Klara att jobba när hon går från kompisen?

E

Elviramax

Har sen en månad en treåring hemma i mitt stall. Som sällskap finns en äldre ponny. Problemet är att han "skriker" när jag tar ut henne för att jobba med henne, och det gör att hon inte kan koncentrera sig riktigt på att lyda mig.

Nu i helgen har jag haft förmånen att kunna jobba med hästarna dagtid, och har då tagit henne från hagen och arbetat henne i en anslutande hage där båda kan se varandra. Resultatet blev ett helt annat - lugn och ro, och jag kände att jag fick igenom en hel del, såsom att stå still med avstånd, skrittlongera i grimma, stanna på kommando mm. Påbörjat "seven games" 3 första punkter. För säkerhets skull gjorde jag detta 3 ggr igår och har hunnit med en gång idag. (Min filosofi är att det är bättre att arbeta flera korta snuttar istället för en lång)

Men så fort hon kommer utom synhåll börjar han skrika, och då blir hon som en fiolsträng, och lyder inte så gärna. Och det är likadant när han är kvar i stallet.

Några ideer? Är det bara att "mata på" och att det ger sig med tiden. Att den gamle mannen lär sig hålla tyst med tiden tror jag inte mkt på - lära gamla hundar att sitta ni vet.

Tacksam för all input som kan hjälpa!
 
Sv: Klara att jobba när hon går från kompisen?

Ingen som har nåt tips?

Kan tillägga att hon - när det är lungt - följer fint en meter bakom mig i grimma och lina. Men när hon vill tillbaka till stallet/kompisen så börjar hon gå på tvären istället och vänder runt så hon får huvudet ifrån mig, vilket resulterar i att hon nästan springer över mig. Alternativt älgar hon förbi trots mina protester och nästintill tränger mig i sina försök att vända.

Ingen som råkat ut för samma och lyckats lösa det? Eller är jag i fel undergrupp och frågar?
 

Liknande trådar

E
Träning Lägger mitt inlägg här då jag inte fått nåt svar under NH-fliken. Hoppas på bättre lycka här ;) Har sen en månad en treåring hemma i...
Svar
14
· Visningar
1 144
Senast: zillax89
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp