina graninge har jag haft i ca 4 år och de kommer nog hålla minst lika länge till och de används både i stallet och när jag är ute med hunden osv.

Jackor har jag en förkärlek till Haglöfs och de håller ju i en evighet.

Àstund ridbyxor gillar jag också de håller också i en evighet :)

Jodphurs så älskar jag mina Graninge och Ariat.
Mina graninge har jag haft i ca 4 år och de kommer nog hålla minst lika länge till och de används både i stallet och när jag är ute med hunden osv.

Jag hade mina Graninge i 8år (:eek:) och räknade med att kunna köpa ett par likadana men kvalitén på dem de säljer nu är pinsam. Köpte MH istället.

Jag har Graninges Darkka sedan fyra år och jag älskar dem. Men jag köpte en storlek större för att kunna ha raggsockar i. Övrig tid vill jag ha ett par 38:or, men nu tillverkas de inte längre :(

Har provat att köpa Graninge, pinsamt dålig kvalité. Hööks skyddsskor är överlägset bättre än Graningen. Två par testade jag (reklamation) sedan gav jag upp. Sprack redan efter ett par månader och då var de inte ens särskilt hårt använda.

Enda som är sämre i min mening är MH.

Jag lägger också en röst på Ariat :) Har deras "budgetmodell" Heritage 3 och jag är supernöjd!
Hade Mountain Horse scs3 innan men dom släppte i sömmarna och sprack i lädret redan efter ett års användning

Kl

Pikeur då, är det bra grejer? :)

Jag tycker inte att Pikeur är så himla bra, har köpt flera par ridbyxor men alla går sönder i skoningen :mad:
På samma tid som ett par "vanliga" ridbyxor gör.
Dock håller jag mig borta från Hööks ridbyxor de är verkligen bara skräp rakt igenom.

Jag tycker inte att Pikeur är så himla bra, har köpt flera par ridbyxor men alla går sönder i skoningen :mad:
På samma tid som ett par "vanliga" ridbyxor gör.
Dock håller jag mig borta från Hööks ridbyxor de är verkligen bara skräp rakt igenom.

Fast jag har haft pikeurridbyxor i alla år och rider i dom dagligen och har aldrig varit med om att dom gått sönder. Tror inte man hittar så många andra märken som har bättre kvalitet faktiskt. Deras jackor håller oxå grymt bra kvalitet. Min regnjacka från dom står emot mer regn och vind än min från haglöfs :-)

o min erfarenhet är tvärtom.
Mina pikeur byxor har inte varit särskilt tåliga, de har blekts i tvätten, sömmar ha släppt mm. Min jacka läckte som ett såll....

Håller med! Köper bara Pikeurridbyxor. Ett par ggr har jag snålat o köpt några andra men ångrar mej varje gång. Pikeur är kvalitet med outstanding passform! Blir väldigt förvånad när jag läser att sömmar släppt, blekts o skoningen(!) gått sönder. Har aldrig varit med om det, eller jo, att sömmarna släppt o de blekts men det efter flera års daglig användning och det måste säjas vara helt ok ;)

Fast jag har haft pikeurridbyxor i alla år och rider i dom dagligen och har aldrig varit med om att dom gått sönder. Tror inte man hittar så många andra märken som har bättre kvalitet faktiskt. Deras jackor håller oxå grymt bra kvalitet. Min regnjacka från dom står emot mer regn och vind än min från haglöfs :-)

Jag har köpt ett helt gäng Pikeur ridbyxor de senaste 20 åren men jag har aldrig fått ett endaste par som är outstanding i kvalité.
Har du ens köpt en jacka som ska vara vind och vattentät från Haglöfs då?
Alla deras jackor är inte vind och vattentäta, en del bara vind och vattenavvisande.
Annars är det ju bara att reklamera du har 3 år på dig och Haglöfs brukar vara bra på reklamtioner utan krångel.

Ja men vad tror du? Skriver jag ett pikeurjackan är en regnjacka så förstår du väl att den från Haglöfs oxå är det, annars går dom ju inte jämföra?

Och ja den är reklamerad, men det hör väl inte hit? Skrev bara att pikeurjackan var bättre..

Jag tycker också Pikeurs ridbyxor är jättebra, har endast haft ett par som jag lyckats slita hål på och det var Lavinia, dvs det tunna jeanstyget.

Mina Kingsland jackor har också hållit jättebra, särskilt de klassiska bomberjackorna som ser nya ut trots flitigt användande och tvättande.

Har ett par helskodda ridbyxor från Three Horse de har jag haft i 16 år. Behövde byta sömmen i rumpan en gång. Använde dom dagligen i 8 år när jag red 4-5 hästar om dagen. Det är bra skit det!

Nu förtiden vet jag faktiskt inte vad som är bra eller dåligt. Sjöhagen jackorna fungerar inte för mig sliter ut blixtlåset på nolltid.

Liknande trådar

Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så... 2
Svar
23
· Visningar
1 060
Senast: Ajda
·
Katthälsa Jag vill ju helst att Norris äter en blandning av torr och våtfoder, lite torrfoder för tänderna och för att det kan stå framme för...
Svar
5
· Visningar
616
Senast: Puffindog
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen... 15 16 17
Svar
326
· Visningar
10 457
Senast: Enya
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka