Kliar sig om munnen - fel bett?

Tussinussen

Trådstartare
Min kille är rätt känslig om munnen och jag rider mest med lätt hand. Fast ibland är han lite emot när vi ska träna halt t ex, har svårt för att acceptera att han ska stanna o stå still och då håller jag emot lite mera bestämt. Då händer det ALLTID att när han väl står still så ska han ha loss huvudet för att kunna få ner den till knäet, då står han och kliar först ena sidan och sen andra sidan om munnen mot knäet och sen är det bra.
Jag tycker att hans bett ser ut att vara rätt storlek och sitta rätt (det var den som följde med honom) men jag undrar om bettet kanske nyper honom när man har stram tygel, eftersom han gör sådär?
Är det någon annan som har varit med om det?
Prova eggbett kanske? :idea:

Vad tror ni?

Sv: Kliar sig om munnen - fel bett?

Min vill också gärna klia sig så fort hon får tillfälle.
I hennes fall tror jag det är för att hon skummar så mycket om munnen och inte tycker om att ha dreggel runt munnen.

Din kanske gör samma sak?

min pålle gör alltid så när jag har ridit och ibland som du skrev under halt, det är för att komma ur arbetet eller att han tycker det kliar under benskydden

Min pålle gör också så. Jag tror att hon tycker att det kliar under nosgrimman.

Min häst gör likadant. Även om han varken har nosgrimma, benskydd eller något sånt. han vill helt enkelt slippa att arbeta. Sliter gärna till i tygeln. Brukar mest bli arg på honom, eftersom jag tycker det är nonchalant att dra tygeln ur handen på mig bara för att vi stannar. Spelar ingen roll om jag ger honom en fin eftergift, han gör det ändå. Bli lite sur, det brukar hjälpa på min häst i alla fall. efter det gör jag halt var femte steg nästan, bara för att han ska lära sig.
träna. träna, träna

Jag fick höra av min tränare att de har en "anti-stress-punkt" på insidan av frambenen som de kliar sig på ifall de känner sig stressade/oroliga. Så vet jag om att hästen kanske är stressad så låter jag den klia sig.
Däremot så har min kille lagt till det som en dålig vanan för att smita och/eller ta sig lite käk från marken. Och då blir jag sur, så sen får han inte den chansen resten av ridturen. Långa tyglar får han när jag vill, inte när han vill.

Precis! Min gör så om något har skrämt honom eller han blivit upphetsad av något. Även om jag begärt en svår rörelse av honom. Då kliar han sig efteråt för att varva ner liksom, det blir för mkt i huvudet så han måste göra något för att avreagera.

Jag fick höra av min tränare att de har en "anti-stress-punkt" på insidan av frambenen som de kliar sig på ifall de känner sig stressade/oroliga. Så vet jag om att hästen kanske är stressad så låter jag den klia sig.
Däremot så har min kille lagt till det som en dålig vanan för att smita och/eller ta sig lite käk från marken. Och då blir jag sur, så sen får han inte den chansen resten av ridturen. Långa tyglar får han när jag vill, inte när han vill.

Precis så gjorde min förra ponny, hon kliade sig på benet och sedan började hon äta..:cool:

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i... 2
Svar
27
· Visningar
2 800
Senast: villhöver
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 742
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 072
Senast: lizzie
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av... 2
Svar
31
· Visningar
4 654
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka