Bukefalos 28 år!

Kliar sig på benet hela tiden

P

persika

Är medryttare på en häst som ofta kliar sig.. samma ben hela tiden, hon kan stanna upp när vi rider o vilja klia sig. har gjort det rätt länge nu :crazy: jag ser inga synliga bett på benet, kanske kliar det inuti? eller vad kan det vara o vad kan man göra åt det?
 
Sv: Kliar sig på benet hela tiden

Det kanske är så att den kliar sig i ansiktet. tränset kanske inte känns bra eller nåt åt det hållet....
 
Sv: Kliar sig på benet hela tiden

jaha så kanske det är :P har inte tänkt på det...
 
Sv: Kliar sig på benet hela tiden

är det en unghäst? Min häst stannar hela tiden för att klia när tänderna växer.
 
Sv: Kliar sig på benet hela tiden

Min häst gör det ofta i slutet av ridpassen. Antagligen för att han blir svett under tränset precis som under sadelngjorden. Många hästar blir lite svettiga bakom öronen efter och under träning. Det kliar som attan.
 
Sv: Kliar sig på benet hela tiden

Min vill gärna stanna för att klia sig, men jag tror det är tränset som är orsaken, eller att det är insekter i ansiktet.
Jag brukar oftast inte låta henne göra det, men ibland får hon klia sig, särskilt om hon vart duktig på ngt.
 
Sv: Kliar sig på benet hela tiden

skulle tro att det beror på att hästen är svettig under tränset...:D
 
Sv: Kliar sig på benet hela tiden

Ja, kan vara att det är stopp i energiflödet i benent på just där hästen kliar. Den kliar för att öka genomströmmingen, helt enkelt.

Sådan punktterapi kan man ofta se på hästar som är lösa.
När man väl fått upp ögonen för det så berättar det väldigt mycket om var hästen har sina svaga punkter och energiska obalanser.
Dom är även duktiga på att massera och punktbehandla varandra.
Tar man fram en akupunkturkarta och kollar av vilka punkter som hästen själv behandlar eller blir behandlad av någon annan så är det punkter som den behöver aktivera.
:smirk:

Jag har slutat att tro att hästens beteende skulle vara rent slumpmässigt, eftersom jag upplever hästarna som mycket medvetna varelser. :bow:

Men visst kan det ha med svett att göra också. Svett är av högst olika "sammansättning" och jag tror att det på vissa kan upplevas som brännande, svidande.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kliar sig på benet hela tiden

roligt jag skrev precis något liknande för något år sedan,min pålle gjorde likadant hela tiden sommar som vinter vare sig med svett under träns eller inte,uteslöt benskydd som kliade till bett som störde
kollade munnen osv,tills någon underbar person här sa att hon trodde min häst satt detta i system (och va lite bortskämd),sagt och gjort jag tillät inte pålle att klia sig under ridturerna och det blev lite protester och tjuriga miner först,men han slutade att försöka "klia" sig efter bara några dagar:idea: :bow:

mvh Arabizar
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 106
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 486
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
872
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
30
· Visningar
3 185

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp