• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare saffran2
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 756
S

saffran2

hejsan.
jag är lite intresserad av att börja träna med klicker..
vet att man ska börja med klick sen godis.. men hur går man vidare sen?
någon som kan ge lite tips?:)

Sv: Klicker

I början när du "klickar in" hunden ger du godiset samtidigt som du klickar tills hunden har förstått poängen.
Är du intresserad av hela konceptet med klickerträning (shaping) eller vill du bara använda klickern för att kunna belöna mer exakt i "vanlig träning"?
Om du vill träna äkta klickerträning rekommenderar jag att du läser

Klickerträning för hund av Morten Egtvedt och Cecilia Koste

och

Skjut inte hunden av Karen Pryor

Lycka till!

tack så mycket för tipsen.. finns dessa böcker att låna på bibblan?

När jag klickade in min yngsta så gjorde jag som så:
Satte mig på en stol med hunden sittandes framför mig.. Tog en godis, såg att hon såg att jag tog en godis i näven.. Hon kollade på näven och när hon inte fick den så kollade hon naturligtvis upp på mig och då klickade jag och gav henne godiset.. Efter det så slängde jag ut en musmatta på golvet.. Tog en godis i näven och petade till musmattan med foten och när hon nuddade den så klickade jag och gav en godis.. Därifrån så har jag överfört det på postit lappar som jag klistrar fast på tex en skåpdörr som jag vill att hon ska stänga:)
Himla komprimerat blev det.. men, men..

När jag klickade in min yngsta så gjorde jag som så:
Satte mig på en stol med hunden sittandes framför mig.. Tog en godis, såg att hon såg att jag tog en godis i näven.. Hon kollade på näven och när hon inte fick den så kollade hon naturligtvis upp på mig och då klickade jag och gav henne godiset..
Grejen när man klickar in hunden är att den inte behöver utföra något (titta på matte exempelvis) för att få godis.
Det du beskriver är en bra första kontaktövning där du belönar med klicker!:)
Dock behöver man inte vara så himla noga med att klicka in endel hundar, de fattar galoppen och kopplar ihop ljudet med belöning snabbt ändå.

Jag håller på,med klicker nu. Min hund är tittig o orig när det kommer bilar på vägen bredvid oss. Så nu har jag börjat sätta henne o säger kontakt , å hon skall titta på mig. Då hon tittar på mig. Klickar jag och en godis. Det går gör bra.
Skall öka ut och få den kontakten när vi går sedan.

Innan kollade hon på bilen, bakot o frammåt, kom bilen bakifrån gick hon bakom mina knä. Då ramlade man nästan.
Men detta nya med klicker o kontakt fungerar bra

Liknande trådar

Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
484
Senast: tanten
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 595
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa hej! Jag har en bekant som har en 9årig hund. i början på sommaren opererades hon för tumörer i juvrer och ingen biopsi togs. några...
Svar
10
· Visningar
996
Senast: cassina
·
Hundträning Mina hundar har aldrig varit intresserade av leksak som belöning när man tränar och tävlar, dom tittar bara på mig och väntar på den... 2
Svar
20
· Visningar
733
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka