Klart med tiggeriförbud

Vad är det du anser att jag saknar grund för?

Du har påstått att det "ger betydligt mer tillbaka" att istället hjälpa en nära anhörig. Detta påstående förutsätter ju att du på något vis känner till forskning där man jämfört människors välmående när de har hjälpt familj, vs. när de hjälpt okända människor/fattiga/människor som har det svårt etc.

Nog för att jag knappast tror att någon sådan studie finns, så låter det ju väldigt märkligt att inte kunna hjälpa såväl nära familj som okända personer. Det är väl precis vad sjuksköterskor och andra yrken där man möter människor gör hela dagarna - hjälper okända människor. Det ingår ju i deras yrkesroll. Finns ju också väldigt många som engagerar sig ideellt. Men det kanske bara är tiggare man inte ska hjälpa? :)
 
Du har påstått att det "ger betydligt mer tillbaka" att istället hjälpa en nära anhörig. Detta påstående förutsätter ju att du på något vis känner till forskning där man jämfört människors välmående när de har hjälpt familj, vs. när de hjälpt okända människor/fattiga/människor som har det svårt etc.

Finns gott om studier som exempelvis visar på vikten av en fungerande barn-förälder relation. Du kan inte utesluta en förälder och förvänta dig samma resultat.

Sedan har du individens behov av ett rikt socialt nätverk. Något som inte underlättas av exemplet som tog hem tiggare. Det är dessutom en risk att bjuda hem främmande människor och det finns exempel på kvinnor som våldtagits i liknande situationer.
 
Finns gott om studier som exempelvis visar på vikten av en fungerande barn-förälder relation. Du kan inte utesluta en förälder och förvänta dig samma resultat.

Sedan har du individens behov av ett rikt socialt nätverk. Något som inte underlättas av exemplet som gav tiggarna pengar. Det är dessutom en risk att bjuda hem främmande människor och det finns exempel på kvinnor som våldtagits i liknande situationer.

Men nu pratade jag nödvändigtvis inte om barn-förälder-relation. Ditt sista stycke har jag också svårt att relatera till det du faktiskt sitter och påstår. Att man hjälper en tiggare, utesluter inte att man inte skulle ha ett rikt socialt nätverk. Du sitter och skapar falska korrelationer.

Jag inser att du griper efter halmstrån, men ett tips är att inte slänga ur sig påståenden man inte kan backa upp. Är det dina åsikter, klargör att det är det, istället för att formulera det som någon allmängiltig sanning. Mår du bättre av att hjälpa en nära anhörig än en okänd människa, får det ju stå för dig och hur din situation ser ut. Jag själv t ex, är fullt kapabel till att utföra båda. Och klappa hunden när jag kommer hem. :)
 
Men nu pratade jag nödvändigtvis inte om barn-förälder-relation. Ditt sista stycke har jag också svårt att relatera till det du faktiskt sitter och påstår. Att man hjälper en tiggare, utesluter inte att man inte skulle ha ett rikt socialt nätverk.

Det beror på din situation och i vilken utsträckning du gör det.

I 36 dagar var det en pappa som bjöd hem hemlösa och blev vräkt som en konsekvens av det. Hur ska han kunna vara en bra pappa när han har extremt bristfälliga resurser och bor på gatan?
 
Det beror på din situation och i vilken utsträckning du gör det.

I 36 dagar var det en pappa som bjöd hem hemlösa och blev vräkt som en konsekvens av det. Hur ska han kunna vara en bra pappa när han har extremt bristfälliga resurser och bor på gatan?

Men det är fortfarande en falsk korrelation att hjälpa de som har det svårt = bristande socialt nätverk. Det är också en falsk korrelation att studier på barn-förälder-relationer skulle ha något att göra med att utföra ideellt/hjälpande arbete.

Sluta sitt och hitta på, vill jag väl helt enkelt säga. Det du gör nu är rent nonsens.
 
Det beror på din situation och i vilken utsträckning du gör det.

I 36 dagar var det en pappa som bjöd hem hemlösa och blev vräkt som en konsekvens av det. Hur ska han kunna vara en bra pappa när han har extremt bristfälliga resurser och bor på gatan?

Troligtvis låg det mer bakom än att han bjöd hem hemlösa? Dessutom är det ju en helt annan sak än det som faktiskt diskuterades, det vill säga att hjälpa en fattig person att tvätta eller köpa ett schampo till henne.
 
Finns gott om studier som exempelvis visar på vikten av en fungerande barn-förälder relation. Du kan inte utesluta en förälder och förvänta dig samma resultat.

Sedan har du individens behov av ett rikt socialt nätverk. Något som inte underlättas av exemplet som tog hem tiggare. Det är dessutom en risk att bjuda hem främmande människor och det finns exempel på kvinnor som våldtagits i liknande situationer.
Din argumentation känns osammanhängande och oklar, och jag var precis på väg att skriva ungefär det @FrauleinLeo hann före med ovan. Ett rikt socialt nätverk står inte heller på något sätt i generell motsats till att hjälpa andra, bekanta eller okända, människor som har det sämre ställt.

Sedan tycker jag mig känna igen både argument och framställning från tidigare profil, och minnesbilderna är inte så upplyftande ifråga om diskussionsteknik.
 
Gosa med hunden....? Jisses, då måste jag vara helt ohjälpligt förlorad. Inget hopp för mig inte. Eländes elände..... :nailbiting:

Du är förlorad . En hund ger såklart inget alls tillbaka till någon som älskar hundar. Att du inte förstått hur det hänger ihop är en gåta.

@Klonim sitter på så många fantastiska sanningar som han osjälviskt förmedlar till den okunniga pöbeln här på forumet!
 
fast grejen är.
den här lagen förbjuder inte tiggeri.
den ger möjligheter till kommuner att förbjuda tiggeri på vissa platser.
den poängen verkar ha gått spårlöst förbi.
Visst är det så att polisen i Vellinge nu har börjat tillämpa lagen och avvisar tiggare om dom sitter o tigger där det är förbjudet
 

Liknande trådar

Samhälle Kollase på kommunens hemsida och följande krävs: "Detta krävs av dig som ska införa fastighetsnära insamling Du som är fastighetsägare...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
2 551
Senast: Badtz Maru
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 187
Senast: Enya
·
Tjatter Så till nästa års OS i Paris är det då klart att breakdance blir en gren O_o Jag som redan tycker att bedömningssporter inte bör vara...
Svar
17
· Visningar
845
Senast: tanten
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
6
· Visningar
465

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp