Kliar sig!

Bismark

Trådstartare
Min pålla har börjat klia sig igen. Fast denna gången värre än förra året, så fort hon kommer in så kastar hon sig mot boxväggen och kliar svansen eller rumpan mot väggen. Hon är avmaskad och är maskfri. Har inte kunnat hitta nåt som kryper i svansen heller.

Vad kan detta bero på? Det kommer på hösten varje år men iår är det värre än vanligt...

En dag kom hon in från hagen med en del av svansen bortkliad och helt blodig där hon hade kliat sig. Hon har inte ont av det på sommaren så det kan väl inte vara knottexem??

Ska prova tvätte med Hexocil men är tveksam till att det hjälper, har provat att tvätt med lactacyd och sen smörja in hela rumpan och svansroten med helosan salva och det har inte heller hjälpt. Tycker ju så synd om henne, fick köpa en sån kliplatta i gummi åt henne igår. Nu ryker ju inte svansen ialla fall, och hon slipper blodiga sår.
 
Sv: Kliar sig!

Älg löss kanske?

Sen så vet jag även några hästar som i vanliga fall inte har problem med knott.. men nu på hösten har det varit så många så dom kliar av sig man och svans ändå!?

Hemska små kryp ;)

Mvh
 
Sv: Kliar sig!

Näe älglössen försvinner ju efter ett tag... Det märks så tydligt på henne när hon har en sån på sig. Hon sparkar och slår tills man plockat bort den.

Det är som att det kliar hela tiden på henne.

Tack för tipset ändå.. :)
 
Sv: Kliar sig!

hmm.. då vet jag inte men jag har hört att älg löss kan lägga ägg under huden på hästar också!?

Mvh
 
Sv: Kliar sig!

Kanske lägger de ägg som toketossan skrev?
Eller så har du kanske missat nån, även om de försvinner eftr ett tag så kanske det dyker upp en ny..
 
Sv: Kliar sig!

Svidknotten är som allra värst på hösten, enligt min erfarenhet, så Varför inte? Det kan ju vara dem.
 
Sv: Kliar sig!

Ja det kan de klart vara.. Får väl prova med att ha exemtäcket på henne igen då.. Men hon brukar klia sig långt in på hösten, typ till december.. Äsch får helt enkelt ta det med veterinären när de kommer ut och ska vaccinera. Tycker ju så himla synd om henne!
 
Sv: Kliar sig!

Min ena häst kliade sig också frenetiskt i svansen förrut och vi kunde inte komma på vad det var.. Vi sökte igenom hela svansen nogrant men vi hittade varken ohyra eller något som kunde ge upphov till klådan. Vi testade alla möjliga metoder för att få honom att sluta klia t.ex. särskilt mjällschampo från apoteket, helosan, jodopaxsköljning osv.. men det gav inget resultat. Tillslut testade vi att gnida in hela svansroten i vanlig barnolja och då slutade han att klia sig helt. Jag är fortfarande väldigt rädd om hans lilla svans, men nu börjar det växa ut igen och nu vet jag iaf vad jag ska göra ifall han börjar igen. Nu har han dessutom oftast täcke på sig och då skyddar ju svanslappen ganska bra. Jag tycker absolut att du ska testa att använda barnolja, det är ju i alla fall inget skadligt trots att det blir väldigt kletigt. :smirk:
 
Sv: Kliar sig!

Ska genast gå tillbaka ut i stallet och prova detta. Hur många gånger tar det innan det märks? Tänkte med på att det kunde vara torr-kli.. Hon går otäckad nästan alltid så nåt skydd av täcket blir det ju inte. Men jag ska genast ut och prova barnolja, ska sno mammas.. *smyger*
 
Sv: Kliar sig!

Hehe, det tycker jag att du gör rätt i. Det var faktiskt min mammas idé från början (har ännu inte erkänt att hon faktiskt hade rätt :angel:). Det tog några gånger innan han upphörde med kliandet, tror egentligen att han fortsatte lite för att han "brukade klia sig när han kom in i boxen", lixom lite av vana. Men efter en tre, fyra dagar så kom han på att det faktiskt inte kliade längre och då slutade han helt och hållet. Hoppas att det ger samma goda resultat som för mig! Håller tummarna! :bump:
 
Sv: Kliar sig!

Hu mycket ska man ta? Tyckte att det gick halva flaskan typ! Men vad gör man inte för att hon ska ha svansen kvar. Hon ser rätt rolig ut nu, har väldigt tjock och fin svans men nu är typ en tredjedel borta, helt sned!!
 
Sv: Kliar sig!

En bekant fick tipset av en w-tränare att badda på "Atamon" (som man använder vid syltning och saftning)...hästarna slutade klia direkt så bekanten var övertygad...själv har jag inte behövt prova på än... :cool:
 
Sv: Kliar sig!

Inget dåligt tips alls, det att använda barnolja. :)
Jag har hört dem som använt olivolja, men mycket bra resultat. Själv har jag i höst tvättat min häst med PROB-schampo upprepade gånger, och däremellan använt PROB-olja. det verkar fungera bra (men är betydligt dyrare än olivolja :D ).

Immer
 
Sv: Kliar sig!

Ja jag väntar med spänning på resultat. Smörjde henne tre gånger igår och två gånger idag hittils. Men hon verkar inte ha kliat så mkt nu de senaste dagarna. Hon har iof inte varit inne ännu..

Tackar så hemskt mycket för tipsen! Hoppas nu bara att det hjälper henne!
 
Sv: Kliar sig!

Låter precis som min häst, skrev en tråd med samma namn innan idag!

Klippte min pålle nu ikväll oj vad skönt att bli av med den fula pälsen. Min tränare (hjälpte mig, svårklippt) trodde som jag (och pappa med för den delen) trott att det berott på att det varit så varmt i höst att insekterna inte har dött. Men nu har iaf vi fått en köldknäpp här så nu hoppas jag att de försvinner. Nu kommer han gå täckad i hagen också och vi får hoppas att de ilskna små djuren kommer låta honom vara bättre. Pållen själv verkade rätt nöjd med att bli klippt även om klippmaskinen är vääääldigt farlig. Blir så jobbigt för dom att stå med tjock päls när det är så varmt, tror att det kan göra så det kliar ännu mera.

Det där med olja tror jag absolut är bra, en tjej berätta att hon smörjt in hästen med olivolja (badolja låter dock fräcshare) och han blev mkt bättre i sin sommarexem tydligen.
 
Sv: Kliar sig!

Jag använder också barn olja på mina ponnyer, när dom börjar klia, men offtast beror det på mina ponnyer at deras skin blir lite uttorkat av allt vatten, varje gång jag måste bada dom vid tävlings tillfällen, funkar utmärkt att bada dom eller smörja in dom med barnolja! dom tycker det e så skönt, men jag har massor av anndra fettare produkter också, dom funkar också, men barnoljan slår allt! :D
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 403
Senast: Seabaz
·
Hästvård Jag börjar bli desperat!!! Har en shettis som under de 3 åren jag haft henne mer eller mindre tyckt att det varit "skönt" att klia...
2
Svar
21
· Visningar
5 160
Hästvård Min ponny har kliat svansen några dagar i rad nu och i måndags hittade jag avskavd päls/kal hud under svansroten på ena sidan om...
Svar
1
· Visningar
912
Senast: Seabaz
·
Hästvård ja som rubriken lyder vad gör man??? min häst har fått för sej en fix ide att klia svansen mot ALLT!!!! hon kliar så mkt att de...
2
Svar
30
· Visningar
6 981
Senast: cillaozantos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp