Kliande häst

Sablar22

Trådstartare
Ett stall, 4 hästar och bara en kliar sig! :crazy:

Stora fläckar av halsens päls har hon kliat bort.
Ullen närmast huden är ungefär som tovad fårull,
hon har ruskigt tjock och lång päls.
Idag började hon klia sig med hjälp av ett modifierat träd
av mindre sort..mellan bakbenen.
Precis börjat fälla bort vinterpälsen.

Pälsen är mjällig och inga skadedjur har blivit hittade!

Vi har 8-10 rådjur som huserar dagligen i hagarna,
kan dom bära på nåt snusk som gör att det klias?
Men varför då bara en häst som kliar sig?

Ringorm har jag uteslutit för längesen.
Och det känns verkligen inte som att det är skabb,loppor
osv.

Kan jag ha rätt i min tanke att det är väderleken som spelar in,
och kanske åldern?
Det pendlar mellan -25 och plusgrader lite titt som tätt.
Kanske blivit fuktig närmast huden och fått kli av det?

Alla funderingar tas tacksamt emot!
/sablar - grubblandes!
 
Sv: Kliande häst

Låter som den pälsätande lusen, den är svår att hitta, oftast finner man den i pannan, trots att det avskavda finns på andra ställen typ halsen.
 
Sv: Kliande häst

Mkt möjligt!!!

Men hur får man bort dom rackarna?
Testade google men blev inte så mkt klokare
 
Sv: Kliande häst

Det kan vara knepigt på en påpälsad häst, men tips som Switch och olika typer av lusschampo för hundar och sen detta puder någon variant av etotal.
 
Sv: Kliande häst

Pälsätare helt klart :crazy: jag har då aldrig sett dom i pannan på någon pålle ;) däremot på halsen .

Såg att grannens hästar hade fått det med nu

tror inte åldern spelar in alls .då mina gamlingar har klarat sej än och hennes ungdomar har det i år . (peppar peppar)

Etotal (tror det heter så ) puder för minkar :( men är inte bra att borsta i hästens päls inomhus ,sist jag använde det så blandade jag in det med skillingarys salvan :) så dammade det inte men fungerade bra ändå

har aldrig testat något annat .
men det går bort och pålle blir fin igen .
 
Senast ändrad:
Sv: Kliande häst

Efter att ha rakat min shettis som har varit precis som din häst såg jag ägg och löss på halsen.

Hur vet man om det är blodsugande- eller pälsätande löss?

Har switchat henne idag. och vad jag förstått är behandlingen desamma vilken sort av lössen det är. Varför säger folk löss resp. pälsätare när båda är löss som är väldigt lika till utseende och symtom?
 
Sv: Kliande häst

Tror att den ena sorten är blodsugande och den andra inte ( pälsätare ), den ena verkar svara på vissa medel och den andra inte. Själv har jag snart försökt allt UTOM Etotal som veterinärerna inte rek att använda till häst men inget tycks hjälpa:(

Vi kommer att åka in till kliniken för att få hjälp om det inte blir ngn förbättring i veckan.

Pälsätare ger precis de symptom som TS beskriver.
 
Sv: Kliande häst

Säkert pälsätare. Annars är det loppor. Det är den årstiden.
Det finns ett schampoo, minns inte säkert nu om det hette dermocam eller så, på apoteket. Men det är det enda godkända. Finns inget du kan få av veterinär, för det finns inget godkänt. Kan vara trist att tvätta en häst mitt i vintern.
Annars tar man Etotal. Du ska ha handskar och munskydd, det ska inte komma ut i vattnet och du använder en nylonstrumpa för att pudra på pulvret. Etotal har alltid använts till häst tidigare, men när vi gick med i EU så kunde de bara tillåta användning på de djur som testats och det var inte testat på häst, därför förbjöds det. Men det funkar ju i praktiken.

Lycka till!
 
Sv: Kliande häst

som min granne (som har hållit på med hästar LÄNGE) sa - ETOTAL till dina illrar...
???
jo, du har ju såna där stora illrar du vet....
????
ja, dem du kommer förbi med var och varannan dag...
AHA!!
tipset med nylonstrumpan ska jag komma ihåg nästa gång.
Hos mina var det älglus som gnagade pälsen.
Lycka till
 

Liknande trådar

Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 069
Senast: Och_Aye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp