Bukefalos 28 år!

Klara att jobba när hon går ifrån kompisen?

E

Elviramax

Lägger mitt inlägg här då jag inte fått nåt svar under NH-fliken. Hoppas på bättre lycka här ;)

Har sen en månad en treåring hemma i mitt stall. Som sällskap finns en äldre ponny. Problemet är att han "skriker" när jag tar ut henne för att jobba med henne, och det gör att hon inte kan koncentrera sig riktigt på att lyda mig.

Nu i helgen har jag haft förmånen att kunna jobba med hästarna dagtid, och har då tagit henne från hagen och arbetat henne i en anslutande hage där båda kan se varandra. Resultatet blev ett helt annat - lugn och ro, och jag kände att jag fick igenom en hel del, såsom att stå still med avstånd, skrittlongera i grimma, stanna på kommando mm. Påbörjat "seven games" 3 första punkter. För säkerhets skull gjorde jag detta 3 ggr i lördags och 2 ggr på söndagen. (Min filosofi är att det är bättre att arbeta flera korta snuttar istället för en lång)

Men så fort hon kommer utom synhåll börjar han skrika, och då blir hon som en fiolsträng, och lyder inte så gärna. Och det är likadant när han är kvar i stallet.

När det är "lungt" följer hon fint en meter bakom mig i grimma och lina. Men när hon vill tillbaka till stallet/kompisen så börjar hon gå på tvären istället och vänder runt så hon får huvudet ifrån mig, vilket resulterar i att hon nästan springer över mig. Alternativt älgar hon förbi trots mina protester och nästintill tränger mig i sina försök att vända.

Nästa steg som jag ser det nu är att börja använda kätting på henne för att "säga till på skarpen"/skydda mig själv. Men helst skulle jag vilja slippa det.

Några ideer? Andra som har liknande erfarenheter? Är det bara att "mata på" och att det ger sig med tiden. Att den gamle mannen lär sig hålla tyst med tiden tror jag inte mkt på - lära gamla hundar att sitta ni vet.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Klara att jobba när hon går ifrån kompisen?

Ytterligare en liten fundering: När vi tar in hästarna så vägrar hon gå in i stallet före kompisen, fastän han står precis bakom henne. Inga problem att ta in henne när han väl står i stallet. Funderar lite på hur hon tänker... är hon så känslig för att bli lämnad ensam så att det överbryggar allt? Eller är jag inte tillräckligt "ledare" ännu för att hon ska lita på mig?
 
Sv: Klara att jobba när hon går ifrån kompisen?

Jag är ingen NH-människa :D Men att använda kätting (kedjegrimskaft typ eller?) ska väl inte behövas. Med rätt teknik så har du bra koll även i grimma. Dvs låt inte hästen vända sig från dig eller gå på dig. Då säger jag till på skarpen oavsett om de är "hispiga" över att bli själva eller inte. Jag har alltid slak lina tills de stökar för mkt då kan jag rycka till EN gång (om de tänker snurra runt eller likande) för att avbryta. Ryter till med ett skarpt "NEJ!" oxå, tillslut lyssnar de bara på rösten. Oftast hajar de till o märker att jag finns o jag kan berömma o då hittar de lite trygghet hos mig.

Viktigt dock med slak lina som utgångsläge och en kort förhållning (som är tillräckligt kraftigt första gången om det finns ett invant beteende att dra sig loss/snurra runt etc) följt av direkt lös lina igen. Annars blir det ett enda segdragande som gör att hästen skiter totalt i dig o drar iväg.

Ang att inte kunna gå in i stallet säger jag bara va? Har hon på 3 år inte gått in i stallet själv?

Att lämna ensam. Det brukar vara svårast när de är "nästan" ensamna. Ut i skogen en bra bit så de inte hör varann o man brukar få en helt annan häst som tyr sig mkt mer till en. Sedan är det bara att öva på väg vort o på väg hem för att bibehålla kontakten.
 
Sv: Klara att jobba när hon går ifrån kompisen?

Jag skulle varken höja rösten eller rycka i grimman. Jag tror det handlar om att din häst kanske är lite...ja... övertajt med kompisen och detta går såklart att träna bort, i de flesta fall - jag har lyckats :D

Jag började lätt med att först bara gå 10 m bort med hästen sen vända tillbaka, sen utökade jag det varannan dag ungefär och sen vips...* löste det sej* Fast det är såklart svårt när man har två hästar, jag lovar att det underlättar nått otroligt om man har tre, kanske något att ha i åtanke?

Men ta det bara lugnt och låt hästen vänja sig, tanken är ju att hon ska känna sig så trygg med dig att hon till slut inte bryr sig om sin kompis i hagen. Sånt kan ta tid. Bygg långsamt på erat förhållande och utsätt henne sakta men säkert för situaioner där hon kan bli rädd och bevisa för henne att hon inte behöver det - för du är där.

Om du vill ta in henne först i stallet...vad händer? Går hon ut genom grinden men inte in i stallet eller vadå?

Det löser sig ska du se. Bara att jag tror inte på det här med höjda röster och ryckningar i grimskaft... Ta det bara lugnt men bestämt. Försök komma på var du har henne i er relation, lär dig läsa av minsta lilla fundering hon har.
 
Sv: Klara att jobba när hon går ifrån kompisen?

Men att använda kätting (kedjegrimskaft typ eller?) ska väl inte behövas. Med rätt teknik så har du bra koll även i grimma.

Ja, jag kan väl säga att det är dit jag vill komma... och ja, jag menar kedjegrimskaft. Hästen arbetades med spansk kapson hos sin förre ägare, och det äger jag ingen. Och eftersom min inriktning är körning så känns det som att en kapson är en onödig investering... 7-800 kr. När man kör så måste man ha ett bett i munnen på hästen, men jag vill inte sätta det i munnen på henne för att straffa henne utan jag vill ge henne chansen att tycka att det är en OK tingest... men då måste jag så klart kunna leda henne ordentligt först.

Ang att inte kunna gå in i stallet säger jag bara va? Har hon på 3 år inte gått in i stallet själv?

Jag har haft hästen i ganska precis en månad bara. Kanske ska höra med förre ägaren om hon haft samma beteende där.

Ut i skogen en bra bit så de inte hör varann

Stämmer... när man väl kommer iväg så går allt mkt lättare - tills hon ser nåt farligt... då händer samma sak som när vi är på väg bort från stallet.
 
Sv: Klara att jobba när hon går ifrån kompisen?

Fast det är såklart svårt när man har två hästar, jag lovar att det underlättar nått otroligt om man har tre, kanske något att ha i åtanke?

Har lekt med tanken, men har bara 2 boxar :(

Om du vill ta in henne först i stallet...vad händer? Går hon ut genom grinden men inte in i stallet eller vadå?

Hon bara stannar och vägrar gå in. Eventuellt backar hon. Har inte försökt vänta ut henne ännu eftersom jag tänkte att det kanske löser sig själv med tiden. Men nu har hon bott i stallet i en månad... I början ville hon inte ens gå in när kompisen redan var inne - mina tankar var att hon kanske "ser" nåt obehagligt i stallet, att det kanske känns för trångt att gå in i. Men det borde ju löst sig själv i så fall.

Tänker precis som du att jag skulle vilja veta hur hon tänker, och på det sättet "överlista" istället för att bara "övervinna", för det går naturligtvis också att göra.
 
Sv: Klara att jobba när hon går ifrån kompisen?

Jag tror du ska ta det lite lugnt, vänj hästen långsamt, du har bara haft den en månad, det tar ett tag att skapa förtroende, framförallt hos en unghäst.
Inga skarpa hjälpmedel, utan vänj den vid att lyssna på DIG, ju mjukare du är desto mjukare blir hästen i längden, pyssla mycket, ställa upp den i gången , flytta den för tryck, visa vad du begär av den lugnt och metodiskt, när den väl litar på dig kommer mycket automatiskt. Just nu verkar det som den söker sin trygghet i den andra hästen, inget konstigt, ta långa promenader och visa vem som bestämmer vart och hur långt ni ska gå.
 
Sv: Klara att jobba när hon går ifrån kompisen?

Har lekt med tanken, men har bara 2 boxar :(



Hon bara stannar och vägrar gå in. Eventuellt backar hon. Har inte försökt vänta ut henne ännu eftersom jag tänkte att det kanske löser sig själv med tiden. Men nu har hon bott i stallet i en månad... I början ville hon inte ens gå in när kompisen redan var inne - mina tankar var att hon kanske "ser" nåt obehagligt i stallet, att det kanske känns för trångt att gå in i. Men det borde ju löst sig själv i så fall.

Tänker precis som du att jag skulle vilja veta hur hon tänker, och på det sättet "överlista" istället för att bara "övervinna", för det går naturligtvis också att göra.

Det låter som om hon inte litar tillräckligt på dej, för om hon hade gjort det hade hon vågat gå in i stallet om du går före henne. Så jobba på förtroendet så tror jag nog att det ska kunna lösa sig ganska snart. utsätt henne för situationer där hon blir rädd och bevisa för henne att hon inte behöver vara det.
Jag tror du har rätt när du säger att hon säkert tycker det är lite trångt, men hästar är ju födda med klaustrofobi så det kan mycket väl vara så. Men testa att vänta ut henne och se vad som händer då. Det kan räcka med att om hon stannar så ber du bara om en tanke på att följa med ett steg till, sen kan du avsluta där och bygga vidare sen.
 
Sv: Klara att jobba när hon går ifrån kompisen?

Det låter som om hon inte litar tillräckligt på dej, för om hon hade gjort det hade hon vågat gå in i stallet om du går före henne. Så jobba på förtroendet så tror jag nog att det ska kunna lösa sig ganska snart. utsätt henne för situationer där hon blir rädd och bevisa för henne att hon inte behöver vara det.
Jag tror du har rätt när du säger att hon säkert tycker det är lite trångt, men hästar är ju födda med klaustrofobi så det kan mycket väl vara så. Men testa att vänta ut henne och se vad som händer då. Det kan räcka med att om hon stannar så ber du bara om en tanke på att följa med ett steg till, sen kan du avsluta där och bygga vidare sen.

Ok, jag tror du har rätt... måste jobba vidare med detta. Antar att jag får ligga lite lågt med att börja tömköra än då :( men bättre skynda långsamt och det blir rätt... det är bara så man kan få en trygg häst.
 
Sv: Klara att jobba när hon går ifrån kompisen?

Ok, jag tror du har rätt... måste jobba vidare med detta. Antar att jag får ligga lite lågt med att börja tömköra än då :( men bättre skynda långsamt och det blir rätt... det är bara så man kan få en trygg häst.

Precis, det löser sej ska du se, bara ta det lugnt och långsamt. För om du har en bra grund så brukar allt bara rulla på sen. Jag har just nu en treårig wleh mountain här hemma och hon kom hit som ohanterad 1 åring men tack vare att jag lade en säker grund första året så har allt annat varit en dans på rosor. Tömkörningen - klockrent (jag har aldrig tömkört en häst innan men vi två lärde varandra och nu tycker vi båda det är jätteskoj :D) Trafiksäkerhet - klockrent... Om hästen bara litar på DIG så kommer den läsa av dej i alla situationer den utsätts för och om du då bara är lugn så kommer hästen också vara det, så satsa på en säker grund! Det fixar du, du har rätt inställning så det löser sig. Du vill ju känna dig trygg med din häst - ellerhur? Viktigast är nog bara att du lär dig läsa av henne så du vet vad som är på gång och försök gärna röra dig rytmiskt, då lär sig hästen förutse vad som händer här näst och det kan göra hästen trygg. Dock är ju alla individer så man vet ju inte om det funkar på just din, men värt ett försök kanske? lyssna på en mp3 på låg volym ute i hagen eller vad som helst.

Uppdatera gärna :D
 
Sv: Klara att jobba när hon går ifrån kompisen?

Tro't eller ej, men det börjar lossna nu... Igårkväll var det som en dröm... ledde iväg henne i grimma på slak lina ut i skogen åt ett håll vi inte gått tidigare. Kompisen stod och skrek i stallet men hon tydde sig totalt till mig istället. Vilken härlig känsla :love:

Numera går hon in i stallet själv också, även om kompisen är i hagen, så även det problemet är ett minne blott. Försöker göra på olika sätt varje dag nu, vid in och utsläpp. Båda hästarna ut samtidigt eller leder dom en och en.

Längtar efter att komma längre så klart, men det märks så tydligt nu att det är just förtroendet man behöver bygga upp. Ser otåligt att tiden går också, men det är väl ingen katastrof om utbildningen drar ut på tiden, huvudsaken är att det går bra.
 
Sv: Klara att jobba när hon går ifrån kompisen?

Fast idag var det 3 steg bak igen :cry:. Inte riktigt men nästan...

Hon blir nog egentligen "glad" och uppiggad samtidigt som hon vill protestera lite när vi går våra promenader... och då blir jag faktiskt skraj för att bli översprungen, trampad på eller sparkad av misstag. Eller att hon ska skutta på nåt så hon skadar sig. Efter en stund blir hon lite lugnare men då är jag helt slut :o Ibland undrar jag om jag inte är för gammal för att hitta på sånt här igen *suck*
 
Sv: Klara att jobba när hon går ifrån kompisen?

Ta det bara lugnt, att man backar lite och stöter på nya problem betyder inte att det går sämre. Fortsätt bara som du gör, ta det lugnt och sansat och försök bara lita på varandra. Om du int elitar på henne komemr hon inte lita på dej och vise versa. Det där fixar du, tänk på alla framsteg ni gjort. Jobba bara vidare och ha tålamod. Om hon går och hispar upp sig ignorera bara och gå på. Visa din styrka och ditt lugn över sutiationen så kommer hon snart inse att okey, jag kan va lugn jag har ju matte med mig. Sen att hon tycker det är kul kan man ju förstå men hon ska ju ändå veta att hon inte får springa på dig. Har du henne bakom dig när du går nånstans? det brukar hjälpa, då blir du en ännu starkare ledare och konstig nog är det mindre risk att hästen skadar dig för då kan den springa upp vid sidanm hästen vill i psincip aldrig springa över sin ledare och det är någonting som faktiskt aldrig hänt mej. de få grr det hänt nått har hästen gått bredvid och jag har med åren lärt mig att det många ggr är betydligt säkrare att ha hästen bakom. Men ge inte upp! se det som en erfarenhet, du lär dig ju massor om hästens beteende som du säkert kommer ha användning för i framtiden. Jag ser det såhär - det är inte slutresultatet som är viktigast, utan resan dit.
 
Sv: Klara att jobba när hon går ifrån kompisen?

Japp... jodå det går bättre o bättre. Försöker just som du säger ha henne bakom mig, då jag upplever samma som dig. Min förra häst hade jag sen han var fölunge, och då var det betydligt enklare än att börja med en kroppsligt sett fullvuxen häst. Men har börjat daska till henne på bogen med grimskaftet och då blir det lite enklare att ha henne bakom. Dock händer det att det känns som hon kan trampa av mina hälsenor när hon tittar åt ett annat håll. Eller nosar mig i nacken... Vet inte om det är bra eller dåligt, men man kan ju få en smäll om hon blir skrämd för nåt. Men jag försöker bara korrigera henne så lungt som jag kan. Inte illa att jag kan hålla henne bara i grimma alls tycker jag :-), förra hästen var tuffare och fick ha kedjegrimskaft för att han inte skulle dra iväg när han fick för sig det.

Så kom vi till det där med att spola av benen... Hagen är upptrampad och lerig vid insläppet och snart kommer hovis. Har ingen spolspilta så det blir till att stå ute med slang. Och vad hon snurrade och backade... och vägrade gå till slangen igen, växte fast i marken. Men jag vann nog lite i slutänden i alla fall. Nu vet jag vad veckans projekt är :crazy:

Tack för stöd förresten - det är ovärderligt
 
Sv: Klara att jobba när hon går ifrån kompisen?

Mjo, i början har jag också varit med om hästar som nosat en i nacken när de gått bakom å man försöker så gått man kan skydda fötterna :crazy: men med tiden lär dom sig att hålla sig en bit bakom och om det känns obegahligt nära så va inte rädd för att släppa efter på grimskaftet, gör en volt så hon kommer lite längre bakom dig och håll det så. Poängen är att så länge hon gör som du vill så ska du ha löst grimskaft, hästen ska inte känna något tryck någonstans, då vet den att du är tillfredställd.

Det här när dom blir rädda får man ju lära sig med tiden hur man lättast korrigerar det, alla hästar är ju olika. En utav mina blir trygg igen om hon får gå tätt intill mig. Hingsten trycker sig upp mot mig å använder mej som sköld medan den äldre damen hellre är en bit ifrån mig så hon ej behöver känna sig trängd.

Jag tycker inte du ska behöva daska till hästen på bogen, testa att sträcka ut armarna åt varsitt håll och vifta lite eller nått som om du vill säga : "håll dig bakom och på rimligt avstånd!"

Det där med spola benen har jag aldrig ens försökt med mina, vet inte hur dom skulle reagera men dom hade nog blivit livrädda :D till en början iallafall, man utsätter ju hästen för något den inte alls är van vid så då får man vara beredd på att det kan ta tid. Allt handlar bara om att visa vilken stark och säker ledare man själv är så följer snart hästen efter.

Det löser sig. Låt det bara ta tid som sagt. uppdatera gärna så man får veta hur de går :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 992
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 326
Senast: WSLPZF
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 352
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
3 911
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp