Klädsel på jobbintervju?

emma74

Trådstartare
Ja, vad har man på sig?
På första intervjun med rekryteraren hade jag knälång svart linne, knälång grön&vit kjol, svart kofta och svarta converse. Nu har jag gått vidare till nästa intervju hos företaget och fick som tips att klä mig lite mer business... jag är liksom inte sån, och har typ inga såna kläder alls, har i nuläget ett kreativt/kulturjobb, intervjun är på ett stort företag som projektledare för att hitta kundlösningar produktion/kreativt...
Hjälp!
 
Det hänger väl lite på vilken bransch det handlar om. Jag tänker lite som så att klädseln lite bör avspegla hur man klär sig inom det yrke man söker sig till. Det stiligaste jag har är nog jeans, skjorta och kavaj.
 
Det hänger väl lite på vilken bransch det handlar om. Jag tänker lite som så att klädseln lite bör avspegla hur man klär sig inom det yrke man söker sig till. Det stiligaste jag har är nog jeans, skjorta och kavaj.

Ja, precis, det här är ju lite luddig, men projektledare inom kommunikation/trycktjänster... Jag har ju själv inte riktigt jobbat som det på ett stort företag - kommer ju mer från inhouse-avdelningar, kodat HTML och sen formgivning/produktion/koordination

Jag äger ju inte ens en kavaj eller propra skor, har klarat mig undan med "kulturkofta" :)
 
Kan du inte gå till någon bra klädaffär och berätta att du ska på intervju och be dem att hjälpa dig? Eller sno lite kläder av en syster/mamma/kompis om du inte vill handla nytt.

Jag hade satsat på kläder som jag hade haft nytta av på jobbet sen också; snygga svarta byxor, blus och kavaj och ett par matchande skor. Den kombon går ju att kombinera i oändlighet sen med ganska få plagg.

Vad jag försökte svamla om var att om det finns en klädkod på jobbet som är mer business, så behöver det inte kosta så mycket om du behöver byta delar av din garderob (även om jag kan ha lite synpunkter på klädkoder ibland, jag utvecklar ju tex inte bättre produkter för att jag har kostym än om jag har tröja).

Lycka till på intervjun!!
 
Kan du inte gå till någon bra klädaffär och berätta att du ska på intervju och be dem att hjälpa dig? Eller sno lite kläder av en syster/mamma/kompis om du inte vill handla nytt.

Jag hade satsat på kläder som jag hade haft nytta av på jobbet sen också; snygga svarta byxor, blus och kavaj och ett par matchande skor. Den kombon går ju att kombinera i oändlighet sen med ganska få plagg.

Vad jag försökte svamla om var att om det finns en klädkod på jobbet som är mer business, så behöver det inte kosta så mycket om du behöver byta delar av din garderob (även om jag kan ha lite synpunkter på klädkoder ibland, jag utvecklar ju tex inte bättre produkter för att jag har kostym än om jag har tröja).

Lycka till på intervjun!!

Tack!

Jag har tyvärr inte samma storlek som någon i min närhet (lillsyrran äger inte heller någon kavaj visade det sig dessutom). Jag jobbar till 17 i morgon och har sen intervjun direkt på tisdag morgon - att hitta kläder tycker jag är jättesvårt, har jättefånig kroppsform, där framförallt mina långa armar ställer till det. Har dessutom problem med fötterna och kan bara ha mjuka skor och behöver kunna få ner inlägg i dem...

Sen undrar jag - kan man någonsin börja känna sig bekväm i kavaj/blus/skjorta/byxor-som-inte-är-jeans? Känner mig som ett ufo bara jag tänker tanken - och jag antar att jag kommer hamna någonstans där jag behöver klä mig så i framtiden. Och hur gör man för att inte gå runt med stora svettfläckar under armarna om man inte kan ha linne? (just nu är det ju svalare men vanlig "sommartid").


(hade såklart inte ett knälångt linne på mig, det blev något knas i ursprungsinlägget)
 
Hahaha jag med! Tänkte att aja kjolen döljer nog att linnet var så långt :p
Fan! Jag är lite för trött, garvar och garvar åt varenda tråd och min stackars partner vaknar till om och om igen. Dock så kort så han inte fattar vad som väckt honom - men han kommer vara helt slut imorgon :D
 
Kofta och (rak) klänning tycker jag är enklast. Alternativt svarta jeans, svart t-shirt och en snygg kofta. Det kan man köpa för några hundralappar och är lättare att vara bekväm i än kavaj och 'välsittande' långbyxor. Är både klänningen och koftan svart får du ta på nåt färgat halsband eller en sjal i nån färg så det inte ser ut som om du skulle på begravning. Pumps är bäst men fixar du inte det så ta ett par ballerinaskor utan klackar. Och dra på ett par strumpor även om det är varmt, åtminstone tights. Om du inte råkar ha väldigt bruna ben.

Jag har intervjuat massor med folk utan att bry mig om vad de har på sig så lite överdrivet är det nog det här med kläder. Man vill ju ha nån som gör jobbet trots allt.

Lycka till!
 
Ja, vad har man på sig?
På första intervjun med rekryteraren hade jag knälång svart linne, knälång grön&vit kjol, svart kofta och svarta converse. Nu har jag gått vidare till nästa intervju hos företaget och fick som tips att klä mig lite mer business... jag är liksom inte sån, och har typ inga såna kläder alls, har i nuläget ett kreativt/kulturjobb, intervjun är på ett stort företag som projektledare för att hitta kundlösningar produktion/kreativt...
Hjälp!

Satsa på att köpa ett par bra vardagssnygga skor i läder, det måste inte vara högklackat men det bör inte se ut som "gympaskor".
 
Håller med @svea om att prioritera skorna. Jag är lätt fixerad vid skor och kollar på skor jämt. Går varje morgon fem kvarter genom Östermalm och har noterat att det fotvänliga märket Rieker är ganska inne även bland kvinnor som är business-klädda. En väninna till mig har X par, för de funkar med hennes inlägg.

Vem är det som tipsat dig om att klä dig mer business?

Klädsel i övrigt: jag skulle inte ha jeans. Kjol är bra. Enkel och enfärgad tror jag mest på. Strumpbyxor är viktigt, som det nämnts ovan. Kavaj är bättre än kofta (jag älskar kavaj - jättebekvämt, så det är möjligt att "vänja" sig). Men om du inte hinner handla så ta kofta. Rätt smycken till kan göra mycket.
 
Jag undrade lite just över det :D

Jag funderade också på det haha ;)

Jag fick en väldigt tydlig bild i huvudet av detta linne och kjol. Båda knälånga.

Hahaha jag med! Tänkte att aja kjolen döljer nog att linnet var så långt :p

Samma här! Förlåt ts att vi hakat upp oss så på det knälånga men det skapade lite roliga bilder :D

Alltså när jag läste mitt inlägg igen så började jag fundera själv på hur jag sett ut ;)
Tänkte att det var lika bra att korrigera innan de där galna bukefalisterna börjar skalda på hexameter om min dubbelt upp sedesamma klädsel :D
(Jag nattade barn samtidigt när jag skrev - får skylla på det)
 
Håller med @svea om att prioritera skorna. Jag är lätt fixerad vid skor och kollar på skor jämt. Går varje morgon fem kvarter genom Östermalm och har noterat att det fotvänliga märket Rieker är ganska inne även bland kvinnor som är business-klädda. En väninna till mig har X par, för de funkar med hennes inlägg.

Vem är det som tipsat dig om att klä dig mer business?

Klädsel i övrigt: jag skulle inte ha jeans. Kjol är bra. Enkel och enfärgad tror jag mest på. Strumpbyxor är viktigt, som det nämnts ovan. Kavaj är bättre än kofta (jag älskar kavaj - jättebekvämt, så det är möjligt att "vänja" sig). Men om du inte hinner handla så ta kofta. Rätt smycken till kan göra mycket.

Det är inga skor man får skavsår av? Eller jag får väl bita ihop och byta direkt efteråt...
Jag brukar mest förundras över alla Östermalmsbor i gummistövlar när solen skiner när jag är på väg till jobbet (jobbar på Östermalm) :)

Det var rekryteraren som sa att jag nog borde klä mig lite mer "business" - eftersom jag var på jobbet när hon ringde kunde jag inte riktigt fråga mer om det. Strumpbyxor är helt ok, speciellt nu när det är svalare, gissar på att jag måste köpa ett par svarta bara, men det går ju fort.

Smycken? Jisses, sånt har jag inte haft på 15 år... Det här med att söka jobb fick helt nya dimensioner av komplicerat. :)

Men allvarligt, tack alla!
Kavaj med långa armar - finns det på något speciellt ställe? (Som exempel; jag har inte köpt ny vinterjacka på flera år eftersom nästan alla jag provat varit för korta i armarna även om jag gått upp flera storlekar så de fladdrat som tält...)
 
Jag tror det viktigaste är att vara stilren och klassisk, accessoarer kommer man långt på. Mörka och jordnära färger (alt. ljusa diskreta färger). Koftan hade jag lämnat hemma. ;)
Skor med klack är alltid elegant.
Kavaj hade jag inte sett som ett måste, det finns många alternativ till det. Exempelvis: knälång svart klänning som sitter bra, jeans + skjorta (instoppad och inte för plufsig), sedan piffa till med accessoarer + snygg väska.
Neutralt smink, som framhäver ditt utseende, utan att sticka ut för mycket. Snygg frisyr, gärna uppsatt.

Lycka till :)
 
Jag tror det viktigaste är att vara stilren och klassisk, accessoarer kommer man långt på. Mörka och jordnära färger (alt. ljusa diskreta färger). Koftan hade jag lämnat hemma. ;)
Skor med klack är alltid elegant.
Kavaj hade jag inte sett som ett måste, det finns många alternativ till det. Exempelvis: knälång svart klänning som sitter bra, jeans + skjorta (instoppad och inte för plufsig), sedan piffa till med accessoarer + snygg väska.
Neutralt smink, som framhäver ditt utseende, utan att sticka ut för mycket. Snygg frisyr, gärna uppsatt.

Lycka till :)

Det är kört för mig med andra ord :angel:

Det är nu jag är glad att jag inte föll för frestelsen att välja rosa utan behärskade mig och valde orange och rött när jag piggade upp hårfärgen i torsdags:angel:
 
Det är inga skor man får skavsår av? Eller jag får väl bita ihop och byta direkt efteråt...
Jag brukar mest förundras över alla Östermalmsbor i gummistövlar när solen skiner när jag är på väg till jobbet (jobbar på Östermalm) :)

Det var rekryteraren som sa att jag nog borde klä mig lite mer "business" - eftersom jag var på jobbet när hon ringde kunde jag inte riktigt fråga mer om det. Strumpbyxor är helt ok, speciellt nu när det är svalare, gissar på att jag måste köpa ett par svarta bara, men det går ju fort.

Smycken? Jisses, sånt har jag inte haft på 15 år... Det här med att söka jobb fick helt nya dimensioner av komplicerat. :)

Men allvarligt, tack alla!
Kavaj med långa armar - finns det på något speciellt ställe? (Som exempel; jag har inte köpt ny vinterjacka på flera år eftersom nästan alla jag provat varit för korta i armarna även om jag gått upp flera storlekar så de fladdrat som tält...)

Nej, man måste inte få skavsår av prydliga skor. Det finns flera märken som har sköna men prydliga skor, förutom Rieker även t ex Ara och Ecco. Dessutom har Tamaris en del modeller som både är sköna och snygga, de är de enda högklackade jag har haft som verkligen varit sköna. När jag har jobbar på ställen där jag behövt ha lite snyggare skor har jag gått till och från jobbet i vanliga sköna skor, och bytt om till snyggskorna på jobbet. Skönare för fötterna och så spar det på de snygga skorna. Ett par snygga skor är ju bara snygga så länge klackarna ser ok ut och putsen är god!
 
Håller med svea om skor... det finns ju flera lite snyggare sorter, antingen någon nättare stövel, eller en lågsko i läder. Inte typ sneakers.

Sedan brukar jag köra tråkstuket med mörka byxor, ljus skjorta, och mörkare kavaj - om jag är osäker på klädkod.

Det finns ju kavajer med lite mjukare skärning och material, om man inte vill ha det skarpa utseendet.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska inom några veckor gå på en begravning för en avliden släkting. I och med det inser jag plötsligt att jag inte har några kläder...
Svar
17
· Visningar
6 367
Senast: Anna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp