Klädsel på jobbintervju?

@emma74 - jag är rätt känslig så jag kan få skavsår av alla skor innan jag gått in dem. Undantag sandaler från Birkenstock och Scholl. Skinnskor formar sig ju efter fötterna, men det kan ta ett tag för materialet att göra det. Vill man skynda på processen ska man ta på våta nylonstrumpor och gå in skorna med dem (hemma).

Som @svea skriver finns det fler märken inriktade på snygga/prydliga/klassiska damskor. Ytterligare ett är Gabor, tydligen vanligt bland flygvärdinnor.

Om du köper ett par skor idag för att använda imorgon skulle jag gå med dem inne ikväll, sedan ta dem i väskan och byta inför intervjun.

EDIT: Kom på ett märke till Softwalk.
 
En snygg kjol med en långärmad tröja eller blus utanpå kostar inte många hundralappar. Jag hade också satsat på skorna, det finns många bekväma ballerinamodeller som funkar både till ett par 7/8 byxor och till kjol.

Den här kjolen: http://www.hm.com/se/product/30443?article=30443-A
med en blus som den här: http://www.hm.com/se/product/31216?article=31216-C (gärna lite mer figursydd och prydlig nertill så det går att ha den utanpå)

och ett par http://www.hm.com/se/product/28990?article=28990-A till - men lägg för all del i en skön sula.

Håller du dig till svart kjol och svarta skor, kan du gå loss på färg på skjorta. Men lättast är ju att börja med basic som vit, rosa eller kanske blå, om du inte vill ha svart. Kavaj går ju självklart att ha till, men nu på sommaren tycker jag att du kommer undan med bara skjorta. Det finns ju skjortor som slutar vid armbågen, så slipper du krångla med hellångt.

Menar inte att du behöver shoppa allt på HM, men det var lättast för att ge lite konstruktiva tips på outfits.
 
Jag tycker du ska köpa en kavaj och ett par snygga skor. Sedan kan du ha kavajen till kjol, byxor (eller jeans). Smycken kan du strunta i, du ska inte på fest, du ska bara se proper ut.

Lycka till!
 
enfärgat och enkelt. dvs en mörk kjol (som går nedanför knäet, men inte hellång) svarta tights/strumpbyxor, ljus piké tröja eller blus(eller liknande men inte för mycket urringning) och en långarmad tröja (V/U ringad, finstickad kofta, kavaj och liknande. ) och mörka skor.

tänker mig att det inte ska vara långa linnen, långa gles stickade koftor tights och converse skor :p.

inga blåjeans, svarta eller grå med minimal slitning går bra ^_^.
 
Sköna Marie och Hästen finns också och har inte bara "tantmodeller" utan även en del neutrala pumps och loafers. Dessutom ofta i enkla tidlösa modeller, så att man kan ha sina sköna findojor i ett decennium eller så om man är lite rädd om dem.
 
Kapar tråden lite om det är ok? Jag ska nämligen också på intervju i morgon :p

Försöker välja mellan två par skor. Antingen:
--1240674_P.png

eller:
--1249231_P.png


Snälla säg att någon av dem funkar? Det är de enda snyggskor jag har (som inte är jättehöga och definitivt inte gjorda för att gå på arbetsintervju i) :o
 
Och jag tycker att de nedre är snyggast! Men båda funkar utan problem.

Jag ska också på intervju. Måste också börja fundera på kläder, tre dagar innan :crazy:
 
När jag gick hos jobbcoach fick jag tipset att kolla in företagets hemsida. Har man tur finns där någon flik som heter typ "Vi som jobbar här" eller nått sånt - och då kan man se vad de har för kläder på sig och utgå ifrån det :)

Lycka till alla som ska på intervju!
 
Jag har galet långa armar och jag viker alltid upp mina kavajärmar lite modernt och så ser det "normalt" ut... Vad som nu är normalt...

Det gör jag med, är sjukt svårt att kavaj med tillräckligt lång ärm. Den bästa jag har hittade jag faktiskt på Ullared...

@emma74 Jag har insett att jag gör som bäst intervjuer (inser att det låter som att jag inte gör annat än går på intervju, men det är inte riktigt så) när jag har kläder som jag känner mig både snygg och bekväm i. Är kavaj (även med uppvikta ärmar) ljusår från vad du känner dig bekväm i är det bättre med en snygg tröja, enligt mig. Däremot kan man ju försöka lyfta det ett snäpp över mysbyxor eller träningstights, vilket jag ju annars gillar bäst att knalla runt i... :)
 
Det finns en sida som heter sizes-for-you.com som samlar länkar till ställen med kläder för långa damer!
 
Ja, vad har man på sig?
På första intervjun med rekryteraren hade jag knälång svart linne, knälång grön&vit kjol, svart kofta och svarta converse. Nu har jag gått vidare till nästa intervju hos företaget och fick som tips att klä mig lite mer business... jag är liksom inte sån, och har typ inga såna kläder alls, har i nuläget ett kreativt/kulturjobb, intervjun är på ett stort företag som projektledare för att hitta kundlösningar produktion/kreativt...
Hjälp!
För att inte känna sig "utklädd" brukar jag försöka välja att antingen ha tex kavaj=uppklätt och sedan kombinera det med jeans och tshirt så det så det är mer "businesscasual" eller så har man lite mer fin under del byxor eller kjol och kombinerar det med något mer avspänt som en lång kofta och en enklare topp. Sen skulle jag kanske undvika conversen men välja en mer uppklädd sneaker typ.
 
  • Gilla
Reactions: Sol
Ja, det är nog smart att inte klä sig på tok för annorlunda jämfört med hur man kan tänka sig att klä sig på jobbet till vardags sedan. Dels för att man riskerar att bli för spänd och obekväm, och dels för att det på sätt och vis är lite falsk marknadsföring.

Jag läste nyss ett rätt skönt citat av Lisa Nilsson, hon sade något i stil med att hon kände sig tryggast när hon fick jobba och umgås med folk som visste precis vem hon är, men som valde henne ändå. Så kan jag också känna. Jag tror inte att jag skulle kunna må bra på en arbetsplats där jag behövde låtsas för mycket varje dag.
 
Hallå!
Har ni inte bättre koll på alla buketrådar så att ni visste att jag skulle "på träff" i går? ;)
Har varit AFK tills nu...

Summering: jag gick runt och tittade på kläder tills affärerna stängde, hittade typ ingenting... insåg som jag misstänkt att kavajärmarna var för korta och att jag som redan är obekväm med kavaj skulle bli alldeles för obekväm med att ha uppvikta ärmar (avskyr uppvikta ärmar och 3/4 ärm). MEN - jag hittade en jättesnygg kofta och köpte ett par snygga skor. Väl hemma insåg jag att det inte skulle fungera med mina fötter, såååå... jag körde välputsade röda kängor, svarta strumpbyxor, röd/svartrutig kjol, svart t-shirt och så den nya svarta väldigt snygga koftan (cardigan?). Och kände mig bekväm. Det verkade som att många som sprang runt där hade typ jeans, skjorta och ev. kavaj med lite variationer uppåt och nedåt, hon som intervjuade mig hade kort vit klänning i spets och kavaj...

Intervjun gick bra, men det visade sig att beskrivningen av jobbet var mer en framtidsvision och att den de ville ha nu var mer någon som skulle ta över kunder från säljarna och skriva offerter. Jag har inte bråttom med att byta jobb så jag kände att inte var jätteintresserad och de valde två andra som "gick vidare".

Blev uppringd idag om ett annat jobb, men jisses så stressade alla verkar; jag som har heltidsjobb och barn har jättesvårt att kunna dyka upp på intervjuer på kontorstid och tidiga morgnar. Men av att ha blivit så intensivt utfrågad så har jag dessutom tänkt över vad jag vill ha av ett nytt jobb och trots att jag intalat mig att jag ett projekt/produktionsledarjobb och liknade skulle passa mig så inser jag att jag verkligen är mer förtjust i det kreativa och att jag nog borde satsa på att försöka fixa ett mer formgivaraktigt jobb... eller ngt annat på en "kreativ" arbetsplats. Så jag kommer med 99% sannolikhet att plugga klar min kandidat på Södertörn under höstterminen, leta och söka och sikta mot stjärnorna i höst och se vad som händer till våren. Och det ska bli skönt att orka med mer och har lite mer tid för barnen...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska inom några veckor gå på en begravning för en avliden släkting. I och med det inser jag plötsligt att jag inte har några kläder...
Svar
17
· Visningar
6 367
Senast: Anna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp