Klädkod på jobbrt

fejko

Trådstartare
Det har ju varit rätt mycket snack om hur man bör vara klädd på jobbet och det skiljer ju förstås från arbetplats till arbetplats och vilken situation man befinner sig i. Jag tycker personligen inte att shorts är så uppseendeväckande förutsatt att de har en viss längd förslagsvis till knäna och man kanske inte ska ha kundbesök just den dagen. Linne tycker jag känns ofräsht på jobbet. Ska man på möte i Bryssel krävs det ju en helt annan klädstil. Då är kostym som gäller för män och dräkt(kostum) för kvinnor. Dels för att det anses oartigt att komma i jeans o tröja och dels för att man själv känner sig som en jättebäbis bland en massa välklädda europeer.
Jusister och bankirer förväntas väl ofta vara mer välklädda än ingenjörer. Med sunt förnuft kommer man långt.

Eftersom jag jobbar i en pendeltågsdepå (på kontoret) är klädvalet väldigt fritt. Men ledningen ser nog gärna att vi har någon av de rekommenderade tröjorna med företagsnamnet på.
Shorts är okej.
Högre chefer brukar nog mest ha kostym på ledningsmöten och sådant men ses ofta ha det ändå. Eller enbart företagsskjorta om det är varmt.
De som jobbar i verkstaden däremot ska ha av företaget utdelade arbetskläder och skyddsutrustning.
Det är framförallt ur säkerhetsaspekt.
har jag ett ärende ned I verkstaden ska jag också ha en enklare skyddshjälm (keps med plasthätta i typ)
Tror inte vi har någon klädkod alls men visst skulle man kanske få en tillsägelse.

Linne, nä det känns inte okej. Kanske en sådan som är nästan som är en armlös t-shirt. Dvs. går upp fram och bak ungefär som en t-shirt och sedan ärmlös bara. Men snygg då också?

Tycker fötter är äckliga, så att vissa är barfota på mitt jobb förstår jag inte alls. Särskilt när vi ska äta frukost ihop, så slänger någon upp sin nakna fot på knät, jämte mig... :yuck:
Jobbar med grafik, öppet kontorslandskap.

Jag har ju uniform så det är enkelt.
Har aldrig sett mina chefer i kostym. Den högsta som är kvinna har ofta dräkt och är alltid väldigt snyggt klädd. De manliga är alltid klädda i jeans och teeshirt. Den andra kvinnan är en rocker och är nästan alltid svartklädd.

Vi har väldigt fri klädkod på mitt jobb - det är mest ingenjörer här. De som brukar ha skjorta och ibland slips, ibland till jeans, ibland till kostymbyxor, är främst högre uppsatta personer i ledningen, antingen för att de träffar mycket externa personer med mer strikta klädslar eller för att deras kultur är sådan och de tagit med sig den biten hit. Jag kan personligen utan tvekan ha ärmlös klänning på mig och tycker inte att linne känns ofräscht, men jag väljer kanske inte spaghettitunna axelband och djup urringning då. Inte heller kortkort - jag kan ha ganska korta klänningar men då har jag heltäckande leggings till som ju inte är mer avslöjande än ett par tighta byxor.

Det är inte ofta jag ser folk i shorts här, men i semestertider när det är varmt och lugnt på kontoret händer det väl att någon har knälånga dito och det stör mig inte. Jag blir mer provocerad av skrynliga chinos, tubsockar och kardborrsandaler än shorts ;)

Om vi ska ta ett varv till med den diskussionen så vill jag (kanske inte så förvånande) gärna flika in en frågeställning eller två. :)
Jusister och bankirer förväntas väl ofta vara mer välklädda än ingenjörer. Med sunt förnuft kommer man långt.
Varför tror du att den skillnaden fortfarande är aktuell, idag 2016? Och, lika viktigt, på vilket sätt kan det vara sunt förnuft att känna till (och efterleva) just den konventionen?

Jag jobbar inom Kriminalvården och bär uniform. Det gör samtliga på mitt jobb. Finns lite variationer med pikétröja, kort- eller långärmad skjorta, slips alt. scarf, softshelljacka, Natotröja, polo, byxor och kjol.

På tidigare jobb har det varit "uniform" Svart kavaj och byxor alternativt kjol.
Jobbade inom hotell & restaurang och sandaler eller linne eller förkorta kjolar/shorts var inte acceptabelt och jag tycker det är ok. Privat får man gärna ha hur korta kjolar/shorts, linne eller djupa urringarna hur man vill men inte på arbetsplats.

Nu har jag bytt område helt och här är "uniformen" oftast byggarbetskläder/varselställ eller som den tjänsten jag har helt fritt. Jobbar oftast i företagets piketröja och nu på sommaren med ett par knälånga shorts. Ska jag iväg på ngt viktigt kundmöte så kommer det att bli jeans och en kavaj aletarnativt gummistövlar och varseljacka beroende på var man hamnar :D

Är nog lite gammalmodig men föredrar att jobba och vara lite täckt eller vad man ska säga. Kanske är traumatiserad av mina ungdoms dagar från tiden på Burger King vid Skara sommarland. 50-åriga håriga, överviktiga män i enbart sandaler och speedos som vart och handlade mat vart inte riktigt min grej, Önskade flera ggr att vissa av våra gäster hade tagit liiite mer klädesplagg på sig när de lämnade Sommarland för att sätta sig och äta. Typ ett linne eller ja vad som helst.

Om vi ska ta ett varv till med den diskussionen så vill jag (kanske inte så förvånande) gärna flika in en frågeställning eller två. :)

Varför tror du att den skillnaden fortfarande är aktuell, idag 2016? Och, lika viktigt, på vilket sätt kan det vara sunt förnuft att känna till (och efterleva) just den konventionen?
Jurister motiverar det med att de representerar rättsväsendet och vill ge ett professionellt intryck.

Om någon sticker upp sina nakna fötter i nyllet på mig på arbetstid tycker jag det brister väsentligt i arbetsmiljö - om jag inte jobbar på dagis.
Men då förutsätter ju exemplet att du ligger med huvudet i den aktuella personens knä, eftersom hen lade upp foten i sitt knä. Ja, jag tog för givet att det var i sitt eget knä, inte någon annans, tex inte ditt.

Jag tycker faktiskt - utan att vara särskilt kräsmagad - att det är äckligt med nakna fötter i matbords/fikahöjd. Familjens kanske kan gå ann, men arbetskamraternas? Nä, faktiskt inte.

Jag tycker faktiskt - utan att vara särskilt kräsmagad - att det är äckligt med nakna fötter i matbords/fikahöjd. Familjens kanske kan gå ann, men arbetskamraternas? Nä, faktiskt inte.
Nu sitter jag väldigt ofta med den ena foten över knäet, på jobbet dock vanligtvis med både strumpa och sko på foten. (Tex sitter jag så nu framför mitt skrivbord.) Men min knähöjd då jag sitter på en stol är ju ändå klart under bordsskvian. Fötterna kommer således inte i matbordshöjd. Vid soffor och låga soffbord skulle det kunna inträffa att foten kom i soffbordshöjd, men sådana har man väl oftast inte på jobbet? Inte hos oss, i alla fall.

När jag jobbar på Marc Jacobs måste vi vara klädda i Marc Jacobs, helst i säsong men det är ok att blanda in äldre säsonger. Vi får arbetskläder av företaget och om vi vill köpa ngt utöver det har vi 50% och på vissa saker inköpspris.
Att ha på sig andra konkurrerande designers är inte ok. Ett par svarta enkla långbyxor kanske är ok även om de kommer från ngt annat ställe så länge de är nedtonade och kombineras med ngt i ögonfallande plagg från Marc.
Jag brukar fuska och blanda in lite vintage och typ "rolig hatt som jag gjort själv" och det verkar ok (ingen har sagt ngt än iaf :angel: )

Eftersom jag jobbar med PR så vill de helst att jag inte uppenbart lägger ut bilder tex i sociala medier när jag bär andra designers kläder, detta ignorerar jag dock i viss utsträckning :angel: eftersom jag inte kan ha en blogg som bygger till 100% på spons från ett håll...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Dejtingtråden del 38
  • Kriget i Ukraina, 2023 -

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka