Klickerkurs

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare jappisen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 034
J

jappisen

Är det någon som har gått klickerskurs? Vad brukar man göra på sådana kurser. Jag har tidigare tränat och tävlat i lydnad med min hund. Nu funderar jag på att gå en kurs med hunden för att aktivera honom på annat plan än motion. Gick en prova ppå aktiveringskurs igår men tränarn tyckte den kursen var helt för lätt för min hund och jag märkte direkt att det inte alls var utmanande för honom och han tappade intresset direkt. Många av bitarna var sånt som vi tränat i lydnaden men direkt i böjan av träningen.

Någon som har tips på andra kurser?

Sv: Klickerkurs

Hej!
Jag har gått på klicker kurs med min förra hund:) Du lär dig bara hur man lär in klickern och hur man kan använda den inte mkt mer. Det var bara en 1-2timmars kurs...

Jag själv har en Keeshond som lärt sig lydnads klass 1 och agility men tycker det är jätte tråkigt och blir lätt uttråkad så man får vara snabb och ge henne en ny uppgift hela tiden. Jag gick för något år sedan en rallylydnads kurs det tyckte hon var jätte kul så gick även fortsättningen funderar nu på att även gå avancerad för att kunna komma ut och tävla lite men har inte blivit av då hon varit mycket sjuk de senaste året.. Men rallylydnad kan jag absolut rekommendera:) Visst det kan låta tråkigt att följa en bana med skyltar där det står på skyltarna vad man ska göra men det är väldigt kul för att det händer ngt hela tiden och man vet aldrig vad man ska göra förrän man kommer fram till nästa skylt:)

Jag och ena hunden har gått heldags klickerkurs. Det var toppen för oss både. Klickerträning bygger på att hunden själv är kreativ, tar initiativ och prövar sig fram, vilket min tycker är superkul. Den kurs jag fick innehöll en ganska grundlig teoretisk del och flera praktiska avsnitt då vi fick pröva i praktiken. Alla hade klickat in sina hundar i förväg. Det är mkt enkelt.

Jag har klickerkurser och lägger upp dem på tre gånger så här:
1. Första gången är det presentation och de får önska vad de vill lära sin hund med hjälp av klicker. Jag berättar vad en klicker är och hur den funkar, visar hur man klickar in och vad man kan ha den till.
Klickar även in förarna, vilket brukar uppskattas. Vi klickar varandra för att känna av hur viktigt tajming är. Avslutar med att jag går ut och visar på min egen hund vad jag använder den till.

2. Nu ska hunden vara inklickad hemma, börjar alltid med att de får prova på olika target. Sen börjar vi jobba med den som deltagaren önskat använda sin klicker till.

3. Sista gången är det helt fokus på respektive deltagares önskemål. Det kan vara allt från "rutan" till att använda vid hundmöten.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 344
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 567
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Jag har lite funderingar på det här med hund. Mer och mer önskar jag att jag hade en hund i mitt liv, jag ströläser lite trådar här på...
Svar
16
· Visningar
1 639
Senast: Lingon
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 227
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka