Bukefalos 28 år!

Klädsel vid bröllopskörning

ameo

Trådstartare
Moderator
En av mina vänners dotter ska gifta sig i sommar och de ska åka häst och vagn hem från kyrkan. Hennes gamla ponnytravare ska dra min parvagn med mig vid tömmarna.
Vi har pratat lite om det där med klädsel. Traditionellt är kusken klädd i svart med svart hatt. Vid googling hittar jag lite foton med vita byxor och långärmat med svart väst, eller med ljusare (ev rutig) typ kostym/kavaj. Och någon med folkdräkt.
Bruden har inga som helst krav på sån här traditionell klädsel utan gav mig mer eller mindre fria händer utifrån klädkoden för bröllopet, som är "sommarfin".

Hur hade Du valt att klä dig då? Jag tänker också att det inte gör något om jag måste köpa allt nytt, men något kommer jag nog vara tvungen att köpa oavsett.
 
Jag hade nog valt en byxdress. Är det lite blåsigt kan det bli osmidigt med klänning som blåser upp.

Eventuellt byta om efter körningen. Hade kanske till och med tagit vit skjorta + väst (finns ofta superfina västar på second hand) och svarta byxor, sen bytt om.
 
Jag hade nog valt en byxdress. Är det lite blåsigt kan det bli osmidigt med klänning som blåser upp.

Eventuellt byta om efter körningen. Hade kanske till och med tagit vit skjorta + väst (finns ofta superfina västar på second hand) och svarta byxor, sen bytt om.
Håller med här, men skulle förutom det även ha ett snyggt kuskförkläde och bruna handskar.
 
Kul uppdrag du har fått! Jag hade nog valt någon typ av byxor framför klänning och bekväma skor. Om du skulle behöva hoppa av och fixa något med häst eller vagn kan det vara skönt att ha någorlunda praktiska kläder.,Håller med om att man kan få jättefina västar på secondhand till en låg summa.
 
Roligt med bröllop! Jag körde min bästa kompis på hennes bröllop och jag hade en lila långklänning. Funkade fint och matchade temat för bröllopet. ☺️
 
Jag hade inte velat ha klänning vid körning av häst, dels ifall det händer något så att du måste hoppa ur (ingenting för fladdrigt alls egentligen) och dels bara för att jag hade suttit och tänkt på om klänningen blåser upp eller så och hellre hade velat ha byxor även av den anledningen.

Sen tänker jag att ingenting för skrikigt/färggrant utan något lite mer sobert kan vara trevligt så att fokus ändå hamnar på brudparet vid de kort (gissar att det blir en del! :laugh:) som tas på ekipaget. Även om inte brudparet har uttryckt något sådant så hade jag personligen tänkt så. Snygga läderhandskar, lågskor, skjorta och byxor hade jag förmodligen kört på, kanske med en väst eller något sådant också. Och sedan haft en sommarklänning att byta om till efteråt i så fall.
 
Min gamla ridklubb hade körningar av olika slag som extrainkomst och när jag körde bröllop på sommaren hade jag folkdräkt. Vi hade dock alltid en medföljande och denna hade svart ridkavaj, vita ridbyxor och svarta stövlar eller skor.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp