kliande katt???

S

seifur1

Min katt har jag ägt i 1 år. :love: :love:
Till och från har han haft irritation runt ögonen och mot öronen, inte jättemycker men ändå, och periodvis kliat sig där. Långa perioder har han varit symtomfri. Nu i sommar när han fick en period så förnyade vi frontline och tänkte att det är väl någon ohyra, han är ju utekatt. Han blev till slut bättre igen.

Nu i vinter så blev det värre och han började även slicka sig på mage och bakben så pälsen försvinner. Jag tog honom till veterinär. Han har varit där 2 ggr och vi veterinären fortfarande inte vad som är fel.
Han har fått behandling där mot invärtes och utvärtes ohyra, trots att skrapprov inte visar något. Han har fått kortison och b-vitaminer.
Denna behanling har gjorts 2ggr med en månads mellanrum.
Han var lite bättre någon vecka men nu har det ökat igen.
Jag har ringt vet. igen.
De säger att hankatter, även kastrater även kan ha hormonobalanser som orsakar hudbesvär. Någon som vet något om detta?
De säger vi kan prova hormonspruta. Det låter lite läskigt tycker jag. Katten är inte konstig annars och han är otroligt blank och fin i pälsen för övrigt.
Själv tror jag att han är överkänlig mot något.
Konstigt är att det kommer och går????

Han är utekatt och äter möss och ca 1 dl hills torrfoder. Jag har provat Mjaus blötmat men det duger bara lite ibland, en annan dag kan han helt vägra smaka. Annars hade jag nog velat prova helt sädeslag-fritt foder ett tag.

Några tankar och ideer från bukes vana kattägare???
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: kliande katt???


Jo, Det kan ju vara det fast vet. inte trodde det. Det var därför jag skrev att jag vill prova sädeslag-fritt foder.
Jag kan ju bara påverka vad han äter när han är inne. Typiskt att han är kräsen också.
På sista tiden har han konstigt nog varit mindre tokig i hills-fodret ??? så det kanske är läge att testa annat.
Är han allergisk mot möss blir det svårt. :crazy:
 
Sv: kliande katt???

Allergisk mot möss låter långsökt. Har aldrig hört talats om en katt som varit allergisk mot gnagare faktiskt. ;) Vanligast är väl att de är allergiska mot kyckling, fisk, nötkött, majs eller soja.

Har du provat hemgjord mat? Det behöver inte vara så avancerat när man kör uteslutningsdiet och veterinären borde kunna hjälpa dig att fixa ihop en hemlagad elimineringskost.
 
Sv: kliande katt???

Allergisk mot möss låter långsökt. Har aldrig hört talats om en katt som varit allergisk mot gnagare faktiskt. ;) Vanligast är väl att de är allergiska mot kyckling, fisk, nötkött, majs eller soja.

Har du provat hemgjord mat? Det behöver inte vara så avancerat när man kör uteslutningsdiet och veterinären borde kunna hjälpa dig att fixa ihop en hemlagad elimineringskost.

Jag frågade veterinären om detta sist men hon sa att katten måste hållas instängd under testtiden för att man ska vara säker på att den inte äter något allergiframkallande ute. Om katten skulle vara instängd i en månad så skulle både han och jag bli tokig. Han är så van att springa som han vill genom kattluckan :smirk: Hon tyckte därför inte diet var något att testa????:confused:

Är det något ämne av det du nämner som är vanligast vid allergi?
 
Sv: kliande katt???

Det låter väldigt besynnerligt. Det är väl aldrig lönlöst att testa? :confused: Jag skulle säga att det är rätt osannolikt att katten skulle vara allergisk mot den mat den själv fångar, jag känner faktiskt inte till ett enda dokumenterat fall av "råttallergi" eller liknande hos katt. Klart det är värt att prova. Blir det inte bättre så blir det inte, men det gör ju ingen skada så vad har man att förlora?

Alla de råvaror jag nämna är vanliga allergen, skulle tro att kyckling- och fiskprotein är de absolut allra vanligaste allergenen eftersom de är de vanligaste ingredienserna i kattmat.
 
Sv: kliande katt???

Jag har en klikatt!!

Har precis börjat få bukt med såren efter 1,5 års vetbesök och behandling. :bump:

Har provat diet, salvor, olika mediciner etc etc...

Jag kan PM;a dig namn på min vet, hon kanske kan hjälpa?

/M
 
Sv: kliande katt???

Du får gärna pm:a tips och vet.namn :)

Idag upptäckte jag att han gillar mjaus tetramat "kycklinglever". Det kan man ju testa ett tag för där är ju i alla fall inga spannmål som det är i torrmaten. Skippa torrmaten och se vad som händer.Mjaus burkmat bara smakar han lite på och lämnar.

Riktig diet som enstaka köttsorter blir nog svårt för det äter han inte när jag testat innan. Vi får väl se veterinärens vidare tips efter helgen också.

Tack för goda råd av er båda :idea:
 
Sv: kliande katt???

Låter märkligt att fläsk och kalkon skulle vara vanliga allergen eftersom det är rätt så ovanliga proteinkällor i de foder som säljs i Sverige.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
6 338
Senast: canine
·
Katthälsa Jag har tre bondkatter varav den ena är ständigt lös i magen. Ingen konstig färg, bara löst. Han är 5 år och har alltid varit så. Han...
Svar
8
· Visningar
6 024
Senast: Libra
·
Katthälsa Jag har kommit över lite läsning på nätet gällande IBD hos katt och börjar fundera på om det är vad vår en katt kan ha. Katten är en...
Svar
5
· Visningar
6 846
Övr. Katt Nu vet jag inte riktigt vad vi ska göra längre med katterna, jag och sambon. Vet ju hur bra Buke är på detta med problemlösning så jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 727
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp