Bukefalos 28 år!

Klimakteriet

chio

Trådstartare
Jag är 44 år och bara väntar på att klimakteriet ska sätta igång (mamma fick den vid tidig ålder).
Ni med erfarenhet, hur märkte ni att den började?
Jag undrar om inte nåt är på G för jag svettas och får värmevallningar stundtals och jag tycker humöret/känslorna blir extra påtagliga i de olika stadierna i menscykeln.
:-)
 
Jag märkte i stort sett ingenting. Lite svaga vallningar eventuellt. När de kollade i samband med behandlingarna mot bröstcancern sa de att jag redan var i klimakteriet och inte behövde medicineras för att hamna där. Vilket jag alltså inte märkt så mycket av.

Det sägs att klimakteriet gärna ser likadan ut som mammans. Att du kan förvänta dig att hamna där i ungefär samma ålder och med ungefär samma besvär.
Det tröstar mig inför dotterns framtid. Om trettio år kommer hon nog att ha det lika enkelt.
 
Tanten:
Jo, jag har också hört att man "ärver" sin mor....och hon fick sin runt 40-års åldern, det är därför jag väntar på min. ;-)
Mor hade ingen enkel övergång, hon fick ta östrogen för att klara av den minns jag.
 
Tanten:
Jo, jag har också hört att man "ärver" sin mor....och hon fick sin runt 40-års åldern, det är därför jag väntar på min. ;-)
Mor hade ingen enkel övergång, hon fick ta östrogen för att klara av den minns jag.
Då blir du nog undantaget som bekräftar regel och får ett helt obemärkt klimakterium!
 
Jag har haft 2 utomkved och hamnade i klimakteriet vid 45 typ , märkte inte så mycket mer än att mensen försvann mer o mer tills den slutade helt efter nåt år, svallningar i 3 månader kanske men sen inget mer
Min mamma som är 74 har fortfarande problem av klimakteriet o käkar östrogen, så henne har jag inte ärvt iallafall :)
 
Ni med erfarenhet, hur märkte ni att den började?

Haft mycket blödningstrubbel från strax efter 40 beroende på myom. Första tecknet var att mensen kom tätare, från kanske 45 års ålder. Sen blev den lite mindre riklig men utdragen. Kunde hoppa över någon gång. Detta vid c:a 50 år. För något år sedan blev mensen mer sparsam men väldigt hit och dit. Sedan ett halvår tillbaka blöder jag kanske en dag, och ungefär då började värmevallningarna komma. På natten men även ibland på dagen. Ser det inte som något större problem, jag blir varm men det går ganska snabbt över.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 725
Senast: Saigon
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 521
Senast: Roheryn
·
Kläder & Bli fin Är i mitten av de trettio och har på senare år upplevt att det är så himla svårt att hitta kläder att ha på sig. Har tidigare i livet...
Svar
9
· Visningar
1 818
Senast: Buzzter
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 277
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp