Klantigheter på/vid galoppbanan

Sv: Klantigheter på/vid galoppbanan

Kanske också ska skriva att det är så vi gör när vi hackar hopphästar i alla fall...
 
Sv: Klantigheter på/vid galoppbanan

man brukar dela upp cantra/canter i hacke canter ("hacka"), canter och nice canter. Hacke canter är långsammast och nice canter är snabbast! Men nice canter är ändå inte så fort som till exempel ett snabbjobb. Man ligger väl runt 80 % i nice canter (rätta mig någon om det är fel :crazy: ) Canter är alltså det vanligaste arbetstempot.

Hoppas du förstår något! :crazy:
 
Sv: Klantigheter på/vid galoppbanan

"Låt som en morot" - Jag döör:rofl:
 
Sv: Klantigheter på/vid galoppbanan

Hallojs!
Japp det är jag som är LottaL, eller var iallafall....
Gifte mig förra året så nu är det Lotta Andersson :bump:
 
Sv: Klantigheter på/vid galoppbanan

Misstänkte det. Jag har ju ej heller L som efternamn längre, gifte mig i augisti i år.
 
Sv: Klantigheter på/vid galoppbanan

Kanske inte så galopprelaterat, men jag var med om något liknande som det Blomman berättade om på sida 1.

Bodde i värdfamilj i USA, där mamman var galopptränare och dottern var gift med en jockey. Jag, dottern, dotterns man och ett antal av deras jockeybekanta med fruar hade varit och ätit middag en bra bit över statsgränsen till Maryland. (Vi kom ifrån Virginia.) Vi körde i två bilar, eftersom vi var så många. Eftersom det var en lång resa så började några av killarna i den andra bilen fåna sig. Först körde de bara om oss på motorvägen och log brett genom rutan. Vi fattade ingenting, men äventyrslystna som vi var så körde vi om dem och log lika brett. Då körde de upp jämsides med oss och två av killarna moonade oss genom rutan, och vi kan väl säga att vi såg lite mer än vi ville se... :o

Eftersom vi tyckte att vi måste ge igen så kom föraren av "min" bil på att jag (som enda tjej) kunde visa brösten för den andra bilen. Aldrig i livet, tyckte jag, men Matt (som var ingift i min värdfamilj) hade liknande kläder på sig som jag och var lika lång. Så han och jag bytte plats i bilen (från framsäte till baksäte i en trång bil, i 80 mph...) och när vi körde om den andra bilen igen så drog Matt upp tröjan och tryckte bröstet mot rutan. De trodde att det var jag och höll på att köra i diket! :rofl:
 
Sv: Klantigheter på/vid galoppbanan

Kanske inte så galopprelaterat, men jag var med om något liknande som det Blomman berättade om på sida 1.

Bodde i värdfamilj i USA, där mamman var galopptränare och dottern var gift med en jockey. Jag, dottern, dotterns man och ett antal av deras jockeybekanta med fruar hade varit och ätit middag en bra bit över statsgränsen till Maryland. (Vi kom ifrån Virginia.) Vi körde i två bilar, eftersom vi var så många. Eftersom det var en lång resa så började några av killarna i den andra bilen fåna sig. Först körde de bara om oss på motorvägen och log brett genom rutan. Vi fattade ingenting, men äventyrslystna som vi var så körde vi om dem och log lika brett. Då körde de upp jämsides med oss och två av killarna moonade oss genom rutan, och vi kan väl säga att vi såg lite mer än vi ville se... :o

Eftersom vi tyckte att vi måste ge igen så kom föraren av "min" bil på att jag (som enda tjej) kunde visa brösten för den andra bilen. Aldrig i livet, tyckte jag, men Matt (som var ingift i min värdfamilj) hade liknande kläder på sig som jag och var lika lång. Så han och jag bytte plats i bilen (från framsäte till baksäte i en trång bil, i 80 mph...) och när vi körde om den andra bilen igen så drog Matt upp tröjan och tryckte bröstet mot rutan. De trodde att det var jag och höll på att köra i diket! :rofl:


Fy satan vad kul. Hahaha, jag typ skrattar ihjäl mig! :rofl: :smirk:
 
Sv: Klantigheter på/vid galoppbanan

..lån...

Tabbe ett för 3 år sen var det Valborgslöp. Träckade snäll häst men som på väg mot banan blev totalt blockerad och slog ed skallen o vägrade gå.

Jag leder hästen med en armlängs avstånd för att kunna värja mig men helt oväntat vänder den skallen rakt åt sidan och knockar mig rejält så det svartnar.. vacklar och stjärnorna lyser. Lyckas iallafall ta mig de 10 metrarna till insläppet. Hästen vägrar dock gå in på banan och inget gick bra på det löpet... jag fick en fin blåtira som vandrade över hela ansiktet i alla färgnyanser och blev kallad "Tyson" alldeles för länge.


Senaste "Tabben" var i somras. Var på täby och skulle rida en besvärlig häst med ryggknas eller nåt. Den gick bra med manskaps sadel och jag var den enda som kunde tänka mig att rida i den på täby, för att se hur hästen betedde sig. På hemmaplan trivdes hon bra med den.

Allt gick kanon till vi pullar upp och ska skritta ut från banan. Då hon tvärnitar och växer fast. Jag ser ett ekipage närmar sig i fullgalopp. Där sitter jag fastväxt på dirten... hästen lyssnar noll.

Sen på en hundradels reser sig hästen och ramlar raklång på sidan.
Jag dimper mjukt ned i sanden (okulärbesiktning) brevid då jag landar i hukställning på fötterna sedan knä och händer sen ansikte...:mad:

Tar hästen och hinner med nöd och näppe dra hästen från banan innan det galopperande ekipaget kom.... Arbetspolaren var helt skräckslagen. Jag hade tur.

Många frågade sen om allt gick bra....

Antagligen var det många som såg...:o inte nog med att hästen hade en cp manskapsadel på täby.. sen trillar ryttaren i backen... hehe!

Hoppas det är glömt nu:D
 
Sv: Klantigheter på/vid galoppbanan

Kan vara helt fel, men är det hästen jag har i stallet nu som gick omkull? Tur att det gick bra med dig i alla fall.
 
Sv: Klantigheter på/vid galoppbanan

är helt rätt!

urtrevlig annars men fick blockout varje gång hon hade cantrat.
som du nog vet. Hon reste sig gick omkull 2 ggr till på angarn med mig. Men det vet inte B om.. allt gick bra. Är det nåt jag kan så är det att ramla av snyggt:crazy: :D

Skönt att hon är hos dig och brorsan(?)! :)
 
Sv: Klantigheter på/vid galoppbanan

Det hade jag ingen aning om. Jag trodde bara att hon hade flippat vid senaste starten. Helt trygg är hon inte att rida och det kommer att ta lång tid att få ordning på henne. Jag har haft känslan av att hon kan lägga sig på rygg när hon skrittar av banan och det är ganska ovanligt. Nu får hon gå som sällskap till mina unghästar ett tag och bara trava/hacka 2-3 dgr i veckan. Brorsan är rena barnleken att rida :cool:
 
Sv: Klantigheter på/vid galoppbanan

Å då mår hon gott!:)

Har inte jobbat där på ett halvår förren nu igen.
Hon var/är en av de få hästarna som faktiskt satt sig i hjärtat.

Har alltid undrat hur det gått för henne, eftersom vi fick rejält huvudbry av allt hon gjorde.

Hälsa från galningen med manskapssadeln ;)
 
Sv: Klantigheter på/vid galoppbanan

Misstänkte det. Jag har ju ej heller L som efternamn längre, gifte mig i augisti i år.

Vad roligt! Grattis!
Det tråkiga med att gifta sig och byta efternamn är att då vet ingen vem man är längre....:(
 
Sv: Klantigheter på/vid galoppbanan

Länge sedan någon skrev ngt här. Dags att ta upp en gammal tråd? ^^
 
Sv: Klantigheter på/vid galoppbanan

Tja, jag får väl tillägga en ganska fräsch tabbe som hände i julas.
Inkommen från ett myycket kort ridpass på Smokey och uttråkad som
jag var visade jag för min kompis hur jag och Smokey vann svenskt Derby *hosthost :angel: *. Det var baken högt och framåtdrivande händer + segergesten förstås, och helt plötsligt står nya jockeyn bakom mig. Liite pinsamt men det måste sett jäkligt kul ut :rofl:
 
Sv: Klantigheter på/vid galoppbanan

Ett gott skratt förlänger livet, eller hur var det …

För måååånga år sen, en mycket varm sommardag, skulle jag hacka ett varv lite lätt på en häst som skulle starta dagen därpå. Det var som sagt väldigt varmt och efter denna tur skulle vi åka iväg för ett välförtjänt dopp i havet. Lite bråttom som jag hade, bytte jag om till baddräkt innan sista turen och drog bara på mig ett par jeans över. Observera att detta var innan säkerhetsvästarnas tid.

Hästen i fråga var en välkänd ”pullare” men vi skulle ju knappt ha styrfart så jag var inte så orolig. Sagt och gjort … Efter ungefär 800m kör hästen ner huvudet och älgar på som ett ånglok! Jag gör mitt bästa för att få kontakt men det är uppenbart ”ingen hemma”. Tänker att om han får gå hundra så lugnar han säkert ner sig. Nix, han fortsätter i samma tempo och ignorerar totalt den irriterande varelsen han har på ryggen.

Efter ytterligare 600m börjar jag bli lite orolig. Banan var inte helt oval utan i ena svängen gjorde den en 90 graders böj, vilket betyder att du måste pulla upp ordentligt innan. Dessutom gick det en större väg precis bredvid. Vi närmade oss med god hastighet, utan tillstymmelse till att sakta ner. 50m kvar börjar jag allvarligt fundera på om vi antingen kommer att gå omkull eller braka rakt in i trästaketet på utsidan av banan.

På något mirakulöst sätt klarar vi svängen halvt liggandes men utan att gå omkull eller välta staketet. Upptäcker, när vi väl kommit på rätt köl och hästkräket tar nytt tag, att min baddräkt inte sitter där den ska! Den var lite i största laget och ganska urringad, vilket resulterade i att den drog ihop sig mellan brösten! Där sitter jag, på en okontrollerbar häst i full galopp precis bredvid en vältrafikerad väg med brösten bara och svängandes! Kan säga att det var en del bilar som saktade ner …

Hästskrället behagade stanna efter 2varv x1500m och jag kan ärligt erkänna att jag vägrade rida den igen. Han slutade dessutom tvåa dagen därpå och jag har alltid undrat om han skulle ha vunnit om han inte hade dragit två varv …
 

Liknande trådar

Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 354
Senast: hollypolly
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 367
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
21 22 23
Svar
450
· Visningar
18 240
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 486
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp