Klimatstrejk

Min poäng är att Greta inte är en enamnsshow. Hon har ett dunder av folk runt omkring sig. Vad vi ska se är en ung liten flicka som skolstrejkar varje fredag och nu 'tar' hon resten av världen. Edward Bernays hade gråtit av lycka om han såg detta. Greta ska bli Malala No2. Fast nu är det klimatet det gäller. Men det händer ju inget! Jag är mycket väl medveten om att Greta är känd, ja det är en bedrift att vara liten ensam flicka som tar världen med storm och alla tycker att hon är fantastisk. Men vad åstadkommer hon? VAD har HON åstadkommit? Bortsett från mediauppmärksamhet?
Sedan jo Fridays for future är typ en enmansshow det är tydligen få personer, frivilligt, fritid. Men det är inte Greta som samordnar.

Gillar att hon är så iskallt rak. Hon kör inte något fluffigt budskap som går att förvrida utan det är -lyssna på vetenskapen. Känns som att det är väldigt effektivt att inte bli ledd in på sidospår.
Jag tycker tvärtom, intressant hur man kan uppfatta något så annorlunda. Men det är inte det jag undrar över utan budskapet: "-lyssna på vetenskapen" och frågan är då vad säger vetenskapen?

Jag tycker tvärtom, intressant hur man kan uppfatta något så annorlunda. Men det är inte det jag undrar över utan budskapet: "-lyssna på vetenskapen" och frågan är då vad säger vetenskapen?
Ja det är ju bara att läsa IPCC som sammanställt vetenskapliga rapporter.

Greta nämner ju enstaka siffror och så i intervjuer och det är ju precis vad TV -tid har möjlighet för.

Hon är 16 det är ju inte för henne att sammanfatta för oss, vi är ju vuxna och kan läsa.

Journalister är till och med proffs på att läsa information och sedan föra ut den till allmänheten så det är ju också en grupp som kan ta på sig den uppgiften. Så det ska ju egentligen räcka med att öppna Svenskan eller DN just nu så får man koll. (äntligen, för ett år sedan var det sämre med det)

Ja, där ligger ju ett av problemen med barn som bärare av politiska (eller för all del religiösa, som i fallet med Jesusbarnet) budskap. Vuxenvärlden får inte tro att den kan nöja sig med att ha lyssnat på vad Greta har att säga.
Iofs så gäller det även vuxna som bärare av budskap. Även vetenskapsmän(kvinnor). Det nöjet ligger inte bara hos barn. Hur många vuxna har inte talat om bättre saker inför politiker som sedan klappat varandra på axlarna för att de lyssnat på talen, utan att göra något mera.

Jag får för mig att vilja banga huvudet i väggen över hur ofta man talar om saker som låter vettiga och sedan gör inget :banghead:

Iofs så gäller det även vuxna som bärare av budskap. Även vetenskapsmän(kvinnor). Det nöjet ligger inte bara hos barn. Hur många vuxna har inte talat om bättre saker inför politiker som sedan klappat varandra på axlarna för att de lyssnat på talen, utan att göra något mera.

Jag får för mig att vilja banga huvudet i väggen över hur ofta man talar om saker som låter vettiga och sedan gör inget :banghead:
Det jag funderar på lite vagt är vad vuxenvärlden gör när den gör just ett barn till bärare av politiska budskap. Men det är lite ot att utveckla för mycket, tror jag.

Ja, du vet, den talar om brådskande behov av klimatomställning, om co2-halter i atmosfären osv.

Sen är ju oftast inte vetenskapen direkt politiskt normativ. Dvs, vetenskapen pekar på samband mellan tex flyg och vad som sker med klimatet. Det är politikens och andra maktsfärers uppgift att sedan ta dessa kunskaper på allvar och hantera dem i form av politiska åtgärder. Och det är ju det som hittills är den riktigt svaga länken.

Sedan jo Fridays for future är typ en enmansshow det är tydligen få personer, frivilligt, fritid. Men det är inte Greta som samordnar.
En enmansshow är vad jag inte anser att det är, i synnerhet inte efter att Fridays for future pekar på exempelvis Alexandria Ocasio-Cortez New Green Deal som något som fungerar. Greta är inte viktig som person i sammanhanget, annat än att hon banar väg för vissa politiska rörelser som mer än gärna hoppar på det tåg Greta symboliserar. Jag ser Greta som något som är utnyttjat av ideologiska intressen, där hon ska ge världen ett ansikte på den engagerade undomen idag. Vad som närs av Gretas framgångar är något helt annat än Gretas idealistiska framställan. Det handlar om makt, pengar och politik, klimatet är inte i första rummet, tragiskt nog.

En enmansshow är vad jag inte anser att det är, i synnerhet inte efter att Fridays for future pekar på exempelvis Alexandria Ocasio-Cortez New Green Deal som något som fungerar. Greta är inte viktig som person i sammanhanget, annat än att hon banar väg för vissa politiska rörelser som mer än gärna hoppar på det tåg Greta symboliserar. Jag ser Greta som något som är utnyttjat av ideologiska intressen, där hon ska ge världen ett ansikte på den engagerade undomen idag. Vad som närs av Gretas framgångar är något helt annat än Gretas idealistiska framställan. Det handlar om makt, pengar och politik, klimatet är inte i första rummet, tragiskt nog.
Alltså jag menar på riktigt att det är en väldigt liten organisation bakom såvitt jag förstått, det är inte mycket folk, det är typ en kvinna med dator för att organisera strejkerna i hela världen, frivillig.

(sedan har det tydligen gjorts försök att hijacka det men inte lyckade så långt)

Jag vet inte om anser eller inte spelar någon roll egentligen, jag får väl kolla uppgifterna med min källa.

Vad är det du vill säga? Jag lyckas inte fatta vad det är du antyder, eller pekar på?

Vem utnyttjar Greta och för vad? Vilka ideologiska intressen? Vad menar du närs av Gretas framgångar? Etc.

Det jag funderar på lite vagt är vad vuxenvärlden gör när den gör just ett barn till bärare av politiska budskap. Men det är lite ot att utveckla för mycket, tror jag.
Jeanne d'Arc, en ung jungru, vuxenvärlden hade inte lust att vara vuxna och lyssna på någon vuxen med kunskap. "Vetenskapsmännen" var för lätta att vifta bort, de var för tråkiga, sa för långa ord, vetenskapsföraktet har vuxit, politikerna förstod inte. Så det blir som i en podcast jag hörde,

Ett barn måste ropa -Kejsaren är naken.

:(

För att vi tvingade det. Och för att det är så svårt att hitta argument mot ett barn som bara säger -lyssna på dem. Lyssna inte på mig.

Brr vad säger det om vårt samhälle så som det blivit. Som sagt folk lyssnade på alarm om ozonhålet under 90-talet och journalister skrev om det. Men nu verkade inte vuxenvärlden kunna klara hantera information längre?

Sorry OT också men jag håller med väldigt väldigt oroande :cry: (vad är nästa sak vi missar och inte tror på)

Senast ändrad:
Jag skulle vilja vända på frågan lite - vad gör politikerna som bjudit in henne på tal inför EU, kongresser etc.? De applåderar, talar fint och prisar en 16-åring för att hon säger de saker som de själva borde veta, utan att göra något konkret när det är de som har makten till att göra något.

De har bara makt om de har folket som röstar på dem bakom sig och så är det givetvis inte ännu, om det med klimatet varit så viktigt för så många som nu applåderar Greta då hade det redan funnits ett klimatparti här i Sverige och på flera andra platser som folket lagt sina röster på.
Tyvärr kan det vara så att många applåderar Greta och på det vis anser de gjort sitt i debatten, genom att stödja Greta , det anses ju ändå vara politikernas beslut och så fortsätter de flyga men med lite lättare samvete.

En rätt intressant reflektion i sammanhanget när det gäller trollen och att de tycker att dels Greta är pushad, dels att hon borde gå i skolan - är att dessa troll antagligen inte hade haft samma argument när det gäller till exempel Björn Borg

Fast Björn Borgs liv och leverne ihop med alla andra idrottsstjärnor är inget annat än onödig överkonsumtion som sliter på planetens resurser. Anledningen är givetvis inte Borgs o Zlatans fel utan alla de av oss som vill titta på dem vilket gör att de kan fortsätta.

Detta är säkert också OT men vad händer och det är snart när Greta längre inte är ett barn? Lyssnar folk då? Eller är det just för att hon är ett barn som det skrivs så mkt om henne?

Ja du behöver inte undra om jag ställer mig bakom, värre för de i tråden mm som flyger , semestrar, överkonsumerar kläder, skönhetsprodukter.
Tror du de skulle rösta på att leva utan allt det?
Exakt, vem röstar på det parti som förklarar att bensinpriserna bör ligga på minst en 50-lapp per liter, att stoppa kinaimporten till europa, att detta skulle medföra att en väldans massa prykkonsumtion försvann, att folk tvingades leva på de resurser vi har nära istället. En volvo från kina kan aldrig bli klimatsmart, hårspray kan aldrig bli klimatsmart, äta kiwi och avocado i norden kan aldrig bli klimatsmart, RESANDE kan aldrig bli klimatsmart, datorn eller mobilen tillverkad i taiwan kan inte vara klimatsmart här, vem är redo att rösta på det partiet och vem skulle ens starta det partiet?

Detta är säkert också OT men vad händer och det är snart när Greta längre inte är ett barn? Lyssnar folk då? Eller är det just för att hon är ett barn som det skrivs så mkt om henne?

Jag kan tänka mig att hon tillfört något mer än ett annat random barn i frågan, så den egenskapen verkar inte ha varit allena avgörande. Det är svårt att lasta någon för deras ålder, eller för att den tenderar att öka med tiden.

De har bara makt om de har folket som röstar på dem bakom sig och så är det givetvis inte ännu, om det med klimatet varit så viktigt för så många som nu applåderar Greta då hade det redan funnits ett klimatparti här i Sverige och på flera andra platser som folket lagt sina röster på.
Tyvärr kan det vara så att många applåderar Greta och på det vis anser de gjort sitt i debatten, genom att stödja Greta , det anses ju ändå vara politikernas beslut och så fortsätter de flyga men med lite lättare samvete.
Det är ju kanske så att om partierna faktiskt tävlade om varandra i att lägga högst skatter på koldioxidutsläpp, skogsplanteringsbidrag, bojkotta Brasilien, odla gråärter och liknande rejäla åtgärder, (åtgärder som jag är för inkompetent för att hitta på) så skulle folk rösta på dem. Men som det känns nu så tävlar de i att diskutera sopsortering och elcyklar och saker som det känns som lite för lite, lite för sent. Visst jättebra med elcyklar, men att köpa dem är konsumtion. De måste försöka utan att bara gå konsumtionsvägen.

Inte ens miljöpartiet har väl presenterat ett riktigt rejält totalt iskallt vetenskapligt underbyggt koldioxidmördarprogram, utan några som helst extra bitar som inte är en rak väg mot minskade utsläpp.

Exakt, vem röstar på det parti som förklarar att bensinpriserna bör ligga på minst en 50-lapp per liter, att stoppa kinaimporten till europa, att detta skulle medföra att en väldans massa prykkonsumtion försvann, att folk tvingades leva på de resurser vi har nära istället. En volvo från kina kan aldrig bli klimatsmart, hårspray kan aldrig bli klimatsmart, äta kiwi och avocado i norden kan aldrig bli klimatsmart, RESANDE kan aldrig bli klimatsmart, datorn eller mobilen tillverkad i taiwan kan inte vara klimatsmart här, vem är redo att rösta på det partiet och vem skulle ens starta det partiet?

De slutsatserna är helt enkelt inte generellt korrekta. Varor kan produceras var som helst och användas klimatsmart runt hela jorden. Istället kan det vara extremt klimatdumt att tillverka saker lokalt, om förutsättningarna inte finns.

Det är enormt effektivt att transportera containrar på havet.

Liknande trådar

P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i... 2 3
Svar
45
· Visningar
8 988

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka